Наша сеть партнеров Banwar
Для ефективної роботи двигуна необхідний відповідний тепловий режим. При згорянні палива виділяються не тільки вихлопні гази, які і забезпечують роботу мотора, але і теплова енергія. Щоб уникнути перегріву двигуна, його охолоджують за допомогою різних рідин (тосол, антифриз, дистильована вода). Вентилятор необхідний для того, щоб знизити температуру охолоджуючої рідини.
Типи вентиляторів системи охолодження
Існує чотири типи вентиляторів:
- з прямим приводом від ременя (ланцюга) газорозподільного механізму (ГРМ);
- з прямим приводом від ременя генератора;
- з приводом від ременя ГРМ або генератора і теплової муфтою;
- з електричним приводом.
Вентилятор з прямим приводом від ременя або ланцюга ГРМ застосовувався на автомобілях, які випускали до дев'яностих років минулого століття. Причому, виробники іномарок відмовилися від такої системи ще в сімдесятих роках минулого століття. Єдине сумнівна перевага такого приводу - менша кількість ременів, адже привід ГРМ охоплював помпу, вентилятор, колінчастий і розподільний вали. Нерідко в таких системах натяжку ременя або ланцюга проводили за допомогою водяного насоса (помпи), не встановлюючи регулювальний ролик.
Вентилятор з приводом від ременя генератора отримав більшого поширення на недорогих автомобілях, що випускалися до двохтисячних років. У порівнянні з приводом від ременя / ланцюга ГРМ, така система має кілька переваг. Головне з них - відсутність впливу вентилятора на роботу системи ГРМ. У разі заклинювання вентилятора або інших несправностей, робота ГРМ не порушується і автомобіль може продовжувати рух своїм ходом.
Вентилятор з теплової муфтою незалежно від типу приводу має головна перевага - він краще контролює тепловий режим двигуна. Поки муфта не нагрітий, вона слабо передає енергію обертання вентилятору, тому навіть на максимальних обертах двигуна швидкість його обертання невелика. У міру нагрівання муфти коефіцієнт передачі зростає і швидкість обертання вентилятора все сильніше залежить від оборотів двигуна. Тому при прогріванні двигуна вентилятор знижує температуру охолоджуючої рідини незначно, а при нагріванні близькому до максимального, ефективність його роботи зростає.
Вентилятор з електричним приводом найбільш ефективний і використовується на більшості сучасних автомобілів. Він включається лише при певній температурі охолоджуючої рідини, завдяки чому мотор швидко нагрівається і працює в комфортному режимі.
Несправності вентилятора системи охолодження
Найбільш часті несправності вентиляторів - пошкодження лопатей і вихід з ладу підшипників. Для ремонту вентиляторів з ремінним / ланцюговим приводом, без різниці ГРМ або генератора, необхідно відкрутити болти (на деяких автомобілях гайки) кріплення крильчатки до маточини і зняти крильчатку. Якщо пошкоджені лопаті, то досить підібрати підходящу за розміром і отворів крильчатку і встановити на місце. Заміна крильчатки на вентиляторі з електричним приводом виконується аналогічно. Для заміни пошкоджених підшипників необхідно відкрутити фіксуючу гайку і зняти маточину, після чого витягти підшипники, встановити нові, змастити і зібрати весь вузол. При пошкодженні підшипників електричного приводу, необхідно замінити мотор цілком. Це простіше і дешевше, ніж шукати відповідні підшипники хорошої якості. Більш детально ці процедури описані в керівництві по ремонту вашого автомобіля.