Наша сеть партнеров Banwar
Багато автолюбителів вважають за краще зібрати зарядний пристрій своїми руками. З цього питання, існує маса електронних схем і рішень. Зарядний пристрій для автомобіля з блоку живлення комп'ютера, одне з них. У цій статті ми спробуємо донести до вас інформацію, як самостійно легко зібрати зарядний пристрій для авто з ATX блоку живлення комп'ютера.
Зарядний пристрій з типового блоку живлення комп'ютера
Як відомо, ATX блок живлення комп'ютера являє собою типовий імпульсний перетворювач напруги на +5, +12, -12, -5 В. Шляхом досить простих і доступних переробок, можна з такого пристрою зробити своїми руками цілком працездатний автомобільний зарядний пристрій.
В першу чергу нам потрібно справний комп'ютерний блок живлення. Можна навіть взяти древній типу АТ на 200 - 250 Вт, цієї потужності для зарядки автомобільного акумулятора повинно вистачити з запасом. Так як автомобільний акумулятор повинен заряджатися напругою в 13,9 - 14,4 В, то основний переробкою в схемі стане підняття напруги номіналом в 12 В до рівня 14,4 Вольта. Сама зарядка здійснюється за допомогою струму близько 5 Ампер.
Розкривши корпус відключеного від змінної мережі будь-якого блоку живлення комп'ютера, отпаиваем всі дроти, які виходять з нього, крім зеленого проводу, його потрібно припаяти до мінусових контактам. (Майданчики, до яких були припаяні чорні дроти - це мінус (загальний).) Це треба зробити для автоматичного запуску комп'ютерного БП при подачі напруги мережі. Далі паяем дроти з клемами до мінуса і шині + 12 В (до цього були припаяні дроти жовтого кольору).
Так як, нас не цікавлять ланцюга -5, +5, -12 В, а також схема сигналу запуску і перемикач напруги 110/220 В. Щоб було зрозуміліше, на малюнку нижче показаний варіант переробки старого БП AT BTC PSC-200S.
Схеми на комп'ютерні блоки живлення можна скачати тут
Резистори R43 і R44 є радіо компонентами опорного типу в цій схемі (дивись фрагмент нижче). Величину опору R43 можна коригувати, що дозволяє домогтися зміни величини вихідної напруги на ланцюги +12 В. Даний резистор потрібно замінити на постійний опір R431 і змінне R432. Вихідна напруга зарядного пристрою після модернізації можна коригувати в діапазоні 10-14,3 В.
Крім того необхідно замінити конденсатор, що знаходиться на виході випрямляча в +12 В на більш високовольтний. Опір резистора, що стоїть поруч з вентилятором можна трохи збільшити. Сам вентилятор бажано розташувати так, щоб повітря від нього йшов всередину БП. Для цього, повернемо його на кут 180 градусів.
Схему переробки з відео, можете знайти в журналі радіо січень 2009 року, сторінка 38
Варіант модернізації комп'ютерного блоку живлення в автомобільний зарядний пристрій на базі TL494
Отже залишивши тільки ланцюг +12 Вольт, в цьому БП ATX приступаю до коригування режиму роботи роботи ШІМ - на базі TL494.
До першого висновку мікросхеми підключені три опору, нам потрібно тільки те, що підключений до висновками блоку живлення на +12 В. Замість нього упаюємо змінний опір, який налаштовуємо на таке ж опір.
Плавно збільшуючи номінал опору змінного резистора, до тих пір поки на виході майбутнього зарядного пристрою не вийде рівень в 14,4 Вольта.
Для кожного БП комп'ютера номінал цього опору буде різний, т.к різновидів схем безліч, але алгоритм регулювання напруга загальний. При піднятті рівня вище 15 В, може зірватися генерація ШІМ. Після цього пристрій доведеться перезавантажувати, попередньо знизивши опір змінного резистора.
Коли напруга 14,4 В для успішного заряду автомобільного акумулятора отримано, можна випаять змінний резистор і вимірявши його опір, замінити на постійний.
В принципі можна загвинчувати кришку і користуватися зарядним пристроєм для авто. Але в разі необхідності, можна доповнити цю конструкцію індикатором зарядки.
У нашому випадку, були запозичені два вимірювальних приборчика зі стрілками від старих касетних магнітофонів. Перший показує рівень струму заряду, а другий - напруги на клемах акумуляторної батареї для автомобіля.
В отриманому зарядному пристрої зберігається початкова функція захисту від короткого замикання і перевантаження. Але це не захищає схему від переполюсовки! Ні в якому разі не підключайте до зарядного пристрою акумулятор не тієї полярністю, зарядний просто згорить.
Добірка схем для захисту зарядних пристроїв від переполюсовкі
Для захисту від переполюсовкі ЗУ є маса цікавих радіоаматорських рішень і схем. З деякими з них ви можете познайомиться, просто перейшовши за посиланням вище.
Доопрацювання блоку живлення комп'ютера до автомобільного ЗУ
БП Codegen 250XA, ШІМ - КА7500В (повноцінний аналог TL494) + AD393, потужність 250 Ватт.
Як і в попередньому випадку шукаємо резистори, які з'єднують першу ніжку мікросхеми КА7500В з шиною +12 В.
У відповідності зі схемою, це опору R34. Випаюємо його і міняємо на змінний резистор. Змінюючи номінал цього опору, ми регулюємо режим роботи ШІМ і відповідно вихідну напругу комп'ютерного блоку живлення. Але отримавши на виході тільки 13 В, далі блок живлення йде в захист і відключається, викинувши зі схеми стабілітрон ZD1, проблема вирішилася.
Тепер напруга можна підняти до потрібних нам 14,5 Вольт.