Наша сеть партнеров Banwar
При покупці автомобіля часто виникає проблема вибору коробки передач. Взяти автоматичну і користуватися всіма благами передових технологій або ж заощадити, зупинившись на перевіреної «механіці»? Свої плюси і мінуси є у кожної з них.
Поговоримо про типи коробок передач. Начебто все зрозуміло: в «механіці» потрібно постійно працювати з важелем КП і педаллю зчеплення, а в «автоматі» вибрав положення D - і машина їде вперед, а коробка сама перемикає передачі. За великим рахунком, так воно і є. Але в роботі кожної з них є певні нюанси, знання яких допоможе вам зробити правильний вибір.
Перевірена часом «механіка»
Найперша коробка, яка з'явилася на світ, була механічною. МКП - агрегат, призначений для ступінчастої зміни передавального відносини трансмісії, в якому вибір передачі здійснюється водієм вручну. На автомобілі з поздовжнім розташуванням двигуна встановлюють трехвальние механічні коробки передач, з поперечним - двухвальні. Основні переваги таких коробок - високий ККД, що дає можливість максимально продуктивно використовувати «вичавлені» з двигуна ньютонометров, а також надійність, легкість і міцність конструкції. До переваг варто також віднести можливість застосування специфічних технік водіння - наприклад, гальмування двигуном і інші. Недоліків у механічної коробки передач досить небагато. Головний мінус - складність управління, так як необхідно точно працювати педаллю зчеплення і газу, а також необхідність вручну перемикати передачі. Не треба забувати і про можливість «перекрутити» двигун, що може негативно позначитися на терміні його служби.
Автомобілі з «механікою» (при вмінні на ній їздити) розганяються динамічніше своїх побратимів з «автоматами», споживають менше палива, а простота виготовлення позитивно позначається на ціні.
резюме
плюси
мінуси
- високий ККД
- Контроль роботи двигуна
- Низька вартість
- складність управління
- Можна «перекрутити» двигун
Класика жанру
Гідромеханічна трансмісія або, як її часто називають, «класичний автомат», полегшила долю водіїв. Основна відмінність таких коробок - зв'язок між мотором автомобіля і трансмісією здійснюється через гідравлічне масло. Система управління автоматично включає потрібну передачу в залежності від числа обертів двигуна, ступеня і швидкості натискання на педаль газу. В процесі удосконалення такими коробками стала управляти електроніка, що вилилося в наявність спортрежимом, зимового режиму, програми економічної їзди, дало можливість (при бажанні) вручну перемикати передачі. Невисокий коефіцієнт корисної дії гідротрансформатора (85-90%) негативно позначається на витраті палива. Незаперечною перевагою є легкість управління, відсутність поштовхів при розгоні і високий, у порівнянні з іншими АКП, термін служби. Вартість авто з класичним «автоматом», в залежності від моделі, на 800-4000 євро вище базової.
резюме
плюси
мінуси
- легкість керування
- Комфорт при їзді
- наявність допрежімов
- Висока вартість
- Підвищений витрата палива
робототехніка
Проміжна ланка між МКП і АКП - роботизована механічна коробка передач. За своєю конструкцією це «механіка», а з управління - «автомат». Передачі тут перемикає не водій, а гідравліка, сервопривід (електромотор з редуктором) або електромагніт. Вибір моменту перемикання передач, який безпосередньо залежить від оборотів і навантаження, також лягає на електроніку. У порівнянні з «механікою» «робот» більш економічний (в деяких моделях - значно). Це пояснюється тим, що електроніка точно підбирає оптимальні передачі і, на відміну від водія, що не лінується постійно перемикати на саму економічну. Вартість такої коробки в 1,5, а то і 2 рази нижче в порівнянні з АКП. Головний недолік багатьох «роботів» - складність плавного руху на підйомі (відкат машини).
резюме
плюси
мінуси
- невисока вартість
- економічність
- Затримки і ривки при перемиканні (в недорогих моделях)
«Суперробота»
Крім звичайного «робота», є ще й швидкісний - роботизована трансмісія з двома зчепленнями. Головна перевага цих коробок - малий час перемикання передач, яке знижується до 0,15-0,20 с. Найкращі роботизовані МКП від Ferrari дозволяють перемикати передачі з затримкою не більше 150 мс, а МКП DSG (Direct Shift Gearbox - МКП з прямим перемиканням передач) від VW - не більше 10 мс. Встановлюються переважно на «заряджені» модифікації серійних преміум-моделей. Правда, за високу швидкість розгону і заплатити доведеться чимало.
резюме
плюси
мінуси
- Можливість швидко прискоритися
- м'якість перемикання
- Складність конструкції
- Висока вартість
варіатор
В ідеалі двигун постійно повинен працювати на оптимальних, з точки зору тяги або економічності, оборотах, а для цього трансмісія повинна мати дуже гнучку в підборі передавальних чисел характеристику. Ця ідея і лежить в основі безступінчатим трансмісії (CVT), або варіатора. Перемикання передачі на "механіці" призводить до зміни оборотів мотора в певному діапазоні, варіатор же працює так плавно, що дає можливість постійно знімати з двигуна максимальний момент. Комфортність їзди, меншу вагу і хороша динамічність - головні переваги CVT перед класичним «автоматом». Витрата палива - майже такий же, як на «механіці». Існують варіатори з можливістю ручного вибору передачі - в цьому випадку вибір проводиться із зафіксованих в пам'яті блоку управління варіатором передавальних відносин. Головним недоліком є погана ремонтопридатність таких коробок. До мінусів також можна віднести акустичний ефект, що спостерігається при роботі варіатора і викликаний постійними оборотами мотора на різних швидкостях. Але завдяки шумоизолирующим матеріалами він ледь чутний при їзді.
резюме
плюси
мінуси
- Забезпечення оптимального режиму роботи двигуна
- гарне прискорення
- Невисокий витрата палива
- гучність
- Не завжди довговічний (в залежності від моделі)
Владислав Осадчий
Фото Андрія Яцуляк і фірм-виробників
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl + Enter.
Взяти автоматичну і користуватися всіма благами передових технологій або ж заощадити, зупинившись на перевіреної «механіці»?