Наша сеть партнеров Banwar
Про те, що радіатор системи охолодження двигуна повинен бути чистим зовні, відомо навіть курсантам автошкіл. Але про чистоту системи охолодження зсередини сьогодні мало хто замислюється. А дарма…
Призначення системи охолодження автомобільного двигуна - відведення тепла від циліндрів і зон роботи пар тертя. Теплоносієм служить охолоджуюча рідина, яка відводить тепло до радіатора, де вона охолоджується потоком, що набігає повітря.
Що з теплообміном
В ході експлуатації двигуна теплообмін в ньому може погіршитися. Відбувається це через те, що на деталях системи охолодження з часом накопичуються тверді вапняні відкладення - накип. Особливо її багато, якщо в системі охолодження була присутня надмірна концентрація жорсткої води.
Ще одне джерело забруднення - корозійні процеси на металевих деталях сорочки охолодження двигуна (особливо якщо антифриз старий або неякісний). Тоді в системі охолодження відкладаються продукти корозії у вигляді твердих частинок.
Накип на металевих деталях двигуна не тільки погіршує тепловіддачу від найбільш нагрітих частин, а й викликає нерівномірний їх нагрівання, що може призвести до викривленням і порушенням герметичності. Накип звужує канали, погіршуючи циркуляцію рідини і підвищуючи середню робочу температуру силового агрегату. Помітити цю проблему можна по часто вмикає вентилятор радіатора і постійно хилиться до максимуму стрілкою термометра.
Накип в теплообміннику обігрівача знижує ефективність роботи кліматичної установки. Нерідко вапняні відкладення забивають основний радіатор, що стає причиною перегріву двигуна в ускладнених умовах руху - в пробках, при буксовании в снігу, бруду. Крім того, наслідком постійно підвищеної температури мотора стане передчасне старіння масла - погіршення його властивостей, а значить, прискорений знос двигуна.
Зважені в рідини механічні частинки також поступово забивають тонкі канали радіатора, в першу чергу - обігрівача. Щодо великі частки бруду (лусочки іржі і накипу, фрагменти гуми і пластика), потрапивши на клапан термостата, можуть порушити алгоритм його роботи - відповідно, зміниться середня робоча температура двигуна. Найдрібніші частинки бруду виступають в ролі абразиву, що прискорює знос сальника помпи.
Боротьба за чистоту
Автовиробники рекомендують періодично повністю міняти охолоджуючу рідину в системі охолодження, оскільки її присадки, в тому числі і миючі, спрацьовуються. Але якщо цією вимогою нехтували і система все-таки забруднилася, для її радикального очищення застосовують різні методи. Наприклад, один з найпримітивніших водійських способів - промивка водою під тиском в напрямку, протилежному робочому ходу рідини. Як інший, більш дієвого дідівського способу раніше пропонувалася промивка розчином їдкого натру, каустичної соди, молочної кислоти (сироваткою). Сильно забруднені латунні радіатори очищали, розпаяні їх на частини і проштовхуючи через трубки «шомполи» спеціального профілю.
В даний час очищати системи охолодження допомагають спеціалізовані препарати. У стаціонарних умовах СТО застосовуються спеціальні промивні станції, що включаються в контур охолодження працюючого двигуна. Більш доступний, хоча і досить клопіткий спосіб - заливка в антифриз перед його заміною на деякий час миючої присадки. Іноді після зливу старого тосола мотор промивають дистильованою водою з добавкою спеціального миючого речовини.
заглядаємо всередину
Для контролю внутрішніх порожнин двигуна призначений цифровий ендоскоп Snap-on BK 6000. Це один з найдосконаліших на сьогодні приладів даного типу, що дозволяє робити фото- та відеозаписи на картку формату SD. Його зонд на міцній еластичною штанзі завдовжки 0,5 м, що поєднує в одному корпусі мініатюрну відеокамеру і світлодіодне підсвічування, має малий діаметр - 8,5 мм. Це дає можливість вводити ендоскоп навіть в отвори свічок запалювання. Знімне дзеркало допомагає вивчати недоступні для «прямого бачення» поверхні. Зображення з камери передається на кольоровий екран діагоналлю 89 мм з роздільною здатністю 320х240 і експортується для запису або трансляції на зовнішній монітор при вирішенні 720х480. Управління трансфокатором камери і режимами запису здійснюється з виносного пульта управління. Корпус оснащений гумовими магнітними «присосками» і магнітною підвіскою для нетравматичность кріплення до кузова автомобіля. Варто відеоскоп Snap-on BK 6000 в стандартній комплектації (є також версія з зондом довжиною 0,99 м) близько 750 євро - або 8540 грн.
Чистимо: до і після
Ми вирішили перевірити ефективність промивок на ділі. У піддослідного Daewoo Lanos 1,5 л з пробігом 120 тис. Км ні разу не промивали система охолодження. Для зразка взяли «Очисник системи охолодження» відомого в Україні німецького бренду Liqui Moly. Злив з мотора частина антифризу, ми досліджували ендоскопом порожнини системи охолодження і відзначили колір і прозорість рідини. Потім повернули її в двигун, додавши очищувач. Давши мотору попрацювати 20 хвилин, злили рідину і знову «заглянули» в двигун. Результати видно на фото: маслянисті відкладення жовтого кольору і жовтувато-сіра накип на внутрішніх поверхнях розширювального бачка і патрубків зникли. Антифриз став набагато темніше, ніж до промивання: він увібрав в себе бруд з поверхонь системи охолодження і «виніс» її в підставлену під час остаточного зливі ємність.
Ігор Шірокун
Фото Андрія Яцуляк
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl + Enter.