- Блок циліндрів КАМАЗ: призначення і пристрій
- Моделі і характеристики блоків циліндрів КАМАЗ
- Несправності блоків циліндрів
Наша сеть партнеров Banwar
Блок циліндрів - найбільша і одна з найважливіших деталей будь-якого двигуна, так як саме він є основою для всіх інших вузлів, агрегатів і деталей силової установки. Весь двигун буквально тримається на блоці циліндрів, і від його якості та надійності залежить якість, характеристики і надійність мотора.
І блок циліндрів двигунів КАМАЗ - не виняток.
Блок циліндрів КАМАЗ: призначення і пристрій
Блок циліндрів двигунів КАМАЗ - це масивна цільнолита конструкція високої жорсткості, виготовлена з сірого чавуну. Блок об'єднує в собі два ряди циліндрових гнізд (так як двигун КАМАЗ дворядний V-подібний) і верхню частину картера.
Від блоку потрібна висока жорсткість і міцність, що досягається за допомогою декількох конструктивних рішень, у тому числі поруч поперечних ребер жорсткості і поділом картерів простору на окремі відсіки. З цією ж метою площину поділу картера з масляним піддоном винесена нижче осі колінчастого вала - так досягається максимальна надійність установки і роботи клонували.
Усередині блоку циліндрів є безліч особливим чином розташованих проток для підведення і відведення охолоджуючої рідини і каналів для підведення масла до нужденних в мастилі вузлів двигуна (до деталей ГРМ, підшипників колінчастого і розподільного валів, до паливного насоса, компресора, масляним фільтрам).
Блок циліндрів двигунів КАМАЗ виготовлений окремо з гільзами , Які представляють собою окремі компоненти і вставляються в циліндрові гнізда. Навколо циліндрів в блоці є особливі порожнини, що утворюють водяну сорочку, ефективно відводять тепло від циліндрів, поршневих кілець і поршнів.
Цікаво, що ряди циліндрів не симетричні по відношенню один до одного: лівий ряд зрушать щодо правого вперед на 29,5 мм. Як неважко зрозуміти, це зроблено для установки відразу двох нижніх головок шатунів (правого і лівого ряду) на одну загальну шатунних шийку коленвала. Таке рішення традиційно для дворядних V-образних двигунів, і конструктори КАМАЗ тут не стали вигадувати нічого нового.
Гільзи, виконані в якості самостійних елементів, також виготовлені з чавуну, однак їх внутрішні поверхні обробляються до дзеркального блиску (тому вони і отримали назву дзеркал циліндрів). Це дозволяє значно знизити силу тертя між циліндром і поршневими кільцями, а також перешкоджає проникненню газів в картер (яке може статися через нерівності внутрішньої поверхні циліндра).
Гільзи вставляються в блок циліндрів через кільця ущільнювачів. Також для герметизації водяної сорочки, системи мастила і картера застосовуються прокладки при установці передньої кришки блоку та інших компонентів блоку, вузлів і агрегатів двигуна.
Моделі і характеристики блоків циліндрів КАМАЗ
КАМАЗ випускає досить багато моделей і модифікацій двигунів екологічних класів від Євро-0 до Євро-3, однак всі вони засновані на застосуванні трьох типів блоків циліндрів:
- Блок КАМАЗ 740.10 (і 7403.10);
- Блок КАМАЗ 740.21 Євро-1, Євро-2;
- Блок КАМАЗ 740.21 Євро-2 під ТНВД Bosch.
Зовнішні відмінності між цими блоками циліндрів важко побачити відразу, проте вони є, і чималі. Зокрема, в більш сучасних блоках КАМАЗ 740.21 збільшені перетину масляних каналів, змінені місця під установку вузлів і агрегатів, додані місця під установку спеціальних форсунок охолодження поршня, напрямні штовхачів складають одну конструкцію з блоком, і т.д. Так що блоки циліндрів КАМАЗ 740.10 і КАМАЗ 740.21 не взаємозамінні і представляють, по суті, різні конструкції. Деякі відмінності має і блок під установку ТНВД Bosch.
Незалежно від модифікації все блоки виготовляються з сірого чавуну марки СЧ 21-40 і піддаються загартуванню струмами високої частоти. Як матеріал для кришок підшипників, які відчувають менші навантаження, ніж блок, використовується ковкий чавун КЧ 35-10. Високочастотної гарту піддаються і гільзи циліндрів, чим досягається їх міцність і надійність.
В даний час блоки циліндрів для двигунів КАМАЗ виготовляються тільки на ВАТ «КАМАЗ».
Несправності блоків циліндрів
Під час роботи двигуна блок циліндрів піддається колосальним фізичним і теплових навантажень, що може привести до різного роду пошкоджень і несправностей. Найбільш часто в блоках двигунів КАМАЗ виникають такі несправності:
- Тріщини в зовнішніх стінках водяної сорочки;
- Тріщини в масляній магістралі;
- Знос і деформації посадочних отворів під гільзи;
- Знос і зриви різьбових з'єднань (в першу чергу - з'єднань кришок корінних підшипників);
- Викривлення поверхні сполучення блоку з головками циліндрів;
- Деформації, пропали, задираки, несоосность гнізд вкладишів корінних підшипників коленвала;
- Знос отворів у втулках розподільного вала;
- Знос опор корінний шийки колінчастого вала.
Більшість несправностей блоку циліндрів піддаються ремонту, і двигун в цілому може бути відновлений.
Зокрема, тріщини в водяній сорочці заварюються (проте зварювання чавуну відрізняється складністю і проводиться із застосуванням спеціальних апаратів і витратних матеріалів). А при необхідності відновити герметичність сорочки на короткий час допустимо використання спеціального клею ( «холодної зварювання») - це дозволить нормально доїхати до місця проведення ремонту.
Більшість проблем із зносом втулок, гнізд вкладишів і різних отворів вирішується расточкой і запрессовкой нових втулок. Однак в кожному конкретному випадку нові втулки доводиться розточувати для досягнення необхідного внутрішнього діаметру. При виправленні викривлення поверхні сполучення блоку з головками проводиться шліфування до повного усунення несправності.
Необхідно звернути увагу на те, що допуски в блоці циліндрів двигунів КАМАЗ в даний час обчислюються сотими частками міліметра, тому розточування, шліфування та інші роботи з відновлення двигуна можуть проводитися тільки професіоналами на спеціалізованому обладнанні. Це гарантує якісний ремонт і убезпечить від зайвих витрат на покупку нового блоку.
Ще в цьому розділі