- Призначення датчика включення вентилятора і його місце в автомобілі
- Датчик включення вентилятора ГАЗ, МОСКВИЧ 87-82град. Автоприлад-КЗАЕ
- Датчик включення вентилятора ВАЗ-2103-2107 92-87град. Автоприлад-КЗАЕ
- Датчик включення вентилятора VW Golf 5,5 +, 6, Jetta, Polo, Touareg AUDI A3, TT SKODA Fabia, Octavia OE
- Датчик включення вентилятора ВАЗ-2103-2107 DAEWOO Nexia 92-87 град. VERNET
- Датчик включення вентилятора ВАЗ-2108-2110 97-92 град. VERNET
- Датчик включення вентилятора ГАЗ, МОСКВИЧ 87-82 град.
- Датчик включення вентилятора ВАЗ-2108-2110 99-94 град. ПЕКАР
- Датчик включення вентилятора ВАЗ-2103-2107 92-87 град. ПЕКАР
- Датчик включення вентилятора ВАЗ-2103-2107 92-87град. 16А Автоприлад-КЗАЕ
- Датчик включення вентилятора ГАЗ, МОСКВИЧ 87-82 град. АВТОТРЕЙД
- Пристрій і принцип дії воскового ДВВ
- Пристрій і принцип дії біметалічного датчика включення вентилятора
- Пристрій і принцип дії електронних ДВВ
- Питання вибору і заміни датчика включення вентилятора
Наша сеть партнеров Banwar
У кожному сучасному транспортному засобі є вентилятор охолодження радіатора, який управляється простим пристроєм - датчиком включення вентилятора. Все про ці датчиках, їх існуючі типи, конструкції і принципи роботи, а також про правильний вибір і заміні - читайте в запропонованій статті.
Призначення датчика включення вентилятора і його місце в автомобілі
Датчик включення / вимикання вентилятора (ДВВ) - датчик системи охолодження двигуна внутрішнього згоряння; електронне або електромеханічний пристрій, що здійснює включення і відключення електричного вентилятора охолодження радіатора в залежності від поточної температури охолоджуючої рідини.
Ключова функція датчика - включення електровентилятора в певному інтервалі температур (в межах 82-110 градусів), що забезпечує обдув радіатора і інтенсивне відведення тепла від двигуна. Деякі датчики не тільки включають і вимикають вентилятор, але і змінюють швидкість його обертання в залежності від температури.
ДВВ входять до складу систем охолодження двигунів, оснащених електричним приводом вентилятора (з електромотором). У автотракторної техніки з приводом вентилятора від колінчастого вала використовуються інші засоби його включення і відключення, про які в даній статті не розказано.
-
Датчик включення вентилятора ГАЗ, МОСКВИЧ 87-82град. Автоприлад-КЗАЕ
215 ₽ -
Датчик включення вентилятора ВАЗ-2103-2107 92-87град. Автоприлад-КЗАЕ
220 ₽ -
Датчик включення вентилятора VW Golf 5,5 +, 6, Jetta, Polo, Touareg AUDI A3, TT SKODA Fabia, Octavia OE
1 347 ₽ -
Датчик включення вентилятора ВАЗ-2103-2107 DAEWOO Nexia 92-87 град. VERNET
320 ₽ -
Датчик включення вентилятора ВАЗ-2108-2110 97-92 град. VERNET
335 ₽ -
Датчик включення вентилятора ГАЗ, МОСКВИЧ 87-82 град.
160 ₽ -
Датчик включення вентилятора ВАЗ-2108-2110 99-94 град. ПЕКАР
185 ₽ -
Датчик включення вентилятора ВАЗ-2103-2107 92-87 град. ПЕКАР
180 ₽ -
Датчик включення вентилятора ВАЗ-2103-2107 92-87град. 16А Автоприлад-КЗАЕ
250 ₽ -
Датчик включення вентилятора ГАЗ, МОСКВИЧ 87-82 град. АВТОТРЕЙД
175 ₽
Типи, пристрій і принцип дії датчика включення вентилятора
В даний час знаходять застосування три основних типи датчиків:
- Воскові - на основі герметичного обсягу, заповненого воском (церезитом) або іншим в'язким робочим тілом з високим коефіцієнтом розширення;
- Біметалічні (термобиметаллический) - на основі біметалічної пластини;
- Безконтактні електронні - на основі терморезистора (термістора).
Перші два типи пристроїв є електромеханічними контактними, вони мають в своєму складі контактні групи (одну або дві), які замикають і розривають електричний ланцюг вентилятора при зміні температури мотора. Електронний датчик контактної групи не має, він є датчиком абсолютної температури, дані з нього надходять на електронний блок управління, який серед іншого виконує і включення / вимикання вентилятора. Про конструкції і роботі кожного з датчиків докладно розказано нижче.
Контактні електромеханічні датчики бувають двох типів:
- Одношвидкісні - включають і відключають вентилятор тільки в одному інтервалі температур, мають єдину контактну групу;
- Двошвидкісні - включають і відключають вентилятор, а також змінюють швидкість його обертання в різних інтервалах температур, мають дві контактні групи, що замикаються / розмикаються при різній температурі.
Контакти в ДВВ можуть бути нормально замкнутими і нормально роз'єднаними. Вони можуть спрацьовувати в чотирьох температурних інтервалах:
- Від 82 до 87 градусів;
- Від 87 до 92 градусів;
- Від 92 (94) до 99 градусів;
- Від 104 до 110 градусів.
У вітчизняних автомобілях частіше використовуються датчики на перших три інтервалу (до 99 градусів), в зарубіжних часто зустрічаються і більш високотемпературні пристрої.
ДВВ, незалежно від типу, мають типову конструкцію. Їх основу складає закритий корпус, усередині якого розташовується чутливий елемент (віск, біметалічна пластина або термістор), а на зовнішній поверхні виконані різьблення, шестигранник під ключ і електричний роз'єм. Корпус виготовляється з латуні або бронзи (для кращої теплопровідності), він має форму пробки, яка через кільце ущільнювача угвинчується в радіатор (з «гарячої» сторони - у патрубка від блоку двигуна) і безпосередньо контактує з потоком охолоджуючої рідини. У деяких автомобілях встановлюється відразу два датчика (на вході і виході з радіатора), чим забезпечується краще управління системою охолодження.
Більшість датчиків мають різьблення М22х1,5 і шестигранник під ключ на 29 мм, однак зустрічаються й інші варіанти з меншою різьбленням (М14 і М16). Електричний роз'єм може бути з ножовими і штифтовими контактами, відкритим або із захисною пластиковою спідницею. Зазвичай роз'єм розташовується безпосередньо на задній частині датчика, однак зустрічаються датчики і з винесеним роз'ємом на короткому кабелі.
Пристрій і принцип дії воскового ДВВ
Робота датчика даного типу заснована на відомому ефекті температурного розширення тіл - збільшення та зменшення обсягу при збільшенні і зменшенні температури. Як робоче тіло в таких датчиках використовується суміш парафінів - церезит (він же нафтової віск) з добавкою невеликої кількості мідної пудри для підвищення теплопровідності. Церезіт поміщений в герметичний корпус, закритий діафрагмою (мембраною), яка пов'язана з приводом контактної групи. Привід може бути прямим (мембрана безпосередньо пов'язана з контактами) або непрямим (через важіль і пружину, що забезпечує більш надійне замикання і розмикання контактів). У одношвидкісних датчиках є тільки одна мембрана і контактна група, в двошвидкісних - дві мембрани зі своїми контактними групами.
Працює датчик наступним чином. При низькій температурі церезит має певний обсяг, при якому на діафрагму не надається ніякого впливу - контакти датчика розімкнуті (або замкнуті, якщо для даного датчика це положення є нормальним), ланцюг вентилятора знеструмлена. При підвищенні температури церезит розширюється і піднімає мембрану, в певний момент вона настільки піднімається, що забезпечує замикання контактної групи - ланцюг вентилятора замикається. У двошвидкісних датчиках при подальшому підвищенні температури церезит розширюється і впливає на другу діафрагму. При зниженні температури обсяг воску зменшується і в певний момент контакти розмикаються - вентилятор вимикається.
Сьогодні саме воскові датчики включення вентилятора набули найбільшого поширення у всіх типах автотракторної техніки.
Пристрій і принцип дії біметалічного датчика включення вентилятора
Робота ДВВ цього типу заснована на властивості біметалічної пластини - плоскою або зігнутою пластини, згуртованою з двох смуг металів з різним коефіцієнтом температурного розширення - деформуватися при зміні її температури. Основу датчика складає біметал тієї чи іншої форми, поміщений в герметичному корпусі, і безпосередньо чи опосередковано пов'язаний з контактною групою. Пластина конструюється таким чином, щоб деформація відбувалася різко, з клацанням - це забезпечує більш надійне спрацьовування датчика.
Працює датчик досить просто. При нагріванні биметаллическая пластина деформується і в певний момент замикає ланцюг вентилятора. При охолодженні пластина набуває первинної форми, забезпечуючи розрив електричного кола. У двошвидкісних датчиках можуть використовуватися дві пластини, або одна, але з кількома контактами.
Біметалічні датчики сьогодні менш поширені, ніж воскові, що пояснюється їх більш високою вартістю.
Пристрій і принцип дії електронних ДВВ
Пристрої даного типу є датчиками абсолютної температури охолоджуючої рідини - вони не замикають і розмикають ланцюг, а постійно відстежують температуру в радіаторі, передаючи дані на електронний блок управління, який і здійснює включення / відключення або зміна швидкості обертання вентилятора.
Чутливим елементом такого датчика є терморезистор (термістор) - напівпровідниковий прилад, електричний опір якого залежить від температури. Опір термістора постійно вимірюється електронним блоком, і відповідно до закладених алгоритмами здійснюється управління вентилятором. Більш докладно про даному типі пристроїв можна дізнатися в статті про датчиках температури.
Питання вибору і заміни датчика включення вентилятора
Від стану ДВВ залежить функціонування важливої частини системи охолодження двигуна - вентилятора охолодження радіатора. Що вийшов з ладу датчик може привести до перегріву двигуна, тому даний пристрій слід якомога швидше замінити.
Вибір датчика досить простий - найкраще брати той тип і модель датчика, що стояв на радіаторі раніше (і це єдиний варіант для нових авто на гарантії). Але в ряді випадків цілком допустима заміна, головне, щоб новий датчик мав ті ж температурні інтервали включення / відключення вентилятора, підходив по електричної напруги (12 або 24 В) і типом електричного роз'єму. Що стосується розмірів, то в більшості випадків датчики мають однакові корпусу, тому проблем з установкою нової деталі не виникне.
Заміна датчика проста: потрібно відключити і викрутити старий датчик, і відразу ж вкрутити новий. При цьому слід не забути про прокладання (ущільнювальному кільці), а після ремонту потрібно долити охолоджуючу рідину. У більшості випадків зливу охолоджувальної рідини проводити не потрібно, але рекомендується приготувати ємність, в яку рідину буде зливатися при демонтажі датчика.
При вірною заміні датчика система відразу починає працювати, забезпечуючи надійне включення і відключення вентилятора при зміні температури силового агрегату.