Наша сеть партнеров Banwar
Захоплення автомобільної старовинне в нашій країні не рідкість. Але коли ця пристрасть об'єднується з любов'ю до природи і передовим технологіям, результат виходить дуже цікавий. Яскравий приклад - створений в Україні повноцінний електромобіль в «ретроупаковке».
Перетворювати «Волгу» ГАЗ-21 в електромобіль її власник спочатку не збирався. Придбав її для звичайної реставрації, але, поки займалися кузовом, у нього виникло бажання зробити екологічно чистий автомобіль. Кілька місяців виношував ідею, півроку чекав комплектуючі, і в кінці минулого літа нарешті приступив до роботи. Сьогодні електромобіль на базі ГАЗ-21 вже майже пройшов сертифікацію як транспортний засіб, а значить, і реєстрація в ДАІ не за горами. Можливо, саме він буде першим електромобілем українського «самоделкина», який сертифікують і поставлять на облік в МРЕВ. Але про все по порядку.
«Електропакет»
Роль джерела енергії в цій «Волзі» виконують 29 тягових літій-іонних батарей TS-LFP (ємність кожної - 260 Ач) виробництва компанії Thunder Sky Batteries, які розмістилися в підкапотному і багажному відсіках автомобіля. Невелика вага (одна секція - 9 кг), порівняно невисока вартість і можливість застосування на транспорті якраз і стали причиною вибору цих китайських АКБ.
Сумарна напруга блоку батарей склало 104,4 В (29 блоків по 3,6 вольта, з'єднаних послідовно), енергоємність - 27 кВт.год Запас ходу автомобіля в міському циклі (при середній швидкості 50 км / ч) досягає 85 км. При цьому у батареї зберігається ще до 30% заряду. Більш глибокий розряд можливий, але це призведе до зниження терміну служби батарей. Він, за паспортними даними, становить 3000 циклів заряд-розряду, а це експлуатація протягом 10 років при річному пробігу в 25 тис. Км.
Ця 21-я «Волга» - в числі перших ретромобілів з електричною силовою установкою не тільки в Україні, але і в світі.
Контроль роботи батарей здійснюється системою GT BMS (battery management system) виробництва Thunder Sky. Інформація про поточний стан (температура, напруга, залишковий пробіг) блоку батарей відображається на кольоровому сенсорному LCD-моніторі, розміщеному в салоні автомобіля. У нескладному меню можна також вибрати режим перегляду стану кожної секції окремо, що забезпечує повноцінний контроль батареї.
Серце і розум
80-кілограмове «серце» електромобіля встановлено в підкапотному просторі, під блоком батарей. Електричний двигун постійного струму номінальною потужністю 30 кВт (максимальна - 90 кВт) Warp11 розрахований на напругу до 190 В і струм в 1000 А. 230 Нм максимального крутного моменту передаються на задні колеса через «рідну» триступеневу КП, яка пов'язана з валом електромотора через зубчасту муфту.
Максимальна швидкість обмежена (для заощадження енергії) електронним блоком управління на позначці 90 км / год. Сам блок, точніше, ШІМ-регулятор (широтно-імпульсна модуляція) є «мозковим» центром системи - сполучною ланкою між батареєю і мотором, що підвищує або знижує подається на двигун напруга в залежності від режиму їзди. До речі, цей блок - власний винахід ще одного шанувальника електромобілів з Вінниці, який вже більше двох років їздить на електрифікованої «Таврії».
дві розетки
Для поповнення енергії, витраченої на рух, передбачено відразу два зарядних пристрої. Від стаціонарного ЗУ потужністю 9 кВт автомобіль можна зарядити за 4-5 годин. Розетка для його підключення знаходиться в машині під кришкою бензобака. Далеко від дому для підзарядки можна скористатися побутової мережею 220 В. Встановлене в автомобілі портативний зарядний пристрій (2 кВт) в залежності від ступеня розряду акумуляторів і можливості навантажити розетку «наповнює» батарею за 8-10 годин.
важливі дрібниці
Даний проект виявився цікавий ще й тим, що власник поставив завдання зберегти класичний вигляд автомобіля, що і вдалося зробити. В салоні про електрифікацію нагадує тільки вмонтований в трансмісійний тунель монітор. «Рідну» панель приладів трохи змінила світлодіодне підсвічування, а також амперметр і вольтметр, які прийшли на зміну «рідним» датчикам кількості палива і заряду акумулятора.
Опалення салону автомобіля здійснює електрофен потужністю 800 Вт, розташований на місці штатної грубки. Для освітлення використовували світлодіоди, які живляться від перетворювача напруги бортової мережі 100 В / 12 В.
Тиша і не тільки
Сидячи за кермом електромобіля не перший раз, вже не звертаєш уваги (хоча все ж незвично) на беззвучний старт і виразне шелестіння покришок по асфальту (електромотор адже працює безшумно). Цими характерними для всіх електромобілів особливостями ГАЗ-21 не здивував. А ось динамікою порадував: 5 секунд - і «Волга» впевнено їде по дорозі бік у бік з іншими автомобілями. При цьому на спідометрі 50 км / год - непоганий розгін для автомобіля масою в 1600 кг (саме стільки важить «Волга» на електротязі). Слід врахувати, що старт, як і подальша їзда, проходить на третій передачі, а КП потрібна більше через наявність заднього ходу.
Для зупинки цього електрокара досить натиснути на гальмо. Те ж і при старті. Просто відпустив педаль гальма, натиснув на газ і поїхав. Словом, алгоритм управління такий же, як у машин з автоматичною коробкою передач. Педаль зчеплення необхідна лише в одному випадку - для переходу на задній хід.
Випробувати електромобіль на максимальну швидкість не знайшлося можливості (тест-драйв проходив в місті), але при 60 км / год педаль акселератора ще мала пристойний запас ходу, так що заявлена «максималка» в 90 км / год, по всій видимості, правда.
Загалом, говорити про дефіцит потужності не доводиться. Звичайно, на трасі жваво обігнати когось навряд чи вдасться, але ж не для того створювався цей електромобіль. У місті з його пробками і світлофорами ГАЗ-21 - варіант цілком прийнятний, а якщо згадати про його екологічну чистоту, - можливо, навіть ідеальний.
А чи варто було ...
З огляду на те, що на переобладнання ГАЗ-21 в електромобіль пішло близько $ 25 тис., Говорити про рентабельність проекту, по крайней мере, на початковому етапі, зарано. Набагато дешевше було б зробити капремонт і на цьому поставити крапку. Але спробуємо розглянути більш віддалену перспективу. Виходячи з сьогоднішніх розцінок на паливо і електроенергію, пробіг в 250 тис. Км (середній термін служби батарей) для 1600-кілограмового електромобіля (звичайний ГАЗ-21 важить 1450 кг) обійдеться менш ніж в 20 тис. Грн. Бензиновий «побратим» з витратою 10 л на 100 км потребують майже в 15 разів більшу суму. І це тільки ціна бензину, а є ще ремонти ДВС, заміни моторного масла, технічні рідини (про підвіску говорити не будемо, вона в обох авто «страждає» однаково). Електромотор ж в планових обслуговуваннях практично не потребує. Результат майже рівний, хоча ГАЗ-21 - далеко не кращий варіант (дуже важкий) для електромобіля.
Владислав Осадчий
Фото Андрія Яцуляк
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl + Enter.