Наша сеть партнеров Banwar
Сучасний автомобіліст озброєний усіма благами технічного прогресу і більшість з нас вже не пам'ятає як накачати шину ручним автомобільним насосом або накласти і завулканізіровать гумову латочку на автокамери.
Тиск в колесах ми вирівнюємо компресором, салон чистимо пилососом, а домкрат, замість вигнутого буквою «зю» важеля, наводимо в дію шуруповертом із затиснутим в патрон металевим гачком. Але все незліченні електричні помічники автомобіліста харчуються електрикою, ось і напружуємо ми в гаражі свій автомобіль, змушуючи його довго працювати на гніздо прикурювача на шкоду екології і нашому гаманцю. Нам потрібен гаражний блок живлення!
Потрібен гаражний блок живлення: +12 вольт, потужний, простий, надійний, безпечний і універсальний.
- +12 вольт (а краще 12 - 15 вольт) - напруга бортової мережі автомобіля і робоча напруга його незліченних аксесуарів;
- потужний - потужності такого блоку має вистачити для підключення найпотужніших гаражних споживачів і для підзарядки акумулятора;
- простий - тут головне в простоті виготовлення, адже мова йде про саморобної конструкції автомобіліста, а не електронщика, рушити на мікроконтролерах і SMD;
- безпека експлуатації - слова, що говорять самі за себе. Навантаження повинна бути гальванічно розділена з мережею живлення (НЕ ІБП, але старий перевірений трансформаторний блок живлення);
- універсальність - це властивість гаражного блоку живлення передбачає, що до нього однаково зручно повинні підключатися навантаження, розраховані на роз'єм прикурювача, на роз'єм підсвічування (у вітчизняних авто), на підключення крокодильчиками і так далі.
На фото зображений блок живлення для гаража відповідає всім цим вимогам. Як жорсткого каркаса використані останки якогось електронного блоку невідомого призначення. Виробники дбайливо наробили в його лицьовій панелі масу отворів різних розмірів, які відмінно підійшли для установки вимірювального приладу, індикаторних світлодіодів, тумблерів і регулювального резистора.
Металева скоба над ампервольтметри чудово підходить для перенесення. Два комплекти опорних ніжок приладу дозволяють працювати з блоком живлення і в вертикальному і в горизонтальному положенні. Верхня кришка блоку живлення вирізана з листа жерсті і пофарбована.
Нижній тумблер зліва - мережевий.
Верхній тумблер зліва - підключення навантаження.
Тумблер під вимірювальною головкою - перемикання режимів роботи приладу: амперметр-вольтметр.
Червоний світлодіод зліва вгорі - індикація вихідної напруги, справа вгорі зелений - мережевого.
Навантаження можна підключити до гнізда прикурювача, до гнізда лампи підсвічування, штекерами до нижнього роз'єму або до нього ж - проводами під затиск. U вих = 3 - 15 вольт, Iвих = 8А
Для того щоб можна було підключати до блоку живлення не тільки простих споживачів типу лампи локальної підсвічування, але і перевіряти інтелектуальні пристрої на кшталт навігаторів GPS або відеореєстраторів схема блоку злегка ускладнена і являє собою потужний параметричний стабілізатор.
Класична схема параметричного стабілізатора на складеному вихідному транзисторі із захистом від короткого замикання.
Це найпростіша і найбільш вдала схема підходить для гаражного блоку живлення. Вона дуже живуча, її не виведе з ладу ні випадкове замикання вихідних контактів, ні переполюсовка навантаження типу акумулятора. При усуненні короткого замикання схема продовжить роботу.
У блоці живлення можна застосувати практично будь-які транзистори відповідної полярності та від цього буде залежати тільки його здатність навантаження (більш того, якщо змінити полярність ВСІХ транзисторів, поміняти місцями + і -, аноди і катоди ВСІХ діодів і стабілітрон, то вузол буде так само прекрасно працювати ).
Друковану плату можна і не робити через її примітивності, а зібрати схему навісним монтажем. Словом, все залежить від можливостей і бажання автолюбителя.
У запропонованій конструкції зібрана саме така схема, в вихідному каскаді її варто в паралель чотири вітчизняних транзистора КТ829 і, для підвищення стабільності U вих, схема формування опорного напруги (VD1, VD2, VT1) живиться від окремої обмотки трансформатора.
У конструкцію блоку живлення для гаража відмінно вписався трансформатор - «старий знайомий» ТСА-270-1 (буква А в назві говорить про те, що для обмоток використаний алюмінієвий дріт). Його годі й перемотувати, при використанні в паралельному з'єднанні обмоток 8-18 і 8'-18 ', блок живлення без перевантажень живить компресор тривалий час (при цьому вимірювальний прилад в режимі «амперметр» зашкалює, тобто віддається в навантаження струм більше п'яти ампер ).
Щоб самостійно зібрати такий блок живлення потрібно знайти трансформатор, не обов'язково саме такий, як у пропонованій конструкції (можливо його доведеться перемотати в такому випадку), кілька недефіцитних деталей і все це помістити в будь-який відповідний корпус з клемами. Вимірювальний прилад можна не встановлювати, а контролювати параметри напруги за допомогою зовнішнього мультиметра .
Працювати з таким гаражним блоком живлення дуже зручно - не садиться акумулятор, не потрібно заводити двигун для підзарядки і відкривати гараж для провітрювання, можна перевірити на працездатність будь Автоприбор або налаштувати автолюбительському конструкцію. З його допомогою легко заряджається підсів акумулятор, тільки не пробуйте використовувати блок живлення в якості пускового пристрою - згорить неодмінно.
Випадок з практики:
- на автомобілі було необхідно замінити акумулятор і при цьому зберегти настройки електронного блоку управління і всіх систем авто. Блок живлення був підключений паралельно акумулятора за допомогою дротів «для прикурювання» і спокійно тримав бортову мережу поки йшла заміна акумулятора старого на новий.
Зауваження по наведеної конструкції блоку живлення для гаража:
- на фото видно комп'ютерний вентилятор 60-мм для обдування радіатора з вихідними транзисторами, практика показала, що цілком можна обійтися без нього;
- розрахунок шунтів і калібрування приладу робилася вручну заздалегідь, не потрапив - віддається блоком струм виявився вищим розрахункового. У планах поставити шунт на 5 ампер, тоді вся шкала буде десятіамперной;
- вже після фотосесії, яка була досить давно, були перемотані обмотки трансформатора: смотана одна верхня і на її місце в один шар до заповнення ряду покладений мідний дріт 1,5 мм, вийшло по 46 витків, близько 19 вольт. В роботі блоку нічого не змінилося, тільки вихідна напруга стало просідати трохи менше. Висновок: перемотувати тільки під якісь конкретні цілі, так просто - втрата часу.
Продовження статті: Електрична схема блоку живлення для гаража
Дивіться також: Схема електропроводки в гаражі - особливості проектування та монтажу
Микола Мартов