Наша сеть партнеров Banwar
Ми бачимо автомобілі інкасації кожен день. Все ж пам'ятають ці світлі фургончики із зеленою смужкою на бортах? Вони їздять по місту, збирають гроші в магазинах і відвозять в банк.
Навряд чи вам дозволять посидіти всередині такої машини, тому мало хто взагалі здогадується, як влаштований транспорт інкасаторської служби. Про деякі секрети і особливості інкасаторських машин читайте в репортажі нижче.
Найбільший в Білорусі виробник броньованих автомобілів знаходиться в місті Сморгонь Гродненської області. Компанія "ПрактікСервіс" з 2005 року була дилером російського підприємства ТОВ НВФ "Практик" і поставляла в Білорусь броньовані "Газелі", УАЗи та "Соболь". Замовниками виступали білоруські банки. Але в 2008-му (коли офіційно в РБ ввезли 46 бронеавтомобілів з Росії) керівництво Сморгонский фірми вирішило створити власне виробництво. І сьогодні компанія є самостійним виробником спеціальних броньованих машин. Лінійка підприємства включає 22 моделі. Як шасі виступають автомобілі Volkswagen, Ford і Peugeot.
- Насправді ми можемо випустити бронеавтомобіль на будь-якій платформі, яка підходить за вантажопідйомністю. Будь то легкова або вантажна машина. Одного разу ми навіть бронювали кабіну КамАЗа на замовлення МЗКТ. Вони робили вантажівка для охорони президента Туркменістану, - розповів onliner.by директор "ПрактікСервіс" Павло Ширковець. Його компанія вже випустила на світло 352 куленепробивних автомобіля.
Всі бронеавтомобілі, які замовляють банки, повинні відповідати білоруському СТБ, який розписаний на 22 сторінках і включає в себе сотні параметрів від нормативів зварювальних швів до кольору кузова. Машини інкасації можуть бути тільки світлого відтінку, який буде контрастувати з безальтернативній зеленою смужкою з боків. Практично всі такі автомобілі мають білий, бежевий або світло-сірий колір переднього.
При цьому банк, коли створює тендер на випуск партії бронеавтомобілів для інкасації, може додавати свої пункти в вимоги. Деяким банкам необхідні додаткові пульти управління для старшого інкасатора (сидить за водієм), іншим же ця опція не потрібна. Є замовники, які хочуть посилену систему обігріву, унікальну технологію замикання дверей і ін. Всі випущені компанією бронеавтомобілі отримують нові назви. Наприклад, на базі Volkswagen Crafter будують три модифікації: "Практик-PR1920", "Практик-PR1921", "Практик-PR1922". У техпаспорті машини написано "Практик-PR1920 на базі Volkswagen Crafter". Автомобілю присвоюється додатковий VIN-код, але заводський залишається на місці (у інкасаторських машин - два VIN-коду).
Всі сучасні способи бронювання автомобілів можна розділити на три групи: установка на серійну платформу цельносваренного броньованого кузова, установка броні зовні і приховане бронювання базової серійної моделі. У Сморгоні виконують саме приховане бронювання, що дозволяє зберегти естетичний вигляд машини. Вся захист прихована всередині, тому зовні інкасаторські фургони практично не відрізняються від звичайних серійних автомобілів. Елементи бронювання, в свою чергу, можуть бути прикріплені за допомогою сполучних болтів або цельносварочним з'єднанням. Експлуатовані в нашій країні банківські бронеавтомобілі мають гвинтові і болтові з'єднання, які зберігають ремонтопридатність машин. "ПрактікСервіс" застосовує на своїй техніці металеву броню з сплавів Ц85 і А3, які привозять до нас з Росії.
Листи броні, які пізніше будуть встановлені на інкасаторські автомобілі
- Пластини броні ми замовляємо в Росії. Це високоміцна сталь, яка пройшла спеціальну обробку. Взагалі, склад цього сплаву тримається в секреті, і навіть ми не знаємо, як відливають ці листи. Ми отримуємо партію бронематеріала і сертифікат, який свідчить про те, що він пройшов випробування справжньою зброєю. Потім ми проводимо аналогічні тести в Білорусі - є спеціальний тир, де по випадково обраному з партії листу броні виробляються постріли з вогнепальної зброї. Таким чином, матеріал проходить перевірку кулями двічі - в Росії і у нас. Аналогічні тести проводяться для багатошарових кулестійких стекол, - розповів співробітник підприємства.
Так виглядає прихована стрільниця, через яку люди можуть вести перестрілку з бронеавтомобіля
Всі скла машини замінюються на броньовані, а оригінальні відправляються в утиль. Звичайно, їх можна було б продавати, але знайти покупця непросто - з останньої партії (45 Volkswagen Caddy) вийшло 45 непотрібних лобових стекол і 90 бічних. Намагалися віддавати їх назад дилеру Volkswagen, але той відмовляється приймати. Та й навіщо стільки стекол? Доводиться просто утилізувати. Крім того, лобові стекла часто отримують ушкодження при демонтажі.
Такими листами захищається бензобак. Це необов'язкова частина бронювання, але багато банків вважають за краще замовляти і її
Є шість умовних класів стійкості бронеавтомобілів: 1-й - найслабший, 6-й - найсильніший. Банки, як правило, замовляють машини 2-го класу. Він витримує постріли з пістолета Токарєва. Але якщо збираєтеся захищатися від хуліганів з АК-74, доведеться брати 4-й клас броні. Хоча банки іноді просять зробити "мікс". Наприклад, весь автомобіль - з бронею 2-го класу, а скла - 3-го (витримують постріли з АКМ).
Скло, відповідне 2-го класу захисту. Є три шари, які витримують постріли з більшості моделей пістолетів
Резонне питання, чому банки не оголошують тендер на автомобіль найвищого класу броні? Вся справа в тому, що дуже важливо зберегти максимальну допустиму масу машини. Все інкасаторські моделі мають доопрацьовану посилену підвіску (на Caddy, наприклад, ставлять додатковий лист ресори ззаду), яка витримує постійну велике навантаження. І якщо робити бронювання за стандартами вищих класів, доведеться повністю переробляти підвіску, що, в свою чергу, збільшить вартість автомобіля. Та й країна у нас спокійна, ніхто інкасаторів не грабував. Це в Росії іноді пропадають цілі машини з грошима. У нас, слава богу, з цим проблем немає, тому робити інкасаторські "танки" з 6-ї бронею немає необхідності.
Цей Volkswagen Caddy вже відслужив своє в банку (зверніть увагу на заварені оглядове вікно), і тепер його здали за схемою на зразок "тред-ина" назад на підприємство. Фахівці "ПрактікСервіс" знімають всю броню і відновлюють звичайний вантажний Caddy. Пізніше його продають
Ресурс у бронеавтомобілів - менше, ніж у звичайних фургонів. Як правило, в інкасації машини служать не більше семи років. "ПрактікСервіс" дає гарантію на свої моделі, але що стосується технічної частини, то її обслуговують у автомобільного дилера. Останній для збереження своєї гарантії видає дозвіл на доопрацювання машини. Є підписані розділові переліки, де вказано, за що відповідає автомобільний дилер, а за що - компанія, що робила бронювання.
- Для переобладнання автомобіля ми узгоджуємо з дилером повний перелік елементів, куди будемо втручатися. Ми складаємо цей список, відправляємо і тільки після отримання дозволу приступаємо до доопрацювання. Деякі дилери мають повноваження для самостійної видачі такого дозволу і збереження гарантії на машину. А деякі, зокрема Peugeot, відправляють перелік майбутніх доробок на завод і тільки від виробника отримують дозвіл на доопрацювання, яке і передають нам, - пояснив ситуацію з гарантією керівник підприємства.
Найпопулярнішою інкасаторської машиною в Білорусі є "Практик-19277" на базі Volkswagen Caddy Maxi. На її прикладі нам і показали, як виглядає бронеавтомобіль зсередини. Як вже говорилося вище, абсолютно всі стекла в машинах інкасації замінені на броньовані (2-го або 3-го класів захисту). Бічні скла не опускаються. Бачили чорні круглі отвори в дверних стеклах інкасаторських автомобілів? Це так звані бійниці, через які водій або передній пасажир в разі чого будуть відстрілюватися від грабіжників.
Бічні стекла не відкриваються. Чорне отвір - це стрільниця, яку можна відкрити тільки в разі перестрілки
Зовні кожної інкасаторської машини біля дверей водія є невелика колонка з мікрофоном. Це переговорний пристрій (схоже на маленький домофон), через яке водій спілкується, наприклад, з співробітниками ДАІ. За інструкцією відкривати машину водієві банківського бронеавтомобіля заборонено навіть представникам правоохоронних органів. Документи показуються через скло. Бійницю можна відкривати виключно в разі перестрілки.
Ковроліном покриті листи броні. Виглядає м'яко, але на дотик - метал
Салон багато в чому схожий на інтер'єр звичайного Caddy. Правда, є ряд візуальних відмінностей. Клавіші склопідйомників тут не працюють (але їх залишили, щоб не було отворів в двері). На центральному тунелі біля важеля коробки передач - кнопки замикання всіх трьох дверей. Взагалі, замкнути двері тут можна з будь-якого місця (їх в машині чотири) і декількома способами. Є в банківському бронеавтомобілі обов'язкова радіостанція і додаткове освітлення, щоб можна було працювати з документами в темний час доби. Інкасаторські машини обов'язково обладнані кондиціонером - скла-то не відкриваються. Представлений нам Caddy дообладнуваний ще і просунутою системою навігації з клавішею екстреного виклику.
Крім водія, в автомобілі можуть пересуватися ще три людини. На передньому пасажирському кріслі сидить інкасатор-збирач, на другому ряду - старший інкасатор. Ці люди повинні обов'язково бути присутнім в інкасаторської машини. Залишати автомобіль дозволено тільки збирачеві, коли той виходить за грошима. Водій і старший інкасатор спостерігають за ним з салону. Іноді в таких машинах є четверта людина - це додатковий охоронець. Він може виходити з автомобіля, супроводжуючи збирача. У кожної людини тут є зброя.
На цьому місці сидить старший інкасатор. Поруч місце зазвичай вільно, але іноді його займає додатковий охоронець.
Зверніть увагу на прямокутний виріз під оглядовим вікном. Це прихована стрільниця, яка відкривається зсередини, - зовнішній шар кузова в даному місці позбавлений броні і легко пробивається будь кулею. Зовні це місце не видно
Інкасаторські машини будуються на базі вантажних модифікацій фургонів. Але ззаду встановлюються додаткові два крісла (для старшого інкасатора і охоронця), а також вирізається оглядове вікно. Ви напевно його бачили - невелике за розміром, відразу за водійськими дверима (є і з іншого боку). Тут теж кулетривке скло, а під вікном розташована ще одна стрільниця, яка не видно грабіжникам, - вона відкривається зсередини і легко пробивається пострілом.
- За правилами інкасаторську машину може зупинятися в місцях, де зупинка заборонена. По тротуару нам їздити не можна, але є об'єкти, до яких інакше не доїдеш. В ідеалі ми повинні ставити автомобіль на мінімальній відстані до інкасується точки. Але самі розумієте, іноді це неможливо - то запарковаться все, то точка ця знаходиться далеко від дороги. Загалом, доводиться проявляти кмітливість, - розповів водій інкасаторської машини.
Гроші в банківському бронеавтомобілі зберігаються ззаду - там, де у звичайного Caddy багажник. Відсік вміщує до 4,2 кубометра купюр. У задній частині машини є орні двері, яка полегшує роботу з банкоматами. Є ззаду і невеликий господарський відсік, де зберігаються інструменти і запасне колесо. Він не броньований. Куленепробивні листи йдуть далі - де двері в "грошовий відсік". Сама броня видно при відкритих дверях, але для краси вона прикрашена сірим ковроліном. На даху є вентиляційний люк. В інкасаторської машини дві аптечки і додатковий обігрівач.
Представники компанії, що створює бронеавтомобілі, відмовилися розкрити таємницю і сказати, скільки коштує така доробка. Але натякнули, що іноді ціна броні перевищує вартість самої базової машини. Крім інкасаторських автомобілів, в "ПрактікСервіс" створювалися деякі інші цікаві моделі. Так, два роки тому тут випустили тактичний бронеавтомобіль на базі Ford F-350 для ОМОНу. При бажанні поставити броню можна на будь-яку машину - головне, щоб підвіска витримала вагу.
Все ж пам'ятають ці світлі фургончики із зеленою смужкою на бортах?Та й навіщо стільки стекол?
Бачили чорні круглі отвори в дверних стеклах інкасаторських автомобілів?