Наша сеть партнеров Banwar
Що буде з енергетикою, якщо завтра весь світ відмовиться від бензину?
При нинішніх темпах зростання продажу електромобілів в світі будуть подвоюватися кожні три роки. Вони почнуть домінувати на ринку вже в 2025-м, а подальше посилення екологічних вимог і зниження собівартості виробництва повністю витіснять «брудний» автотранспорт до 2050 року.
У 2013-му продаж найпопулярніших електромобілів виросли удвічі, до 206 тис. Влада Євросоюзу поставили завдання до 2020 року збільшити кількість електромобілів на дорогах до 8-9 млн і для цієї мети субсидують їх покупку. Розвивається інфраструктура: в 2011-му електрозаправок було близько 12 тис., А до 2020-го їх число зросте до 800 тис. Виробник електромобілів Tesla Motors планує покрити мережею зарядних станцій основні магістралі США до кінця цього року, а до 2017-го побудувати завод з випуску акумуляторів потужністю 1 ГВт. Собівартість батарей знизиться на 30%.
Зміни в автомобільній індустрії спричинять за собою перебудову енергетичної галузі. Щоб зрозуміти, в якій мірі, можна уявити, що весь світ пересів на електромобілі вже сьогодні.
Скільки знадобиться енергії, щоб забезпечити всі електромобілі? У Росії легкові машини в середньому проїжджають 15,6 тис. Км на рік, вантажні - в 4 рази більше. У США - 18,3 і 40,5 тис. Км відповідно. Згідно з даними по 72 країнам, середній пробіг автомобіля становить 16,4 тис. Км. У 2012 році все 1,14 млрд автомобілів в світі проїхали 18,72 трлн км.
Загальний витрата палива автотранспорту в 2011-му досяг 1,89 гігатонн умовного палива, що еквівалентно 2,53 трлн л бензину або 22,3 трлн кВт · год енергії. Звичайний автомобіль витрачає 13,2 л бензину на 100 км, тобто приблизно 117 кВт · год. Популярний електромобіль Tesla Model S витрачає всього 23,6 кВт · год на 100 км. Таким чином, річні витрати електроенергії для всіх електромобілів можуть скласти 4,42 трлн кВт · год - приблизно на 20% більше того, що виробляється зараз.
Для виробництва такого обсягу на сучасних електростанціях з урахуванням їх ККД знадобиться спалювати близько 1,9 млрд тонн кам'яного вугілля або 850 млрд куб. м природного газу. Будівництво достатнього числа сонячних електростанцій потребує 20 млн тонн полікристалічного кремнію (ПКК). Якщо вірити фізикам, найзначніші, але поки умовні обсяги енергії виходять за допомогою анігіляції: при ККД 50% з 1 кг антиматерії виходить 25 млрд кВт · год енергії. На світовий автопарк піде 177 кг.
З огляду на ККД ТЕС в 30-42%, для забезпечення всіх електромобілів буде потрібно спалити не більше 950 млн тонн бензину. Це лише 40% від палива, зекономленого за рахунок витіснення двигунів внутрішнього згоряння. Велика частина нафти йде на виробництво дизельного палива і бензину, тому попит на неї впаде у декілька разів.
Більш того, сьогодні лише 4% електроенергії виробляється з нафти (41% - з вугілля, 22% - з природного газу, 16% - ГЕС, 12% - АЕС). З посиленням екологічних стандартів ця частка навряд чи збільшиться. Виходить, що зайва нафту може виявитися слабо затребуваною і в виробництві електроенергії. При різкому скороченні попиту і цін на нафту експлуатація значної частини родовищ вуглеводнів стане нерентабельною. Зате скоротяться викиди вуглекислого газу в атмосферу - з 5,7 млрд нинішнього автопарку до 2,4 млрд тонн, вироблених електростанціями.
Насправді турбуватися нафтовикам ще рано. Аналітики Goldman Sachs вважають, що продажі електромобілів в 2020 році не перевищать 1%, їх колеги з PwC і Navigant Research дотримуються більш оптимістичних оцінок (2,3 і 3% відповідно). Уряд США ставило завдання збільшити число електромобілів на дорогах до 1 млн до 2015-го, однак поки їх в 4 рази менше. Китай також не виконує поставлене два роки тому завдання підвищення частки електромобілів. В середині 2014 го на один електромобіль доводилося 200 звичайних машин.
Фахівці Міністерства енергетики США відзначають, що автовиробники віддадуть перевагу створення більш екологічних і ефективних двигунів внутрішнього згоряння, а не радикальні зміни в своєму модельному ряду. Топ-менеджери найбільших автомобільних корпорацій (Toyota, Volvo і Renault-Nissan) згодні, що велике майбутнє мають гібриди з двигуном внутрішнього згоряння. По крайней мере, їм це було б набагато вигідніше.
Що буде з енергетикою, якщо завтра весь світ відмовиться від бензину?
Скільки знадобиться енергії, щоб забезпечити всі електромобілі?