- Від чого залежить вірогідність появи детонації
- Як працює датчик детонації
- Поломка датчика детонації
- Перевірка датчика детонації
Наша сеть партнеров Banwar
У бензиновому двигуні внутрішнього згоряння, при певному збігу обставин, виникає металевий стукіт. «Пальці стукають», - кажуть деякі водії. Насправді це явище називається детонацією і його виникнення вкрай небажано, оскільки може привести до поломки двигуна внаслідок величезній швидкості поширення фронту полум'я (більше 2000 м / с) і високих ударних навантажень на стінки циліндрів, поршень і головку блоку. Щоб контролювати рівень небезпеки, на блок циліндрів встановлюється датчик детонації.
Він являє собою акселерометр, тобто пристрій, що сприймає і перетворює енергію механічних коливань блоку циліндрів в електричні імпульси. Датчик детонації безперервно посилає сигнали в електронний блок керування двигуном, а електроніка відповідає зміною якісного складу робочої суміші і кута випередження запалювання. Цей пристрій допомагає також домогтися більш економічної роботи і розвинути максимальну потужність двигуна.
Від чого залежить вірогідність появи детонації
Те, наскільки часто може виникати дане явище, залежить від трьох основних чинників.
- В першу чергу, на ймовірність виникнення впливає хімічний склад бензину , А точніше, його октанове число. Чим воно вище, тим більше він стійкий до цього явища.
- Другий фактор, який впливає не менше, - конструктивні особливості двигуна, а саме ступінь стиснення, форма камери згоряння, розташування свічок запалювання, форма днища поршня і т.п. Наприклад, двигун з більшим ступенем стиснення більш схильний до детонації і потребує високооктановому бензині. Інакше, навіщо виробники пишуть мінімально допустимий октанове число на люку бензобака?
- Третій фактор - умови роботи мотора. На ймовірність появи детонації впливає склад робочої суміші, навантаження, обрана передача, нагар.
Як працює датчик детонації
Принцип роботи датчика грунтується на п'єзоефекті. Цей пристрій являє собою поміщену в корпус п'єзоелектричну пластину, на кінцях якої, в разі виникнення детонації, з'являється напруга. З ростом амплітуди і частоти механічних коливань двигуна напруга зростає.
Існує певний поріг безпеки, якщо величина напруги його перевищить, то електронний блок управління віддасть команду на зменшення кута випередження запалювання.
Поломка датчика детонації
При виникненні несправності датчика детонації на приладовій панелі загоряється контрольний індикатор. Мотор при цьому працює, і на автомобілі цілком можна їхати. На закономірне питання «навіщо тоді потрібен цей датчик» відповідь така.
На старих автомобілях, не обладнаних електронним блоком управління, кут випередження запалювання коректувався вручну поворотом кришки розподільника запалювання. Це дозволяло скорегувати роботу системи запалювання в залежності від октанового числа бензину, яке може сильно відрізнятися на різних заправках. У сучасного двигуна пристрій трамблера інше, його кришка нерухома, тому таку функцію виконує ЕБУ. Відповідно, якщо датчик детонації вийде з ладу, то кут випередження запалювання не зможе бути скоректований.
Що вийшов з ладу датчик детонації впливає на динаміку і економічність двигуна. Принцип роботи електронного блоку управління такий, що при виникненні несправності датчика він встановлює свідомо пізнє запалювання в цілях безпеки, щоб виключити ймовірність руйнування мотора. В результаті силовий агрегат працює, але починає споживати набагато більше палива, і погіршується динаміка машини. Друге особливо помітно при підвищених навантаженнях.
Перевірка датчика детонації
Основні симптоми, які вказують на те, що даний пристрій вийшло з ладу:
- падіння потужності;
- погіршення розгінних характеристик і різке збільшення «апетиту» двигуна;
- димний вихлоп.
При цьому на панелі загоряється індикатор несправності двигуна. Причому, він може, як горіти постійно, так і загорятися короткочасно при збільшенні навантаження.
Далеко не завжди під рукою є сканер, який зможе вважати і розшифрувати код несправності. Дістатися до СТО також не завжди можливо. Виникає питання: як перевірити датчик детонації самостійно? З інструментів потрібен цифровий мультиметр.
В першу чергу необхідно з'ясувати, яким опором повинен володіти справний датчик на конкретній моделі автомобіля або двигуна, оскільки у всіх виробників ця величина різна. Якщо воно відрізняється від нормального, потрібна заміна.
Також можна перевірити напругу на електричних контактах датчика, для чого потрібно від'єднати електричний роз'єм живлення датчика і зняти його з двигуна. Після цього мультиметр переводиться в режим вимірювання напруги в мілівольтах, його плюсової щуп з'єднується з сигнальним контактом, а мінусовій - з масою датчика (отвір, через яке проходить болт кріплення до двигуна).
Перевірка датчика детонації полягає в тому, що датчик з приєднаними щупами затискається в долоні, якою потім потрібно несильно постукати по якій-небудь поверхні. При ударах мультиметр повинен фіксувати появу напруги (зазвичай воно складає близько 30-40 мВ). Принцип простий: чим сильніше удар, тим більша різниця потенціалів виникне між електродами. Оскільки напруга невелика, не кожен прилад здатний його заміряти, тому попередньо потрібно переконатися, що наявне під рукою вимірювальне пристрій живиться подібні виміри. Повна відсутність різниці потенціалів свідчить про те, що датчик детонації несправний.
Виникає питання: як перевірити датчик детонації самостійно?