- Наслідки неправильної установки ГБЦ
- особливості деталі
- Умови затяжки болтів
- Загальні правила виконання робіт, використовувані методи
- Загальний порядок робіт
- деякі нюанси
- поширені помилки
- Особливості виконання робіт на прикладі деяких авто
- ВАЗ-2112 16 клапанів
- ВАЗ-2107
- «Самара», 10-е сімейство, Пріора
- «Волга»
- Рятувальна операція без динамометричного ключа
Наша сеть партнеров Banwar
Ряд ремонтних робіт силового агрегату автомобіля пов'язаний із зняттям головки блоку. Демонтаж ГБЦ особливих труднощів не викликає, а ось посадка вузла на місце при складанні мотора вимагає повного дотримання технології установки, зокрема затягування кріпильних елементів.
Наслідки неправильної установки ГБЦ
Правильна затягування головки блоку дуже важлива, оскільки від цього безпосередньо залежить працездатність мотора. ГБЦ виконує роль кришки циліндрів, і будь-які порушення в її посадці позначаються на процесах, що відбуваються всередині силового агрегату.
Недостатня затягування головки приводить до падіння компресії через втрату герметичності в місці стику ГБЦ з блоком циліндрів, прогорання прокладки, прориву робочих газів з циліндрів і потрапляння їх в канали систем змащення або охолодження, проникненню в камери згоряння технічних рідин, що в свою чергу негативно позначається на функціонуванні силового агрегату і може стати причиною дуже серйозних поломок.
Надмірна затяжка теж нічого доброго не несе, в цьому випадку нерідко відбувається пошкодження головки - з'являються тріщини, або руйнуються кріплення - розрив болтів, зрив різьби т.д.
Нерівномірне або неправильна затяжка часто ставати причиною викривлення головки, через якого в місцях стику її з блоком з'являються зазори, що призводить до тих самих наслідків, що і недостатнє затягування.
особливості деталі
Головка блоку циліндрів - конструктивно досить складна деталь. Представляє вона собою масивну плиту, в якій пророблені канали для циркуляції рідин системи змащення й охолодження, і технологічні отвори - свічкові, для форсунок (в дизелях), кріпильні.
Також зверху на ГБЦ є так звана «ліжко» розподільного вала - посадочне місце під його установку.
Незважаючи на свою масивність, головка блоку є крихкою деталлю через пустот всередині, тому надмірне зусилля при затягуванні часто призводить до тріщин в стінах і перемичках.
Для виготовлення ГБЦ використовується два види металів - алюміній (найбільш поширений) і чавун.
Для закріплення останньої застосовуються сталеві болти або шпильки з гайками. Наприклад, головка блоку УАЗ 31519 кріпиться шпильками.
Різниця в матеріалах виготовлення головки і її кріпильних елементів має один негативний фактор - різний температурне розширення компонентів при нагріванні, особливо це стосується ГБЦ з алюмінію.
Нерівномірне затягування кріпильних елементів (гайки, шпильки і т.д.) при тепловому розширенні призводить до появи зайвих напружень в структурі металу, внаслідок чого відбувається викривлення головки.
Умови затяжки болтів
При установці головки блоку важливо дотримання технології затягування, яка включає в себе ряд критеріїв:
- Порядок затягування;
- зусилля;
- Стан кріплень (наприклад, шпильок з гайками);
У кожного двигуна свій порядок затягування, який необхідно дотримуватися, щоб забезпечити рівномірне притягання головки до блоку і виключити виникнення напружень на будь-яких ділянках поверхні. Наприклад, на ВАЗ 2105 це виглядає так.
Зусилля - ще один важливий фактор для правильного кріплення даного елемента двигуна. Притягання плити здійснюється в кілька підходів (на різних моторах кількість їх відрізняється), кожен з яких виконується зі своїм зусиллям.
Кріплення головки блоку затягуються з досить великим зусиллям, що призводить до їх витягування. Тому на безлічі двигунів не допускається повторне використання болтів, вони в обов'язковому порядку замінюються. Але є і мотори, у яких заміна кріплень не потрібна і можлива їх повторна установка.
Вся інформація щодо технології затягування ГБЦ вказується в тих. документації до авто, також нерідко її вказують на упаковках прокладки головки і кріплень.
Загальні правила виконання робіт, використовувані методи
Є ряд загальних правил, яких необхідно дотримуватися при установці головки блоку:
Незважаючи на те, що у кожного двигуна є свої особливості затягування головки блоку, загальна технологія цієї операції - однакова. В цілому, для затягування кріплень застосовується два методи:
- У кілька підходів доведенням зусилля затяжки до необхідного значення;
- Затягування кріплень до певного зусилля (в один або кілька підходів), а потім - подвійне доворачіваніе болтів на певний кут.
Метод затягування вибирається виходячи з типу болтів.
Перший спосіб застосовується при використанні не розтягуються болтів (зараз такі не використовуються, але їх можна зустріти на старих авто). Але нерідко цей тип кріплень вимагає дотяжки після певного періоду експлуатації двигуна, щоб компенсувати усадку прокладки ГБЦ. Зате такі елементи кріплення допускаються для повторного використання, причому неодноразово.
Другий метод затягування блоку є актуальним для більшості сучасних авто. І все через використання розтягуються болтів (так званий тип TTY).
Такі кріплення за рахунок пружної деформації здатні компенсувати теплові розширення головки і усадку прокладки, але для цього їх необхідно вивести в режим деформації (по суті, просто трохи розтягнути).
Для цього і необхідно подвійне доворачіваніе болтів на певний кут. На одних авто цей кут складає 45 град., На інших - 90 град.
Але після виведення елементів в режим пружною деформації, вони вже будуть не здатні повернутися в початковий стан, тому і не допускається їх повторне використання через високу ймовірність руйнування.
Загальний порядок робіт
Затягування головки блоку хоч і має безліч нюансів і особливостей, але загальна технологія операції - не складна, важливо лише дотримуватися умов.
Загальний алгоритм робіт такий:
На деяких автомобілях додатково потрібна повторна дотяжки кріплень після певного періоду експлуатації автомобіля. Ця інформація обов'язково вказується в технічній документації.
деякі нюанси
Момент затяжки - один з основних чинників нормальної посадки головки блоку. Але на цей критерій впливає не тільки додається зусилля, а й самі кріплення:
- Загальний стан болтів - нові або б / у;
- Наявність мастила на різьбової частини;
- Стан різьблення.
Тип силової установки (бензиновий, дизельний), а також кількість клапанів на технологію затягування ГБЦ не впливає. Але це не означає, що зусилля і порядок затягування для всіх моторів ідентичний і перед посадкою головки обов'язково слід вивчити умови виконання операції і всі її особливості.
поширені помилки
Незважаючи на те, що автовиробники чітко вказують порядок і нюанси затяжки ГБЦ, багато автолюбителів припускаються помилок при складанні мотора. Найпоширенішими з них є:
Щоб надалі проблем не виникло, слід використовувати тільки кріпильні елементи, призначені для конкретного двигуна і повністю дотримуватися умов виконання робіт.
Особливості виконання робіт на прикладі деяких авто
Як доказ судження, що у кожної силової установки існують свої особливості затяжки ГБЦ, розглянемо нюанси виконання робіт на конкретних моделях.
ВАЗ-2112 16 клапанів
Ряд модифікацій ВАЗ-2112 комплектувався двома типами 16-клапанних силових установок (заводські індекси - 21120 і 21124). У цих двох моторів, незважаючи на деякі конструктивні особливості, технологія затягування головки блоки ідентична.
На цих агрегатах використовуються розтягуються болти довжиною 93 мм. При цьому допускається повторне використання кріплень, але за однієї умови - якщо їх довжина не перевищує 95 мм (якщо вона більше - їх слід замінити). Для кріплення головки використовується 10 болтів.
Затягування здійснюється в три підходи:
- Болти згідно порядку загортаються із зусиллям 2 кг / м;
- Доворачіваніе на 90 град .;
- Повторна дотяжки на 90 град.
Схема протягання показана нижче.
Між 2-м і 3-м підходом необхідно зробити 20-хвилинну перерву.
Оскільки на зазначених двигунах використовуються розтягуються болти, додаткова дотяжки під час експлуатації авто не потрібно.
ВАЗ-2107
На ВАЗ-2107 все що встановлюються модифікації силових агрегатів є 8-клапанними.
Головка блоку на них кріпитися 11 болтами, 10 з яких є основними, а 1 - допоміжним бічним (встановлюється в бічному виступі).
На цьому авто затягування кріплень також виконується в три підходи:
- 10 основних болтів згідно з порядком затягуються із зусиллям 3,5-4,0 кг / м;
- Ті ж болти дотягуються з моментом 11,5-12,0 кг / м;
- Допоміжний затягується із зусиллям 3,5-4,0 кг / м.
Додаткова затягування ГБЦ при експлуатації ВАЗ-2107 не потрібно.
«Самара», 10-е сімейство, Пріора
На моделях сімейства «Самара» (2108-21099), а також ВАЗ 2110-2112 з 8-клапанними агрегатами затягування вже виконується в 4 підходи:
- Затягування із зусиллям 2,0 кг / м;
- Дотягивание з моментом 7,5-8,5 кг / м;
- Доворот на 90 град .;
- Повторне доворачіваніе на 90 град.
Перерва між пунктами 3,4 20 хвилин.
Що стосується ВАЗ «десятого» сімейства, які укомплектовані 16-клапанними моторами, то у них технологія затягування така ж, як і у ВАЗ-2112 (описано вище).
Те ж стосується і Лада Пріора, на 8-клапанних агрегатах використовується метод з 4 підходами (ВАЗ 2108-21099), а на 16-клапанних - 3 підходи (ВАЗ 2112 з мотором на 16 клапанів).
«Волга»
На двигунах ЗМЗ-406, що встановлюються на «Волгу», згідно з технічною документацією автовиробника затягування болтів головки блоку двигуна здійснюється в два підходи:
- З зусиллям 4,0-6,0 кг / м;
- З моментом 13,0-14,5 кг / м.
Але багато автовласників цього авто відзначають, що така технологія не дозволяє якісно притягнути ГБЦ, тому вони використовують методики з великим кількість підходів.
Поширеним є перехресний метод, що виконується в 4 етапи і з зусиллями:
- 4,0-4,3 кг / м;
- 7,5 кг / м;
- 11,0 кг / м;
- 14,3-14,5 кг / м.
Подальша дотяжки болтів при експлуатації на цьому двигуні не потрібно.
Рятувальна операція без динамометричного ключа
Оскільки на всіх зазначених автомобілях зусилля точно вказано, то без динамометричного ключа при посадці ГБЦ не обійтися. Але на деяких авто цілком можна обійтися без нього і використовувати для затягування звичайні ключі і подовжує насадкою.
Відразу відзначимо, що виконання робіт без спец. інструменту допускається тільки на «старих» двигунах ( «Москвич», ВАЗ перших моделей).
Особливістю затягування головки блоку без динамометричного ключа є необхідність «відчувати» додається зусилля. В іншому ж загальна методика робіт така ж, як і з використанням спец. інструменту:
Одним з варіантів затягування без динамометричного ключа є подвійне доворачіваніе кріплень після виконання 2-го підходу.
Оскільки без навичок «відчувати» прикладається зусилля вдається далеко не всім, метод без динамометричного ключа краще не використовувати, адже наслідки неправильної затягування головки блоку - досить серйозні і можуть привести до дуже серйозних поломок.
Тому перед ремонтом двигуна, пов'язаних зі зняттям головки блоку слід запастися спеціальним інструментом, тим більше що зайвим він не буде і застосування йому знайдеться завжди.