Наша сеть партнеров Banwar
Проста гальмівна система з гідроприводом здатна блокувати колеса навіть на сухому асфальті, не кажучи вже про мокрих покриттях - в дощ, сніг, ожеледь. Ковзаючі без обертання колеса не можуть ефективно уповільнити машину. Але головне, що в такому випадку авто взагалі втрачає керованість і рухається в напрямку дії сил інерції, а не туди, куди повернуть кермо. Тому з кінця 90-х років багато виробників почали оснащувати свої автомобілі антиблокувальними гальмівними системами (Anti-lock Braking System - ABS) навіть в базовій комплектації.
ABS їсти не просить
Обслуговування гальм з антиблокувальною системою в цілому аналогічно ТО машин без цього «інтелектуального» помічника. Як показує практика, наявність даної системи не позначається на інтенсивності зносу гальмівних колодок. Те ж саме можна сказати і про циліндрах гідроприводу, шлангах, супортах, дисках і барабанах.
У гальмівних систем, оснащених ABS, параметри і періодичність регулювань (вільного ходу педалі, «ручника», клапанів розподільника гальмівних сил) нічим не відрізняються від звичайних. У системах з ABS застосовуються ті ж гальмівні рідини, що і в звичайних механізмах, і вимоги до їх чистоті і заміні в цілому такі ж.
Обережніше з молотком
Зіпсувати ABS неписьменною експлуатацією важко, оскільки ніякої участі в її роботі водій не приймає. Іноді система виходить з ладу через некваліфікованого ремонту автомобіля. Щоб зберегти її працездатність, слід дотримуватися цілий ряд вимог.
Збої в роботі АВS також з'являються, коли в зазори між котушкою датчика і ротором маточини потрапляють шматки бруду і лід - а це може статися під час руху в колії. Електричні роз'єми датчиків псує дорожня сіль, причому це може бути помічено вже після закінчення зими, коли корозія «доїдає» контакти.
Щоб показники датчиків були правильними, все покришки на колесах повинні мати однаковий зовнішній діаметр.
прокачування системи
Є свої особливості і у технології прокачування гідросистеми з ABS, причому в деяких випадках це настільки складно, що без допомоги фірмового сервісу просто не обійтися. Зокрема, для деяких конструкцій потрібен спеціальний прилад, керуючий клапанами модулятора, - інакше пропустити через нього потік рідини не вдасться. Тому даний вузол слід берегти від завоздушіванія. Іноді прокачування можлива лише при включеному запалюванні або працюючому двигуні.
Електрогідравлічний насос системи, що нагадує про себе легким гудінням під час включень, не повинен працювати більше 30 секунд без перерви - про це також слід пам'ятати під час сервісних процедур, пов'язаних з розповітрювання при включеному запалюванні.
Штуцери для прокачування потрібно відкручувати особливо обережно, оскільки тиск робочої рідини в системі може досягати небезпечної величини.
Діагностика та ремонт
Кожен раз, коли водій включає запалювання, гальмівна система з ABS «доповідає» про свій стан. Зажевріли на щитку приладів сигнальна лампа повинна згаснути через кілька секунд або після запуску двигуна. Якщо щось не в порядку, лампа продовжує горіти або блимає з тією або іншою частотою. За характером миготіння визначають вид поломки.
Виявити відмовив вузол системи можна за допомогою звичайного тестера і спеціальних «прозвоночних» таблиць, розроблених для кожної моделі автомобіля. Комп'ютерні стенди дозволяють діагностувати неполадки ABS на основі даних, які бортовий комп'ютер зберігає в пам'яті і видає через спеціальний електрораз'ем, що знаходиться зазвичай під капотом або в районі торпедо.
Часто винуватцями неправильної роботи системи виявляються колісні датчики - внаслідок механічних пошкоджень і зміни повітряного зазору. Зазор, як правило, регулюванню не підлягає (нормальна величина - 0,4-1мм), але в деяких випадках він може збільшуватися через люфту ступичні підшипників. Іноді обриваються дроти, що ведуть до датчиків, і частіше це відбувається на передніх колесах. Пошкодження може бути приховано ізоляцією, але навіть якщо обрив вдалося виявити, що ведуть до датчиків дроти краще не паяти, а замінити повністю, тому що ЕБУ може сприймати підвищений опір в місці стику як зміна характеристики сигналу.
Буває, що до збоїв в роботі ABS призводить поломка вимикача стоп-сигналу. Відбувається це в автомобілях, де «кінцевик» передає на ЕБУ сигнал про становище педалі.
Трапляється, що тиск в системі падає через перегорання електродвигуна гідронасоса. Завдяки запасу тиску в гидроаккумуляторе ще 10 - 20 гальмувань будуть відбуватися за участю антиблокувальної системи. Після цього ABS працювати не буде. «Движок» або насос в зборі неремонтоздатність і підлягають заміні.
ABS: гальма в новій редакції
Щоб гальмування було максимально ефективним, колесо (1) не повинно припиняти обертання, тому при перших ознаках блокування гальмівної момент на ньому повинен бути зменшений. І бажано рівно настільки, щоб воно знову знайшло можливість крутитися. Потім обертається колесо потрібно знову загальмовувати - аж до блокування, після якої знову потрібно зменшення гальмівного зусилля. Такий алгоритм повторювати потрібно знову і знову - до тих пір, поки автомобіль не зупиниться. Саме за таким принципом і працює ABS.
Виконавчий механізм системи - блок клапанів (2), званий ще модулятором. За командою ЕБУ (3) електромагніти відкривають відповідні клапани, зменшуючи тиск в контурі заблокованого колеса або нагнітаючи його в тій гілці гідроприводу, де колесо вже початок обертатися і вимагає чергового циклу уповільнення.
Гідравлічний насос з електроприводом (4) підтримує в гидроаккумуляторе тиск (5) близько 180 атмосфер. Накопичений запас високого тиску дозволяє гальмах, керованим ЕБУ, діяти правильно незалежно від того, наскільки грамотно гальмує водій. Так що віджимає людина педаль, недожімает чи - ABS сама доведе тиск в гідроприводі до потрібного рівня і забезпечить уповільнення автомобіля, зберігши його керованість і допомагаючи тримати курс.
Відмовостійкість системи забезпечена простим способом. При відключенні електроживлення впускні клапани модулятора залишаються відкритими, а випускні - закритими. І якщо ABS відмовила, гальма починають працювати в звичайному режимі, як в автомобілях, не обладнаних такою системою.
Увага!Небезпека під час обслуговування може представляти акумулятор (накопичувач) тиску. У його сферичному резервуарі, розділеному на дві частини, під тиском близько 140 атмосфер міститься рідкий азот; тиск гальмівної рідини в цій ємності може досягати аналогічних значень. Тому перед початком робіт в будь-якій частині гальмівної системи потрібно скинути цей тиск, 10 - 20 разів натиснувши на педаль при вимкненому запаленні.
На деяких моделях не можна їздити, якщо знято електричний роз'єм модулятора (є «умільці», які намагаються таким чином усунути несправність), оскільки будуть захищені від несанкціонованого спрацьовування клапанів одного контуру і заклинювання колеса. Відключити ЕБУ антиблокувальної системи можна іншими способами. Якщо водій з якоїсь причини хоче відмовитися від допомоги електроніки, можна видалити відповідає за ABS запобіжник або зняти штекер з електронного блоку, і тоді гальма будуть працювати як звичайні. Запобіжник ABS можна визначити по маркуванню, а ЕБУ зазвичай знаходиться в салоні під торпедо або біля заднього сидіння.
Ігор Шірокун
Фото Bosch і Андрія Яцуляк
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl + Enter.