- Паливний насос високого тиску рядного типу
- Принцип роботи насоса подачі палива
- Розподільчий насос високого тиску палива
- Принцип роботи розподільного ТНВД
- Розподільчий насос роторного типу
- Магістральний насос високого тиску палива
- Принцип роботи магістрального насоса високого тиску палива
Наша сеть партнеров Banwar
Паливний насос високого тиску (скорочено - ТНВД) є основним конструктивним елементом системи упорскування дизельного двигуна. Насос призначений для нагнітання певної кількості палива під впливам тиску і регулювання системи перед впорскуванням. У нових акумуляторних системах електронна форсунка має функцію регулювання уприскування.
Насос працює за рахунок високого тиску за допомогою поршня (плунжера) і циліндра (втулки) які об'єднуються в одну систему. Поршень (так званий плунжер) виготовляється тільки зі сталі високої якості з високою точністю. Плунжер і втулка мають прецизионное сполучення утворюється з мінімального зазору між деталями.
Залежно від складності й унікальності конструкції розрізняють три види насосів уприскування палива:
1.Рядний;
2.Распріделітельний;
3.Магістральний.
Плунжерная пара в рядном насосі служить для нагнітання палива в циліндр. На відміну від рядного насоса розподільний насос має більше одного плунжера для більш якісного розподілу і нагнітання палива у всі циліндри. Магістральний насос відрізняється тільки нагнітанням палива в акумулятор.
система вприскування дизельного двигуна використовує паливний насос для високого тиску. Але характеристики тиску паливного насоса нижче ніж у дизельного насоса.
Паливні насоси високої якості виробляють кілька знаменитих зарубіжних фірм таких як Lucas, Denso, Delphi, Bosch, Zexel.
Паливний насос високого тиску рядного типу
Система ТНВД має однакову кількість плунжерних пар і циліндрів. Плунжерні пари і відведення палива з'єднуються за допомогою каналів підведення які знаходяться в установленому корпусі. Кулачковий вал приводить в дії плунжер, який працює за рахунок приводу колінчастого вала двигуна. Плунжери і кулачки працюють разом постійно за допомогою пружин.
При русі плунжера вгору по втулці впускне і випускний отвір закривається. Все це працює на основі кулачкового вала. Паливо надходить до форсунки за умови відкритого нагнітається клапана який відкривається при високому тиску.
Принцип роботи насоса подачі палива
У наш час регулювання подачі палива і моменту його подачі здійснюється як механічно так і за допомогою електроніки. Плунжер крутиться у втулці тим самим подаючи паливо і все це проводиться механічним регулюванням. Для того щоб плунжер крутився зроблена шестерня, яка має зубчасту рейку. Кількість палива, що подається може змінюватися при повороті відсічення за рахунок похилій поверхні верхньої кромки плунжера.
Для подачі потрібна зміна моменту частоти коливань і обертання колінчастого вала двигуна. Для подачі палива використовується механічне регулювання моменту і відцентрової муфти, розташованої на кулачковому валу. Під дією відцентрових сил, кулачковий вал провертається щодо приводу. Збільшення оборотів двигуна відбувається за допомогою важків які знаходяться всередині муфти. Паливо впорскується коли обороти двигуна збільшуються.
Конструкція рядного ТНВД має високу надійність. Як і для всіх деталей автомобіля насос теж змазується моторним маслом і за рахунок цього він може працювати на низьку якість палива. Рядні ТНВД встановлюють на автомобілях з дизельним двигуном в яких є роздільні камери згоряння і безпосереднє уприскування. Найчастіше вони зустрічаються на вантажних автомобілях або важких. Даний вид насоса до 2000 року застосовувався і на легкових автомобілях Volkswagen Sharan .
Розподільчий насос високого тиску палива
На відміну від рядного ТНВД, розподільні паливні насоси мають більше одного плунжера для кожного циліндра. За розміром паливні насоси великі, але тим самим вони забезпечують більшу рівномірність подачі. Але не дивлячись на це термін роботи таких насосів не великий. Однією з привілеїв такого насоса є низька ціна. В основному його встановлюють на легкових автомобілях.
Розподільчий ТНВД має в своїй конструкції декілька приводів плунжера:
• Кулачковий торцевої привід (виробник Bosch VE);
• Кулачковий внутрішній привід (насоси фірм Lucas DPS, Bosch VE, Lucas DPC,);
• Кулачковий зовнішній привід (вітчизняний виробник)
Рекомендується для використання торцевої і внутрішній привід тому, що в них відсутній тиск на приводному валу і отсутствіют навантаження, відповідно збільшується довговічність.
Принцип роботи розподільного ТНВД
Кулачковий плунжер-розподільник є основним торцевих елементом приводу, який розподіляє паливо по циліндрах і робить рух і нагнітання палива. Обертання плунжера відбувається по кулачковою шайбі тим самим огибаючи кільце по роликам. Тиск палива зростає за рахунок того що шайба натискає плунжер. Після цього за допомогою пружини плунжер повертається у вихідне положення. Приводний вал викликає обертання плунжера, розподіляючи цим паливо по циліндрах.
Подача палива регулюється механічним способом або за допомогою електронного пристрою. Величина палива змінюється механічно включаючи відцентрову муфту з вантажами яка впливає на дозатор через систему. Електромагнітний клапан являє собою електронний регулятор. Такий клапан може змінювати величину уприскування палива шляхом повороту на певний кут нерухомого кільця. Регулювання відбувається в розподільчому насосі. Насос розподільного впорскування впускає паливо в плунжерним простір, відповідно нагнітаючи і розподіляючи паливо в спеціальні циліндри.
Розподільчий насос роторного типу
У цій версії насоса розподіл і нагнітання палива по циліндрах відбувається за допомогою плунжера і головки розподільника. У розподільному валу знаходяться два плунжера один навпроти одного. Зворотно-поступальний рух роликів плунжера оббігає кулачковий профіль обойми. Тиск палива збільшується коли протилежні плунжери починаю зближуватися після чого паливо по клапанів головки розподільника переливається до форсунок і відповідним циліндрах. Коли паливо подається від плунжера до паливопідкачуючі Насоси створюється невеликий тиск. Топливоподкачивающий насос знаходиться на приводному валу корпусу в розподільних насосах.
Залежно від складності конструкції топливоподкачивающий насос буває:
• роторно-лопатевої;
• Шестеренний із зовнішнім зачепленням;
• Шестеренний з внутрішнім зачепленням;
Корпус насоса заповнюється дизельним паливом змащуючи тим самим розподільний насос.
Магістральний насос високого тиску палива
Акумуляторна система Common Rail включає в конструкцію магістральний паливний насос високого тиску який використовується для вприскування і нагнітання палива в паливну рампу. В сучасний системах уприскування магістральний ТНВД забезпечує тиск в 180МПА яке вище ніж у інших системах. Конструкція магістрального насоса включає від одного до трьох плунжеров. Кулачковий вал і кулачкова шайба служать для приводу плунжера.
Принцип роботи магістрального насоса високого тиску палива
Під впливом пружини при обертанні ексцентрика кулачковою шайби плунжер опускається вниз. Такий спосіб роботи дає можливість збільшувати обсяг компресійної камери і знизити рівень тиску. Паливо надходить в камеру тільки коли клапан відкривається в разі розрядження. Плунжер піднімається за рахунок підвищення тиску в камері, відповідно клапан автоматично закривається. Для того щоб клапан відкрився і надійшло паливо в рампу потрібен певний тиск. Клапан дозування палива управляє подачею його в залежності від потреби. У вихідному положенні клапан завжди відкритий. Для управління кількістю що надходить палива в компресійну камеру використовується електронний блок, який управляє клапаном.
ТНВД відео