- 1. Маленький
- 2. Тісний
- 3. Примітивний
- 4. Немічний
- 5. Мотор негідний - хронічно перегрівається
- 6. Боїться спеки
- 7. Ненадійний
- 8. Скопійований з Fiat
Наша сеть партнеров Banwar
Примітивний, маленький, тісний, незручний, ненадійний ... Його записали в сотні анекдотів і «прикрасили» десятками ярликів, причому і ті й інші - образливі, критичні і ... несправедливі. Ну не був він таким! Поїздивши на самих різних ЗАЗ-965, як відновлених у кращих реставраторів, так і не займаних ними, ми озброїлися книжками, закликали свій досвід і вирішили особисто розібратися з іміджем першого Запорожця.
1. Маленький
Н ікакіх він не маленький - для свого класу Запорожець був навіть завеликий. За тодішньою класифікацією ЗАЗ-965 з його 650 кг маси і габаритами 3 330 х 1 395 x 1 450 мм відносили до мікроавтомобілів. При цьому багато моделей-аналоги були менш солідні - наприклад, Fiat 600 (3 215 x 1 380 х 1 405 мм), Morris Mini Minor (3 030 х 1 390 x 1 350 мм), NSU Prince (3 145 x 1 420 х 1 370 мм). Але радянському громадянину зазик здавався маленьким на тлі звичних Москвичів, Перемог, Волг і зимовище. Сьогодні нам, як людям, знайомим з Окою, Smart, Daewoo Matiz, Hyundai i10 і іншої сучасної дрібнотою, «горбатик» не здавався б таким вже маленьким.
2. Тісний
Перебільшення! Так, не Волга, але для чотирьох дорослих людей, як заявлено в мануалі, цілком придатний. Ширина салону (1 300 мм) навіть більше, ніж у більшого Москвича-408/412 (1 220 мм), і запас простору над головою - теж більше, на цілих 15 мм! Спереду можна витягнути ноги, а ззаду двоє середньої комплектності чоловіків у нас сиділи, ледь торкаючись колінами спинок передніх крісел і з зазором «в плечах». Так, люди вище тут підпирали б передні крісла сильніше, але це єдина претензія до місткості «Запіко»!
Салон цього ЗАЗ-965 підданий легкому тюнингу
У всякому разі, практично у всіх чотиримісних автомобілів-конкурентів салон ще коротше, причому у багатьох різниця становить відразу близько 10 см: Renault 4 CV, NSU Prince, Trabant, Lloyd LP 600. Що стосується комфорту Запорожця, справедливим було б дорікнути його за жорстку передню підвіску - але зате вона була практично непробивною. А що насправді здалося мені тісним, так це педальний вузол, але за це зазик чомусь ніхто не критикує. Зате кермо легкий і цілком адекватний по зворотної реакції.
3. Примітивний
Ні в якому разі! Все, що є в конструкції ЗАЗ-965, направлено на досягнення компактності - але ніяк не на економію і не на спрощення. В СРСР з його неринковою економікою виробники не прагнули «наварити» побільше грошей на споживачах. Тому, мабуть, в Запорожці немає жодного відверто бюджетного рішення, жодної явно «фуфлижной», одноразової деталі. Всі вузли ремонтопрігодни і розраховані на тривалу експлуатацію. За що не візьмись рукою - все міцне, надійне, нехай і не завжди витончене.
1/2
Торпедо ЗАЗ-965 звичайного типу
2/2
Сьогодні ще можна зустріти зазик, якого не торкалася рука реставратора
Споряджена маса:
Компонування автомобіля, схема і пристрій двигуна, конструкційні матеріали, оснащення, оздоблення інтер'єру - все було зроблено на сучасному для того періоду рівні або з випередженням його. Наприклад, велика частина іномарок-однокласників «Запіко», як і він, були саме заднемоторнимі, але крім нього лише дві-три моделі мали повноцінний чотирициліндровий силовий агрегат. Мало того, тільки у ЗАЗів він був раціональної для заднього розміщення V-подібної схеми. А ще жодна серійна легковик в СРСР не мала незалежної підвіски - крім Запорожця, зрозуміло!
4. Немічний
Брехня! Інші машини тоді були не більше «зарядженими»! З найпоширенішими моторами (27 і 30 л. С.) Запорожець мав енергоозброєність 24-21 кг на 1 л. с., а, наприклад, сучасний йому Москвич-407 - 22 кг на 1 л. с. Природно, з повним навантаженням розклад змінювався, але це доля будь-якого малоформатного автомобіля, обумовлений, до речі, більш раціональним співвідношенням корисного навантаження і власної маси машини.
Сьогодні ще можна зустріти «зазик», якого не торкалася рука реставратора
В цілому, динаміка справного «горбатого» цілком відповідала духу часу - інша справа, що підтримувати бюджетну машину в справності могли не всі власники. У сьогоднішньому міському потоці автомобіль тримається цілком впевнено - але тільки в межах перших двох-трьох передач. Потім, ясна річ, запал вичерпується - нинішні швидкості вже не ті.
5. Мотор негідний - хронічно перегрівається
Невже ви думаєте, що в СРСР хтось міг поставити на конвеєр двигун, непридатний до експлуатації? Справний двигун МеМЗ-965 (Мелітопольського моторного заводу) підтримував штатний тепловий режим при будь-яких умовах руху: з повним навантаженням машина проходила держвипробування на Півночі, на Кавказі, в Криму, Середньої Азії - власне, там, де згодом вона з успіхом і експлуатувалася.
Підлоговий акселератор був у машин першого року випуску
Справжньою ж бідою Запорожців було те, що не всі власники підтримували свій автомобіль в належному технічному стані. Власне, це стосувалося не тільки ЗАЗів, і неважливо, про який тип мотора йдеться: якщо недоглянуті «водянки», наприклад, залишали на дорогах калюжі води, то «Воздушники» - грілися. Елементарна процедура миття або очищення двигуна ЗАЗу попереджала проблеми, але у багатьох горе-автолюбителів під кожухами системи охолодження мотор обростав олійною кіркою, армованої шарами пилу і пуху, і порушення температурного режиму було гарантовано.
Двигун V4 був компактним і займав не все підкапотний простір
А якщо після ремонту або обслуговування «умільці» викидали з-під капота хоча б частину жерстяних повітроводів (а адже викидали поголовно, чи не через одного!), Конкретний перегрів не змушував себе довго чекати. На біду, мережі автосервісів - ні для ЗАЗів, ні для інших марок - в країні в 1960-і не існувало, і прищеплювати культуру грамотного обслуговування Запорожців було нікому.
ЗАЗ-965
Короткі технічні характеристики
двигун:
чотирициліндровий, V-подібний, 887 см³
потужність:
30 л. с. (4 000-4 200 об / хв.)
Максимальний крутний момент:
5,3 кгм (2 800-3 000 об / хв.)
Габарити (Д х Ш х В):
3 330 х 1 395 x 1 450 мм
Дорожній просвіт:
175 мм
Максимальна швидкість:
100 км / год
6. Боїться спеки
Вигадки! У корені помилковий стереотип, що поширюється в автолюбительському середовищі на все мотори повітряного охолодження . Тим часом, виходячи з теорії ДВС, спека менш впливає на роботу мотора- «воздушника», ніж звична всім «водянки». Причина проста: різниця температур між циліндром двигуна (140-180 ° С) і теплоносієм - забортним повітрям (припустимо, 30 ° С) куди вище, ніж між тим же циліндром і омиває його антифризом (90 ° С). Відчуваєте суть? На тлі різниці в 110-150 градусів зміною температури повітря за вікном Запорожця на 15 градусів, як кажуть фізики, можна знехтувати. Звідки ж узявся цей стійкий стереотип про те, що Запорожці особливо часто перегріваються в спеку?
Мабуть, справа в тому, що в СРСР половина «приватників» експлуатували машини тільки в теплий сезон. І саме влітку кількість Запорожців на дорогах істотно зростала: дачі, пора відпусток, вояжі до моря, в гори, на річку ... А де вояжі - там перевантаження, там інтенсивний швидкісний режим, і, природно, при вищевказаних негаразди в моторі - його перегрів. Ось і стояли на узбіччях «Запіко» з піднятою кришкою капота, остигаючи і роблячи собі антирекламу. Взимку відсоток ЗАЗів на дорогах інший, режими руху - теж, і примітних силуетів з піднятим заднім капотом на порядок менше.
Щиток приладів без термометра - ознака ЗАЗ-965 випуску до липня 1964 року
У наші дні ми їздили на відмінно відновлених, налагоджених і комплектних машинах, і зрозуміло, що стрілка термометра на приладовому щитку поводилася дисципліновано. З іншого боку, особистий досвід автора, в студентські роки проїзд три роки на древнючем ЗАЗ-966 з таким же мотором- «тридцаткой», як у «горбатого», підтверджує: чистий і правильно відрегульований «движок» не гріється, як не муч його перевантажити і крутими підйомами.
7. Ненадійний
Надійний. Мало знайдеться випадків, щоб один з 322 166 примірників «горбатого», випущених в Запоріжжі з 1960 по 1969 рр., Зупинився в полі і не зміг доїхати додому. Інша справа, що він не був настільки довговічним, як «державні автомобілі» - створені для роботи в держструктурах Перемога, Волга, ЗІМ. І все ж конструкція ЗАЗ-965 відповідала умовам експлуатації в будь-яких регіонах Союзу: міцна підвіска, недитячий кліренс (175 мм), жорсткий і «негниючими» кузов, потужний обігрівач (він же передпусковий підігрівач).
1/2
Молдинг уздовж боковини ставилося на експортну модифікацію Jalta - Ялта
2/2
У експортної версії Ялта кермо був особливий
Слабкі місця, звичайно, були - двигун служив не більше 35-50 тисяч кілометрів до середнього ремонту, швидше інших вузлів зношувалися передня підвіска. Але і тут все залежало від догляду: двигун вимагав хорошого масла (а багато заправляли його низькоякісним автолом), а шкворни і втулки тріснув «передка» потрібно було регулярно змащувати.
З роками масового виробництва ЗАЗ-965 запущених екземплярів на вулицях ставало все більше, адже пошарпаний «горбатик» коштував копійки, і вкладатися в серйозний ремонт резону не було. Проте в край «убиті» екземпляри продовжували абияк їздити і, крім користі своїм власникам, приносили моделі імідж ненадійною. Ми сьогодні ресурсних випробувань не проводили, але сміємо завірити: справний, добре налагоджений ЗАЗ-965 поводиться на ходу абсолютно адекватно і виробляє цілком приємне враження і на водія, і на пасажирів.
8. Скопійований з Fiat
Контрольна витрата палива
Так ставити питання не можна. Схожий зовні - так, але тільки спереду, і, скоріше, все ж стилістично. Відмінності більш істотні: у Fiat 600 (1955 г.), який «знавці» називають прототипом Запорожця, корми була зовсім іншою - безступінчатим (типу фастбек), а боковини виглядали зовсім архаїчно - з рудиментами у вигляді старомодних виступаючих крил. Відносно начинки взагалі розмови немає. Передня підвіска відрізняється принципово, колеса різних калібрів, двигун у «нашого» - V-подібний «воздушник», у «італійця» - рядний, водяного охолодження, з радіатором, прибудованим в правому крилі. З дійсно схожого - конструкція силової схеми кузова і коробка передач, об'єднана з головною передачею. Хоча точно така ж розгорнута вперед трансмісія була ще на Volkswagen Kafer 1938 року так що хто кого скопіював, це питання.
... Уффф! Здається, всю зведену на Запорожця наклеп ми розкидали в пух і прах. Але справа по реабілітації «горбатого», яке ми звалили на себе, не закінчене. Наступного разу ми безпосередньо порівняємо ЗАЗ-965 з іномарками - його сучасниками і конкурентами. Тоді самі побачите, наскільки був крутий Запорожець.
Опитування
Чи вважаєте, що ми занадто льстиві до Запорожця?Відчуваєте суть?Звідки ж узявся цей стійкий стереотип про те, що Запорожці особливо часто перегріваються в спеку?