- Датчик абсолютного тиску у впускному колекторі
- Показання датчика абсолютного тиску
- Від чого залежить тиск у впускному колекторі
Наша сеть партнеров Banwar
Деякі автолюбителі не зовсім до кінця розуміють, що таке датчик абсолютного тиску в системі керування двигуном. Тому вирішив викласти цей пост, щоб висловити свою думку з даної теми і розвінчати деякі міфи, з якими постійно доводиться стикатися в тій чи іншій мірі.
Я вже писав пост і знімав відео про перевірку датчика абсолютного тиску в колекторі за допомогою звичайного мультиметра. Але ні все до кінця зрозуміли суть роботи цього датчика. Тому в коментарях постійно доводиться відповідати на одні і ті ж питання, що забирає дуже багато часу.
До того ж у видачі пошукових систем про датчик абсолютного тиску видається одна «вода», яку всі копіпаст один у одного, що ще більше вводить в оману водіїв автомобілів з системою управління двигуном, побудованої на МАР сенсорі.
Датчик абсолютного тиску у впускному колекторі
Для початку варто відзначити, що в більшості випадків, обзивати цей датчик датчиком абсолютного тиску не зовсім коректно, тому що його завдання не тільки виміряти абсолютний тиск в колекторі, але в тому числі атмосферний (барометричний) тиск поза колектора. Тому його з таким же успіхом можна назвати і датчиком барометричного тиску.
Для чого це потрібно?
Справа в тому, що в різних місцях нашої планети атмосферний тиск не однаково. Та й в одному і тому ж місці тиск з плином часу змінюється.
А при різному тиску змінюється і щільність повітря, що призводить і до зміни маси повітря на один і той же обсяг. А це вже зовсім різні умови роботи двигуна, і цю ситуацію блок керування двигуном повинен враховувати, щоб коректно керувати все тим же двигуном.
При включенні запалювання ЕБУ насамперед оцінює барометричний тиск. Так як поки двигун не запущений, то тиск в колекторі дорівнює атмосферному. Саме цей момент дозволяє уникнути установки додаткового датчика тиску, який би вимірював барометричний тиск.
Ще раз повторюся - величина барометричного тиску є дуже важливим виміром для нормальної роботи системи управління двигуном!
Саме тому в мануалах по експлуатації автомобіля вказується вимога - при русі в гірській місцевості або, навпаки, коли Ви їсте з височини, припустимо, до моря, то необхідно періодично зупиняти двигун, щоб ЕБУ визначив нові значення барометричного тиску.
Але хто з водіїв буде зупиняти двигун, тільки через те, що так написано в книжці по експлуатації? Та й хто, взагалі, їх читає?
Тому в ЕБУ закладають алгоритми перевірки барометричного тиску, які працюють і без зупинки двигуна. Зазвичай це відбувається при великому навантаженні на двигун і при майже максимально відкритій дросельної заслінки.
Ось давайте подивимося на наведені графіки. До різкого і повного натискання педалі газу, барометричний тиск становить 98 кПа
Далі ми різко натискаємо педаль газу до упору і блок управління робить перезамери барометричного тиску. Воно тепер становить 97 кПа
До чого це все я описував?
А щоб підвести до першого помилці про це датчику.
Більшість при перевірці датчика абсолютного тиску звертає увагу тільки на тиск в колекторі! Воно і зрозуміло - датчик ж абсолютного тиску, значить і перевіряти необхідно абсолютний тиск. Логіка, в принципі, зрозуміла, але маючи вже такий-сякий досвід, я можу стверджувати на підставі своєї особистої статистики, що в переважній кількості випадків несправностей датчика абсолютного тиску, проблеми вилазять саме в некоректному вимірі барометричного тиску. Хоча абсолютний тиск в цей момент не викликає питань.
У мене таких проблемних графіків багато і всі я їх викладати не буду, звичайно. Але для прикладу парочку покажу. Ось барометричний тиск 112 кПа. Зустрічав показання і 115 кПа. Хоча максимальний тиск на планеті було офіційно зареєстровано, по-моєму, 108 кПа.
Тому датчик явно і нахабно бреше
Ось ще один приклад. Автомобіль їде по звичайній дорозі і показання барометричного тиску складають 98 кПа.
Але через пару секунд, тиск падає до 84 кПа
Тиск впав на 14 кПа! Таке може бути в реальності?
Звичайно ж ні. Датчик явно дає невірні показання. Хоча до абсолютного тиску в колекторі претензій немає.
Загалом, висновок перший - датчик абсолютного тиску служить не тільки для вимірювання абсолютного тиску, а й для вимірювання барометричного тиску. Причому досить часто проблеми проявляються саме в замірах барометричного тиску, що призводить до проблем в роботі і пуску двигуна.
Другий висновок - датчик абсолютного тиску вимірює тиск в колекторі! Якщо на останньому графіку абсолютний тиск становить 28 кПа, то це і є тиск 28 кПа, але ніяк ні розрідження і, вже тим більше, не вакуум, як часто можна зустріти це опис в інтернеті. Це тиск!
Ну тепер плавно перейдемо до третього і найголовнішого висновку. Для чого потрібен датчик абсолютного тиску і від чого залежать його свідчення.
Показання датчика абсолютного тиску
Показання датчика абсолютного тиску застосовуються для розрахунку витрати повітря і для визначення навантаження на двигун.
Але якщо розрахунок витрати повітря здійснюється побічно за даними датчика абсолютного тиску, то навантаження на двигун є прямою залежністю тиску в колекторі.
Чим нижче тиск в колекторі, тим менше навантаження на двигун. І навпаки - чим вище тиск в колекторі, тим більше навантаження на двигун. Саме так це розуміє блок керування двигуном.
Тому тиск в колекторі є найважливішим сигналом для ЕБУ. Навіть положення ДЗ не такий важливий сигнал для ЕБУ, як тиск в колекторі.
І ось тут починаються помилки і непонятки для багатьох.
Від чого залежить тиск у впускному колекторі
Більшість переконані, що тиск в колекторі залежить від відкриття дросельної заслінки. Поки заслінка прикрита - тиск маленьке, а коли заслінку відкрили - то тиск зросла. Як писали мені на Ютуб каналі - це проста фізика і ніяк інакше.
Я згоден, що з фізикою не посперечаєшся, тому сама фізика і допоможе нам розібратися в цьому питанні.
Почнемо з того, що подивитися свідчення датчика абсолютного тиску можна за допомогою діагностичного сканера або за допомогою вольтметра .
Ми знаємо, що атмосферний тиск зазвичай становить 101 кПа. А на холостому ходу прогрітого двигуна значення у впускному колекторі становлять 30-33 кПа або, приблизно, 0.9 -1 В.
Це досягається за рахунок того, що двигун внутрішнього згоряння працює на повітрі з невеликим додаванням маси палива. І це повітря він сам в себе всмоктує. Як пилосос.
Потреба в повітрі у нього велика, але так як дросельна заслінка практично прикрита і повітря надходить дуже мало, то двигун висмоктує все що можна з впускного колектора. Природно, тиск там падає через нестачу молекул повітря.
І тут багато хто переконаний, що якщо відкрити дросельну заслінку, то тиск підніметься.
Але насправді все буде зовсім не так. Тому доводиться постійно відповідати на один і той же питання - «Чому я відкрив заслінку, а тиск не піднялося, а впало ще більше? Міняти датчик абсолютного тиску? »
Саме цей постійний питання і спонукав мене написати цей пост і відповісти раз і назавжди - тиск у впускному колекторі залежить не від дросельної заслінки, а від навантаження на двигун!
Спробую пояснити.
Автомобіль стоїть на місці і двигун працює в режимі холостого ходу. Якщо ми відкриємо дросельну заслінку, то тиск дійсно зробить стрибок до 50-100 кПа (в залежності як її відкрити).
Але стрибок цей буде короткочасним. Так як двигун сам по собі досить повільний і йому потрібен певний час, щоб почати нарощувати обороти, то він просто не встигає відразу всмоктати в себе різкий приплив повітря через відкриту ДЗ. Але так як його ніщо не тримає (автомобіль стоїть на місці на нейтральній передачі), то через секунду він з легкістю розвиває обороти.
Але так як через прочинені ДЗ проходження повітря все одно обмежена, то двигун швидко всмоктує в себе все, що можна. Але так як він вже підняв обороти, то і його «усмоктувальна» здатність збільшилася. Він став потужнішим і з більшою силою всмоктує в себе повітря. Природно, тиск у впусканням колекторі падає навіть нижче того, яке було на холостому ходу.
Ось приклади графіків. Обороти більше 2000, а тиск в колекторі впало з 33 до 23 кПа!
Так і має бути! Датчик абсолютного тиску працює справно.
Ще раз повторю - відкриття дросельної заслінки не обов'язково повинно призводити до підвищення тиску в колекторі. Бо не заслінка впливає на підвищення тиску, а навантаження на двигун!
Ось як це виглядає. Припустимо ми їдемо по дорозі на 5-ій передачі. Потім різко відкриваємо дросельну заслінку. У колектор спрямовується повітря без будь-яких перешкод, але двигун вже не в змозі швидко розвинути обороти і всмоктати в себе все повітря, так як йому крім самого себе необхідно крутити ще й колеса! Тому йому важко і обороти він розвиває дуже повільно (а може і, взагалі, не розвивати, якщо їхати ще й в гору). Природно, повітря в колекторі багато і тиск піднімається практично до атмосферного
Ось в цей момент ЕБУ бачить, по великому тиску в колекторі, що двигун не в змозі «переробити» все повітря, який йому дали і розуміє це, як велике навантаження на двигун.
Сподіваюся, що тепер зрозуміло, тим, хто цього не розумів і переживав за працездатність свого датчика абсолютного тиску.
Що не зрозуміло - питайте. Хочете доповнити - доповнюйте. Коментарі на сторінці нижче.
Всім Миру і рівних доріг
Для чого це потрібно?Але хто з водіїв буде зупиняти двигун, тільки через те, що так написано в книжці по експлуатації?
Та й хто, взагалі, їх читає?
Таке може бути в реальності?
Тому доводиться постійно відповідати на один і той же питання - «Чому я відкрив заслінку, а тиск не піднялося, а впало ще більше?
Міняти датчик абсолютного тиску?