Наша сеть партнеров Banwar
Ні до, ні після появи «богині» (літери індексу співзвучні французькому слову deesse - богиня) автомобільний світ не відчував такого божевілля. Фактично весь салон зосередився навколо «ситроєновського» стенду. До новачкові, який виготовляв враження чогось інопланетного, було не протовпитися: відвідувачі, фахівці, конкуренти годинами стояли на одному місці. Ніхто не міг повірити, що це не НЛО і не футуристичний концепт-кар, а масовий автомобіль. Стрімкі і в той же час плавні лінії, незвично великі панорамні скла, двері без рамок і кватирок, повне ігнорування декору - все це було так несхоже на автомобілі, що стоять на парковках у виставки. Але справа не тільки в зовнішності. Швидше за все, ніхто з 80 тисяч охочих удочерити «богиню» і уявити собі не міг, наскільки DS відрізняється від тих машин, на яких вони їздять. Гідропневматичне підвіска, передній привід, дискові передні гальма, автоматичне зчеплення, дві незалежні гальмівні системи з гідропідсилювачами, радіальні покришки, автоматичне регулювання гальмівного балансу в залежності від завантаження. А ще гідроприводи всіх основних систем: коробки передач, зчеплення, рульового управління ... «Богиня» не тільки років на двадцять зістарила сусідів по автосалону, але і різко підняла планку вимог до масового автомобілю.
Божественна зовнішність
Своєю фантастичною зовнішністю DS зобов'язаний дипломованого архітектора і талановитому скульптору Фламініо Бертоні. Саме він першим став використовувати при створенні макетів пластилін. В результаті з перших нарисів пузатого однооб'ємника підкреслено каплевидної форми (проект спочатку називався ... «Гіпопотам»), датованих 1937 - 1939 рр., З'явилася машина, яку експонували всілякі музеї образотворчих мистецтв. Пошук форм і пропорцій тривав 17 років!
А не менше революційна конструкція - справа рук відомого авіаційного інженера Андре Лефевра. Саме він вибрав для основи каркаса нетрадиційну кузовную коробку, а платформу, зробивши стійки максимально тонкими. Що вкупі з хитромудрої комбінацією матеріалів для перерозподілу ваги (тонке скло, пластиковий дах, алюмінієві капот, двері і кришка багажника) гарантувало DS низький центр тяжіння і відмінну стійкість. Собівартість виробництва різко знизилася завдяки ще одному ноу-хау: передні крила кріпилися на двох болтах, задні - і зовсім на одному, а двері фіксувалися легкознімними петлями. Тобто за 20 хвилин за допомогою звичайного «баллоннік» можна було зняти з «богині» всі кузовні панелі.
Даєш гідропривід всього!
Головною «фішкою» автомобіля стала гідропневматичне система, яка забезпечувала взаємодію газу і рідини, що робить пружини непотрібними. Ця система завідувала роботою активної підвіски з постійною величиною кліренсу, що повідомляла «богині» неймовірну плавність ходу: при будь-яких бічних навантаженнях, при будь-якій кількості пасажирів і будь-якого розподілу вантажу гідравліка зберігала кузов в горизонтальному положенні відносно дорогі. А завдяки автоматичного регулювання дорожнього просвіту водій міг на свій розсуд опускати або піднімати кузов - наприклад, переїжджаючи через бордюр. І при зміні колеса не був потрібен домкрат: досить було максимально підняти кузов, поставити підпірку і вимкнути запалювання. Тиск в системі падало, кузов опускався на три колеса, а вбрання четверте повисало в повітрі. Так що автомобіль Фантомаса точно міг якщо не літати, то їхати на трьох колесах. Що і стало одним з факторів благополучного порятунку генерала Шарля де Голля.
вибір президента
Це було кохання з першого погляду. Незважаючи на всі протокольні статути, заперечення охорони і звичайне незручність (ззаду рослій генералу було низько), зовсім не представницький і абсолютно серійний DS 19 вольовим рішенням цієї людини став першим автомобілем П'ятої республіки. Чи потрібно говорити, що слідом за екстраординарним, але дуже популярним в народі президентом на DS почали пересідати політики, чиновники, фінансисти, промисловці, зірки шоу-бізнесу. Хоча на той час DS щосили експлуатували в якості таксі, «швидкої» і автомобілів для жандармерії, пошти і різних комунальних служб.
І «богиня» гідно віддячила де Голля. Коли під час чергового замаху на президента в 1962 році 15 бойовиків угруповання OAS відкрили шквальний вогонь по його машині, вона не дивлячись на зрешечений кулями кузов і розірвану покришку, не знизила швидкість і вивезла генерала із зони обстрілу: гідропідвіска не дала автомобілю лягти «на черево» . Де Голль був поранений в палець - порізався, струшуючи з пальто скляні осколки.
апгрейд небожителя
Конструкція DS виявилася настільки передовий, а образ настільки виразним, що навіть через десять років автомобіль виглядав сучасним. Модернізацію сімейства (а до того моменту DS обзавелася версіями універсал, купе і кабріолет) провели тільки в 1967 році. Головною відмінністю оновленої «богині» стали здвоєні мигдалеподібні фари під краплевидними обтекателями. Але за «котячими очима», як вони названі в «ситроєновського» прес-релізі, таїлося чергове ноу-хау: фари ближнього світла поверталися разом з передніми колесами, що значно покращувало огляд в темний час доби. Нарешті форсували базову 1,9-літрову «четвірку», сконструйовану ще в 1934 році, витиснувши 91 л. с. замість вихідних 75-й. І DS по ТТХ зрівнявся з куди більш дорогими і класними «бізнесменами» Mercedes-Benz 220 і BMW 502! Останній, 1456115-й DS зійшов з конвеєра монтажного заводу в Бельгії в 1975 році.
Поклик предків
Фактично DS з його духом вільнодумства і небаченим ні до, ні після синтезом технічного і художнього начал був викликом автосвіт, в 50-е переживає застій. Серйозній фірмі потрібна відчайдушна сміливість, щоб зробити ставку на настільки екстравагантну модель. У разі провалу компанія могла втратити все. Зате саме DS надав Citroёn той імідж неординарності, який став запорукою успіху наступних моделей - GS, SM, СХ, BX і ХМ. І який досі є візитною карткою «подвійного шеврона».
Етапи великого шляху
1955 Дебют DS.
Тисяча дев'ятсот п'ятьдесят-шість Прем'єра моделі ID. Дешевша версія DS не мала автоматичного зчеплення, підсилювачів керма і гальм, роздільних сидінь попереду, завдяки чому вміщала на одного пасажира більше.
1958 Колтелоні / Олександр / Десросье виграють Rallye Monte Carlo.
1958 Ательє Chapron починає виробництво лімузинів DS Prestige з кондиціонером і радіотелефоном.
1958 Ательє Heuliez збирає перші універсали DS 19 Break в 5- і 7-місцевому варіантах.
1959 Колтелоні стає чемпіоном Європи з ралі.
1960 Починається випуск DS 19 Сabriolet.
1965 Прем'єра DS 21 з новою 2,2-літровою 100-сильною «четвіркою».
1965 DS 19 отримує форсований 2,0-літровий 84-сильний мотор.
+1966 Хенрі Тойвонен перемагає в Rallye Monte Carlo.
1 967 Перша модернізація DS. Автомобіль отримує нову світлотехніку. Внутрішні фари повертаються разом з передніми колесами.
1969 Дебют мотора з системою безпосереднього вприскування. Потужність зросла до 125 л. с., швидкість - до 185 км / ч.
1969 Випущений мільйонний екземпляр DS.
Тисячі дев'ятсот сімдесят дві Прем'єра DS 23, найдорожчої версії «богині» з 2,3-літровим 115-сильним карбюраторним або 130-сильним інжекторним моторами.
1975 Сімейство DS / ID на конвеєрі змінила нова модель СХ.
Загальні дані
Тип кузова седан Дверей / місць 4/5 Габарити Д / Ш / В, мм 4800/1790/1470 Колісна база, мм 3130 Коефіцієнт Сх 0,31 Двигун Тип бенз, верхньоклапанний Расп. і к-ть цил. / кл. на цил. R4 / 2 Обсяг, см куб. 1911 Потужність кВт (к. С.) / Об / хв 55 (75) / 5300 Трансмісія Тип приводу передній КПП напівавт. 4-ст. Ходова частина Гальма передн. / Задн. диск. / барабанний. Підвіска передн. / Задн. неза. / неза. Рама несуча платформа Підсилювач керма гідро Експлуатаційні показники Максимальна швидкість, км / год 137 Розгін 0 - 100 км / ч, з 14,7
Сергій Суховський
Фото Citroёn і з архіву автора
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl + Enter.
Сергій Суховський
Редактор відділів «Автоспорт» і «Мототехніка» У «Автоцентрі» я з 2002 року, редактором відділів «Автоспорт» і «Мототехніка». Чому саме вони? Тому що це два з трьох моїх найбільших увлеченій.Кольцевие автогонки, класичне ралі, ралі-рейди. Часто-густо грубі порушення техніки безпеки і основ прикладної фізики. Про автоспорті завжди говорили як про закрите маленькому світі широковідомих у вузькому колі осіб. Але саме тут я знайшов вірних товаришів, саме тут зрозумів, що насправді означають звичні літературні штампи на кшталт «тріумф перемоги», «гіркоту поразок», «біль втрати». Мотоцикли, аквабайки, снігоходи, квадроцикли, скутера ... Як жартує Андрій Волощенко: «все що між ніг - це до СУХОВСЬКИЙ». Дивно, що ніхто в редакції більше не поділяє мого другого захоплення. Вся ця спецтехніка дарує таке задоволення від водіння, яке не дано звичайним автомобілям. Тільки на гідроциклі можна «вкладатися» з відкритим дроселем в 90-градсний поворот, тільки квадроцикл «управляється» практично в польоті, тільки скутер дає можливість не помічати київських пробок і доїжджати з Оболоні до Шулявки за 8 хвилин. Тому убийте в собі пафос: залиште свої п'ятиметрові «лексуси» для вечірніх поїздок і уїк-ендів і виїжджайте в місто на скутері або мотоциклі. І пробки розсмокчуться самі собою.
Інші матеріали автора:
Чому саме вони?