- Коротко про минуле позашляховика
- Класифікація позашляховиків і їх еволюція
- Рамна конструкція і підвіска
- Тип підвіски
- Повний привід і блокування
- Підсумок еволюції позашляховиків на сьогоднішній день
- Трохи про кросовери
- І ще про suv
Наша сеть партнеров Banwar
Абревіатура SUV досить добре відома, вона є скороченою формою вираження Sport Utility Vehicle, що можна перевести як спортивне транспортний засіб. Останнім часом визначення автомобілі класу suv стало виступати в деяких випадках синонімом слова позашляховик, хоча за своєю суттю це абсолютно різні машини. Щоб краще зрозуміти різницю між ними, необхідно зробити невелику екскурсію в минуле, згадати історію появи і розвитку класу авто, званого зараз позашляховик.
Коротко про минуле позашляховика
Зараз подібне авто носить таке помітну назву, а напередодні Другої Світової йшлося про створення нового класу транспортного засобу, здатного пересуватися в умовах бездоріжжя. Чи не торкаючись історії створення такої машини, досить відзначити, що це був, як його назвали б зараз, типовий позашляховик з усіма властивими йому атрибутами - рамою, повним приводом і блокуваннями.
Габарити у нового авто виявилися невеликими і спільно з зазначеними вище особливостями конструкції досить довго були неодмінною приналежністю нового класу транспортного засобу. Протягом тривалого часу позашляховики представляли собою єдиний клас суто утилітарного авто, всі представники якого мало чим відрізнялися один від одного. Однак з часом відбувався розвиток цього класу, і з'явилися нові види машин, при всіх своїх відмінностях від звичного вигляду залишаються позашляховиком.
Класифікація позашляховиків і їх еволюція
Європейська класифікації для позашляховиків передбачає для них спеціальний клас, що позначається літерою К, причому в ньому існують підкласи:
- К1 (легкі);
- К2 (середні);
- К3 (важкі).
Якщо спробувати порівняти сучасні позашляховики і перші джипи, то різниця між ними дозволить зрозуміти, що стоїть за абревіатурою suv.
Рамна конструкція і підвіска
У перших позашляховиків як обов'язковий елемент була присутня рама. На неї кріпився кузов, елементи підвіски і всі інші вузли машини. Рама надавала автомобілю додаткову міцність, що мало неабияке значення при русі авто в умовах бездоріжжя, тому що основні навантаження припадають саме на неї. Як виглядає позашляховик рамної конструкції можна зрозуміти на наведеній нижче фотографії.
Незважаючи на всі переваги такого побудови авто, у міру того, як клас позашляховиків розвивався, розробники стикалися з недоліками, властивими подібного побудови машини.
З них можна відзначити:
- підвищену металоємність і вага, які має рамний позашляховик;
- гіршу керованість автомобіля при русі по звичайній дорозі;
- меншу пасивну безпеку, якою володіли рамні позашляховики через відсутність зони «деформації».
Дуже часто не все позашляховики використовувалися для подолання важкого бездоріжжя. У багатьох випадках їх переміщення відбувалося просто в умовах сільських і розбитих доріг, тому стали з'являтися машини, в конструкцію яких вносилися пов'язані з цим зміни, в результаті їх впровадження позашляховик став відрізнятися від класичного варіанта. Одним з таких змін була відмова від рами і перехід на варіант авто з несучим кузовом.
Це стало одним з перших кроків на шляху появи авто класу suv.
Тип підвіски
Іншим обов'язковим елементом, характерним для справжнього позашляховика, є залежна підвіска. Перші види джипів, згодом утворили клас позашляховиків, володіли залежною підвіскою. Вона характеризується тим, що положення коліс впливає один на одного, приклад її роботи можна бачити на фото. Така поведінка підвіски сприятливо позначається при русі по бездоріжжю, але стає недоліком машини при їзді по асфальтовому покриттю.
Справа в тому, що підвіска подібного типу досить жорстка, в тих випадках коли авто їй оснащено, складно забезпечити комфортні умови під час руху на рівній дорозі. Крім того, на високій швидкості керованість машини погіршується.
Тому на сучасні позашляховики, в усякому разі, не призначені для переміщення в умовах важкого бездоріжжя, ставиться незалежна підвіска . Це стало ще однією відмінністю, внаслідок чого в клас позашляховиків були додані підкласи.
Повний привід і блокування
Обов'язковим елементом, яким повинен володіти звичайний позашляховик, є постійний повний або, як мінімум, підключається передній привід. Така конструкція дозволяє забезпечити при русі подачу моменту на всі колеса авто і значно збільшує його прохідність. Не менше значення мають блокування диференціала, як міжосьовим, так і блокування коліс на одній осі.
Вони призначені для рівномірного розподілу моменту між колесами і осями машини. У звичайних авто, без додаткового блокування, момент, що розвивається двигуном, передається туди, де навантаження менше. Наслідком цього буде ситуація, коли у автомобіля мотор реве, він сам стоїть на місці, одне колесо обертається, а всі інші залишаються нерухомими. Ось щоб уникнути такого, авто, які позиціонуються як представники класу позашляховиків, оснащуються повним приводом і додатковими блокуваннями в вигляді міжосьовий і міжколісного блокування диференціала.
У автомобілів, що представляють клас справжніх «пройдисвітів», подібні елементи конструкції (повний привід і блокування) зазвичай мають окремі важелі управління, і вони винесені в салон поруч з водієм. Це має на увазі, як мінімум, розуміння, що це таке, для чого вони служать, і вміння ними користуватися.
Однак еволюція позашляховиків не обійшла стороною і порушене елемент конструкції, зараз існують чотири різних, в тому числі і автоматично підключаються, варіантів побудови повного приводу, причому на справжній позашляховик може бути встановлений тільки один з них, найчастіше класичний. Решта варіантів можна розглядати для їх застосування в міських умовах і установки на паркетники.
Підсумок еволюції позашляховиків на сьогоднішній день
Тепер, після того як є уявлення про розвиток класу позашляховиків, можна підвести деякий проміжний підсумок. Як з'ясувалося, рух в умовах важкого бездоріжжя необхідно в основному для армійських автомобілів, а також відносно невеликого числа мисливців, рибалок, геологів, пошукачів і т.д. Фактично, тільки незначна частина машин, що представляють клас позашляховиків, повністю використовує потенціал, закладений в автомобіль при його створенні.
Крім того, поліпшення доріг, створення відповідної інфраструктури призвело до зміни способу життя багатьох людей. Виявився популярним активний, спортивний спосіб життя, і були затребувані види машин, які вписуються в такий стиль поведінки. З них необхідно згадати паркетники і так звані автомобілі класу suv.
Трохи про кросовери
Варіантом створення подібних автомобілів треба вважати кросовери. Уже сама назва говорить про те, що кросовером (англійське слово «cross» можна перевести як перетин, схрещування) називається автомобіль, що поєднує в собі відмінні ознаки, що належать різним класам авто. Зараз мова йде про те, що в одному транспортному засобі з'єднався клас седанів з їх комфортом і розкішшю і клас позашляховиків з властивою їм прохідністю.
Такі види машин, як правило, не володіють повною мірою перевагами, характерними для представників класів, які послужили основою для створення авто, але в даному випадку подібне з'єднання вийшло цілком вдалим. Кросовер хоч і не забезпечує комфорт седанів преміум класу і прохідністю важких позашляховиків, проте, цілком успішно справляється з роллю suv автомобіля для людей, яким притаманний активний спосіб життя, а також пересуваються по не зовсім якісним дорогам, в тому числі і міським.
Різницю між кросоверами і позашляховиками можна зрозуміти дуже просто - у кожного з них своє місце в житті, вони призначені для експлуатації в абсолютно різних умовах. Кросовер - це міський автомобіль, придатний для пересування в передмістях і на міжміських трасах, по дорогам з твердим покриттям. В крайньому випадку подібний клас авто може, подібно легким позашляховиків, переміщатися в умовах незначного бездоріжжя, наприклад на злегка занесеної снігом дорозі або трохи розмите путівці.
Щоб різниця між кросовером і позашляховиком була більш зрозумілою, першого можна порівняти з джентльменом, що переміщається з клубу в клуб, а другого - з рейнджером, які йшли в невідомих землях. Ніхто не сперечається, і рейнджер може завалитися в клуб, а джентльмен відправитися в рейд, але чи буде це правильно?
І ще про suv
Необхідно додатково уточнити те місце в сучасному житті, яке зайняли suv автомобілі. Підвищена мобільність, прискорюється ритм життя і її насиченість подіями призводять до того, що змінюються вимоги людей до оточуючих їх речей і предметів, в тому числі і автомобілів. В результаті цього існувала раніше різниця між різними типами машин стирається, з'являються нові їх види, одним з яких і можна вважати клас suv.
Подібні автомобілі відрізняються великою різноманітністю. Вони можуть бути тільки моноприводних, а можуть бути і повноприводними. Повний привід може бути постійним або підключається. У конструкції автомобіля, що відноситься до класу suv, часто використовуються електронні засоби управління трансмісією на відміну від звичайних позашляховиків.
Комфорт і безпеку, які забезпечують автомобілі типу suv, не поступається за рівнем седанам, так що власники подібного авто можуть спокійно переміщатися практично в будь-яких погодних умовах і будь-якому стані дороги в умовах міста і траси.
Порівнювати авто класу suv і позашляховики досить важко, вони призначені для виконання абсолютно різних завдань. У них є окремі ознаки, властиві позашляховикам, але і тільки. Це самостійний тип автомобіля, і не треба його порівнювати з такими-то іншими видами машин.