Наша сеть партнеров Banwar
Завод Sava Tires був заснований в 1920 році як експортно-імпортна компанія, що спеціалізується на поставках виробів з гуми. Випуском камер і автопокришок підприємство займається з 1946 року.
За вісімдесят чотири роки існування завод неодноразово змінював імена і господарів - контроліровалcя компанією Continental, був і приватним комерційним, і державним підприємством. Але завжди залишалося незмінним основний напрямок його діяльності - автомобільні шини та гумотехнічні вироби.
Заслуговує на увагу
Коли компанія Good Year в середині 90-х зібралася розмістити власне виробництво ближче до перспективних ринків Центральної та Східної Європи, прийняли рішення викупити шинний завод в одній з країн колишнього соцтабору. Так в поле зору стратегів корпорації потрапило підприємство Sava dd в словенському місті Крань. Словенія як розвинена країна зі збалансованою економікою ніколи не була регіоном з дешевою робочою силою - наприклад, сьогодні середня зарплата там становить 1000 євро. Але керівництво Good Year і не гнався за дешевизною. Вибираючи підприємство, на якому належало випускати шини під своїми торговими марками, компанія брала до уваги оснащеність виробництва, рівень кваліфікації персоналу і навіть такі чинники, як національні культурні традиції і особливості менталітету. І тим не менше заводські управлінці згадують, як нелегко було ламати соціалістичні стереотипи в перші роки співпраці з Good Year.
Людський фактор
Перебудовувалася в першу чергу організація виробництва - від централізації управління до його децентралізації. Тепер за умови роботи на загальний кінцевий результат кожен підрозділ приймає більшість рішень самостійно - чи йде мова про ремонт внутрішньоцехового транспорту або впровадженні нових пристосувань. Більше самостійності отримав і кожен працівник. Позбавлений опіки начальства, він може, зокрема, сам вирішувати, як підвищити ефективність власної праці - освоїти суміжну операцію, зменшити або збільшити швидкість подачі заготовок.
У перші роки співпраці з Good Year загальна чисельність працюючих на заводі скоротилася з 1700 до 1500 осіб - переважно за рахунок управлінської ланки і допоміжних служб, а кількість зайнятих в основному виробництві зросла.
Процедури сертфікаціі виробничих процесів, через які заводу довелося пройти в 1999 - 2003 роках, зажадали зусиль від усіх його співробітників. Три з п'яти отриманих підприємством сертифікатів - ISO TS 16949, OHSAS 18001 і BMPS - свідчать про високу кваліфікацію персоналу. Без цих документів завод не зміг би постачати вироблені тут шини Good Year і Dunlop на складальні конвеєри тринадцяти автовиробників. Цікаво, що сертифікувалося виробництво в цілому, але ж тут випускають не тільки шини преміум-брендів, але і більш демократичні Fulda, Debica та, природно, Sava.
техніка і технології
Філософія виробництва змінилася: замість «що зробили, то і куплять» був прийнятий новий постулат: «що куплять, то і зробимо». Після ревізії обладнання, що дістався у спадок від колишніх часів, частина верстатного і машинного парку оновили. Хімічні підрозділу американської компанії сьогодні повністю в розпорядженні технологів Sava Tires. Синтетичні нитки для корду та компаунди - гумові суміші для виготовлення шин різних марок - надходять в Крань з хімічних заводів Good Year. Конструкції всіх покришок розроблені в проектних бюро концерну, причому багато серій «бюджетних» брендів - це моделі марки Good Year минулих років.
На Sava Tires помітна тенденція збільшення випуску шин з усе більш високими індексами швидкості і великим посадковим діаметром: якщо в 1998 році високошвидкісні шини становили всього 21% від загального обсягу виробництва, то в 2003-му - вже 56%. Майже третина випущених шин залишається в Словенії і в п'яти сусідніх, колишніх соціалістичних республіках, інші продаються в 70 інших країнах.
Реалізуючи свою продукцію на світовому ринку, фахівці Good Year враховують не тільки географічне положення, але і рівень економічного розвитку кожної країни, щоб знайти шлях до серця (і гаманцю) потенційних покупців. Крім власних досліджень, маркетологи компанії звертаються до інформації спеціалізованих дослідницьких організацій. З урахуванням цього визначається маркетингова політика на кожному з ринків. Наприклад, Україна, яка відноситься до Східної Європи, потрапила в групу колишніх соцкраїн разом з Болгарією, Польщею, Румунією, Чехією та Словаччиною. Таким чином, якщо в маленькій Словенії в рік продається 2 млн. Шин виробництва заводу Sava Tires (це половина ємності шинного ринку країни), то на ринку України, словенці оцінюють свою частку всього в 5 млн. Покришок.
З конвеєра - в магазин
В рамках глобальної політики на зближення з покупцем завод Sava Tires перетворений не тільки в сучасне промислове підприємство, а й в торгове представництво для Південного Сходу Європи. Прагнучи виключити з ланцюжка ціноутворення оптовиків, завод пропонує товар безпосередньо роздрібним торговцям. В одній тільки Словенії таких партнерів близько 400, ще 100 - на території п'яти країн-сусідів. Частина продукції реалізується за схемою франчайзингу. Така форма збуту розвинена в Англії; незабаром її почнуть впроваджувати і в Україні.
Площі заводських складів готової продукції набагато більша за ту, яку займають цехові приміщення. Крім покришок місцевого виробництва, тут накопичуються шини з інших підприємств компанії - всього до 2500 найменувань. Будь-яку замовлену номенклатуру завод зобов'язується доставити клієнту на місцевому ринку протягом 8 годин, а за межами колишньої Югославії - протягом доби. Компанія вважає за краще будувати роботу на основі прогнозів, завчасно наповнюючи склади, щоб спростити виконання замовлення.
Покупець, який прибув безпосередньо на завод, через єдину комп'ютерну мережу в відділі замовлень може отримати інформацію про наявність потрібного товару на складі. Адже до тієї ж мережі в режимі оn-line через бортовий комп'ютер підключений кожен автонавантажувач, що ставить на стелажі привезені шини або знімає їх для відвантаження. За мітках на підлозі комп'ютер сам виводить навантажувач до місця зберігання потрібної продукції, а дистанційний лазерний сканер дозволяє його оператору ідентифікувати товар на самих верхніх стелажах.
Об'єми виробництва
В день на заводі випускається 22 тисячі шин 50 найменувань. При річному обсязі випуску 6,8 млн. Прим. сумарний асортимент продукції складає 500 позицій. На заводі вважають реальним збільшити денний випуск продукції до 30 тис., В 2004-му довести обсяг до 7,2 млн. Шин.
Хто на Sava господар
Перший пакет акцій підприємства Sava dd - 60% - концерн Good Year викупив у 1998 році, потім придбав ще 20%, а в червні поточного року став стовідсотковим власником марки шин Sava Tires і однойменного виробництва. Покупка обійшлася концерну в 100 млн. Доларів, і ще 100 млн. Компанія інвестувала у виробництво.
Сьогодні за оцінкою штаб-квартири Good Year, завод Sava Tires в Крані - найкраще з підприємств, керованих компанією. Вкладені в нього кошти вже почали приносити прибуток.
Уряд Словенії удостоїло завод титулу кращого роботодавця серед великих компаній держави. Досить сказати, що за останній рік середня зарплата по підприємству зросла на 11% і сьогодні вона на 15% вище середньої в промисловості, а число зайнятих у виробництві співробітників в останні три роки неухильно збільшується.
Під одним дахом
Склади дистриб'юторської центру мають площу 17 тис. Кв. м. Під їх дахом постійно зберігаються 700 тис. шин всіх розмірів - від легкових 13-дюймових, вже знятих на Sava Tires з виробництва, до покришок 875/65 R33 вагою понад 2 тонни, призначених для кар'єрної техніки. Найближчим часом площа складів планують збільшити вдвічі.
Завантаження одного стандартного фургона на кожному з 15-ти терміналів центру займає 1,5 години. Щодня звідси вирушає 30 великовантажних фур з готовою продукцією. Дві з них призначені для місцевого ринку, інші вивозять шини за межі колишньої Югославії.
Ігор Шірокун
фото SavaTires
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl + Enter.