Наша сеть партнеров Banwar
Продовжуємо досліджувати пласти народного нейминга автомобілів, поринаючи в реальну історію вітчизняного автопрому, наповнену любов'ю і ненавистю радянського автолюбителя. Хто такий Сеня, чи легко штовхати Праска і чи варто побоюватися П'яної коні?
Минулого разу ми поговорили про народних прізвиська автомобілів ВАЗ, ГАЗ, АЗЛК і ІЖ , Але цим, ясна річ, розмах людської фантазії не обмежувався. Сьогодні на черзі не менш цікаві вітчизняні марки, і почнемо ми з найстарішої з них - ЗІЛ.
У ті роки, коли завод ще носив ім'я Сталіна і називався ЗІС, він випускав вантажівки ЗІС-5 і автобуси на тій же базі - ЗИС-8 . Не менш легендарний, ніж ГАЗ-АА, вантажівка ЗІС носив прізвисько, яке виникло за тим же принципом, що і «полуторка»: ЗІС-5, який мав вантажопідйомність в 3 тонни, звали просто «Трёхтонка». Але крім того, ще й шанобливо величали «Захар Іванович» - за першими двома літерами абревіатури.
На фото: ЗІС-5 '1933-41
Тест-драйви / Поодинокі
Стріляй, Гліб Єгорович: тест-драйв автобуса ЗІС-8
ЗІС для МУРу Давайте для початку розвінчаємо легенду про те, що Гліб Єгорович прорікав своє «злодій повинен сидіти у в'язниці» саме в ЗІС-8. Як вам відомо, телесеріал «Місце зустрічі ...» був знятий за мотивами детектива ...
02.12.2016
Автобус ЗІС-8 за життя особливих прізвиськ не мав, і обзавівся ними тільки після 1979 року, коли на радянські екрани вийшов фільм «Місце зустрічі змінити не можна» - в картині його називали «Фердинанд» (за нібито схожість з німецькою «самохідкою»), а в реальному житті іноді стали величати «Шарапов». Цікаво, що ніякого ЗІС-8 ні в фільмі, ні в книзі братів Вайнерів «Ера милосердя» немає: в оригінальній повісті був автобус Opel Blitz, а в кінострічці - куди більш пізній ЗІЛ-8 (НЕ ЗІС!), Побудований в єдиному екземплярі .
Але практично кожен вантажний ЗІС або ЗІЛ, варто було йому почати сходити з конвеєра, нарікають шоферами якимось особливим ім'ям. Авторитет ЗІС-5 був настільки великий, що з'явилися потім ЗІС-151 і ЗІЛ-157 теж часто звали «Захар». Але були у них і власні прізвиська. ЗІС-151 удостоївся імені «Праска» - нібито в силу того, що часто застрявав і його доводилося штовхати. ЗІЛ-157 величали «Колун»; якщо хто раптом забув чи не знав, колун - це такий величезний сокиру. Крім того, цей же вантажівка називали «Трумен» (Гаррі Трумен - президент США в роки Другої світової війни) і до сих пір в сибірської глухомані називають «Ступою» - за спорідненість з американським Studebaker US6.
1/2
На фото: ЗІС-151 '1948-50
2/2
На фото: ЗіЛ-157 '1958-61
ЗІЛ-164 і -166 за витягнутий силует, довгий «ніс» і дах кабіни майже врівень з бортом кузова звали «Крокодилами». Була ще й «Щука», таке прізвисько отримав тривісний ЗІЛ-133 - ясна річ, за велику довжину шасі. Цікаво, що базова модель, ЗІЛ-130, ніякого характерного прізвиська не мала, її звали просто «Зілок». Хто знає, може бути це дуже просте і поширене прізвисько коли-небудь стало б офіційним, адже називається же «Газоном» нова модель вантажівки ГАЗ, причому абсолютно офіційно - приклад такого оригінального підходу до неймингу згадав наш читач в коментарях до першої частини цього матеріалу. На жаль, вантажним ЗІЛам пощастило менше - їх історія обірвалася на «бичка», якому його офіційне ім'я так підходило ... Ну а до представницьких лімузинів ЗІЛ, нині теж став частиною історії, народний поголос, починаючи з ЗІЛ-114, приклеїла влучне прізвисько «членовози» .
1/5
На фото: ЗіЛ-164А '1961-1964
2/5
На фото: ЗіЛ-166
3/5
На фото: ЗіЛ-130 '1966-74
4/5
На фото: ЗіЛ-133Г1 '1975-78
5/5
На фото: ЗіЛ-114 '1967-71
Історія УАЗа почалася зі збірки ГАЗ-69, і тому на самостійну модель позашляховика з Ульяновська з деяким «масштабуванням» перекочувало і прізвисько горьковского: УАЗ-469 нарекли «Козлом» - м'якість ходу, так само як і у газовской «Козлика", не була його сильною стороною. Кличка виявилася настільки живучою, що до сих пір використовується стосовно предку «чотириста шістдесят дев'ятого» - УАЗ Хантер, що, втім, зовсім не дивно.
1/2
На фото: УАЗ-469 '1973-85
2/2
На фото: UAZ Hunter (315108) '2009 Н.В.
Версію УАЗ-469 для міліції в народі звали «Бобик», «БОМБИК», «Бабон», «Коробок» і «Сміттєвоз» або ж, задіюючи українські конотації, «цементовози». Іноді можна почути і варіант «Воронок», але він був набагато частіше можна застосувати не до міліцейського УАЗу, а до куди більш раннього ГАЗ-М-1 - ці машини з кузовом чорного кольору використовували співробітники НКВС.
На фото: ГАЗ М1 '1936-1943
Інший легендарний Ульяновський автомобіль, мікроавтобус УАЗ-452, теж має ряд прізвиськ. Базову версію за округлі форми кузова звуть «Буханець», «Батон» «булочниця» і «Горбушка», а версію для «Швидкої допомоги» - «Санітарка» і «Пігулка». Ну а у випадку з найсучаснішою на даний момент моделлю з Ульяновська, УАЗ Патріот, ми маємо приклад того, що навіть якщо офіційне ім'я у автомобіля є, його часто виявляється недостатньо - позашляховик кличуть "Патріком» і «Патрикеєв».
На фото: УАЗ-452 '1966-85
Складно уникнути прізвиська «Запор» (з наголосом як на перший, так і на другий склад), якщо ти народився Запорожцем, і жодна радянська модель ЗАЗ його не уникла. Як і трохи менш популярних, але теж вельми відповідних прізвиськ «жужик» і «Пирзік». Різних варіацій у цих імен завжди була маса, і здається, вони продовжують з'являтися до цих пір «Зазер», «Зайзер», «Зипер», «Зозуля», «Жужелиця», «Упирок» - всі вони в приблизно однаковою мірою точності відтворюють звук знаменитих двигунів повітряного охолодження ... Але є прізвиська окремих моделей ЗАЗ, намертво зафіксованих в скрижалях Вічності.
До таких, безумовно, потрібно віднести «Горбатий» щодо моделі ЗАЗ-965 . Хто б міг знати, що зараз, через багато років, «дев'ятсот шістдесят п'ятий" буде виглядати без малого як еталон стилю, але ж тоді, в 1950-х, крім не особливо милого «Горбатий», до нього приліпилося ще й «Консервна банка »- цей титул, як ми вже знаємо, пізніше успадкує тольяттінській ВАЗ-2101.
На фото: ЗАЗ-965 Запорожець '1962-1965
Наступна модель із Запоріжжя, ЗАЗ-966 мала напівкруглі виступаючі прорізи в задніх крилах - вони були потрібні для забору повітря, що охолоджує мотор - і тому отримала прізвиська «Вухатий» і «Чебурашка», до того ж ще й «Мильниця» (за дивною іронією це прізвисько пізніше також перейшло до вазовской моделі - «десятці»). Точно також звали і наступні еволюції моделі, ЗАЗ-968 і -968А. А ось у останньої інкарнації «дев'ятсот шістдесят шостого», ЗАЗ-968М «вух» у задній частині кузова не було, тільки прорізи - тому й пари опуклих прізвиськ він теж позбувся.
1/3
На фото: ЗАЗ-966В Запорожець '1966-72
2/3
На фото: ЗАЗ-968А Запорожець '1974-79
3/3
На фото: ЗАЗ 968Е Запорожец'1971-74
Зате на першому переднеприводников із Запоріжжя, і, одночасно, першому "не-запорожці», ЗАЗ-1102 Таврія , Фантазія нашого великого народу заграла по новій. Знову-таки, ну адже є ж у моделі власна назва, але немає, цього мало, що там якась «Таврія» ... Навскидку згадується всього парочка прізвиськ, зате яких: «Ставрида» і «Форд Тавріус». Не минула чаша народного обожнювання навіть більш пізній, вже сильно пострадянський ZAZ Sens (перш колишній Daewoo Lanos, а пізніше став ZAZ Chance): незважаючи на зовсім недовгий період випуску під цим ім'ям, це саме ім'я встигли інтерпретувати в ... «Сеню»!
На фото: ЗАЗ-110206 Таврія '1990-98
Ну і в контексті ЗАЗу логічно буде згадати ще й позашляховик ЛуАЗ-969 , Побудований на запорізьких агрегатах. У нього була офіційна назва «Волинь», але в народі вона була «Волинської», «Місяцехід», «Луїзою», «Мотоблоком», «Єврейським панцерником» ... Втім, ми детально досліджували історію ЛуАЗ-969 і його прізвиськ в окремому матеріалі.
На фото: ЛуАЗ-969M '1979-88
КАМАЗи, автобуси, трактори ...
Ну і на солодке ми вирішили згадати якісь окремі прізвиська, що належать різним маркам, видам транспорту та епох радянського автопрому. Обійтися без них в цьому матеріалі ніяк не можна. Скажімо, чи знали ви, що величезний трактор К-700 носить прізвисько «Кальмар»?
На фото: К-700
Або КАМАЗ - чудовий бренд зі світовим ім'ям, але у нас в країні практично всі вантажівки цієї марки далекобійники безсоромно кличуть «Татарином» (в силу географії заводу) і «П'яної конем» (через емблему і характерною керованості). Прізвисько «Буханець» носить не тільки УАЗ-452, але і сучасний автобус ПАЗ, і всім абсолютно плювати, що офіційно він називається Vector.
На фото: КамАЗ-5410 '1976-78
І це закономірно, адже давати прізвиська громадському транспорту - забава навіть більш популярна, ніж транспорту індивідуальним. Ну згадайте, довгий, складений з двох частин міської Ікарус-280 звали не інакше як «Гармошка», ну або «Ковбаса». Мікроавтобус RAF-977 - «Рафік».
На фото: РАФ-977 '1958-76
Тролейбус абсолютно будь-якої марки звався (і продовжує зватися) «Рогатий», «Сохатий», «Сарай» і «Холодильник» - і тут, мабуть, пояснювати нічого не треба. Останнє прізвисько, до речі, носив і міський автобус ЛіАЗ - мабуть, найпоширеніший в радянських містах. Тому і кличок у нього було куди більше однієї: були ще «Луноход» (як і ЛуАЗ, за співзвучністю із маркою) і, вибачте, «Скотовоз» . З пісні слів не викинеш, особливо якщо пісня - народна.
На фото: Ikarus 260 Т1 '1974
Хто такий Сеня, чи легко штовхати Праска і чи варто побоюватися П'яної коні?Скажімо, чи знали ви, що величезний трактор К-700 носить прізвисько «Кальмар»?