- як перевіряють
- уроки хімії
- Деякі мінізаводи випускають бензинові фракції під назвою «паливо пічне», а спритні хлопці розбавляють...
- результати експертизи
- Поради експерта
Наша сеть партнеров Banwar
Експертизу палива проводили фахівці «Томського ЦСМ».
Претензії до якості бензину - одна з улюблених тем автомобілістів і автомайстрів. «Не паливо - бодяга, движок не тягне», - хором скаржилися водії на АЗС, коли журналіст «ТН» і експерт «Центру стандартизації метрології та сертифікації» відбирали проби.
Вибір зупинили на марці АІ-95 - їй все частіше віддають перевагу автовласники. Взяли і АІ-95G: щоб з'ясувати, чи відрізняється цей, «покращений» вид палива від свого «класичного» побратима.
Для експертизи відібрали 5 проб бензину марки АІ-95:
«Лакі Стар» (мережа «Лукойл») - 29,80 руб.
«Газпромнефть-Кузбас» - 30,90 руб. (95G)
«Регіональна нафтова компанія» - 30,00 руб.
«Томскнефтепродукт ВНК» (мережа Роснефть) - 29,90 руб.
Сібнефтепродукт (мережа «ELKE-авто») - 29,80 руб.
як перевіряють
- Бензин досліджуємо за вибірковими показниками, за якими точно можна судити про склад палива, - каже головний спеціаліст відділу випробувань «Томського ЦСМ» Олена Клевцова.
- Октанове число - головний показник якості (горючості) бензину. Брали до уваги масову частку сірки, ароматичних добавок, і, в обов'язковому порядку - екологічні параметри палива. Підводити результати експертизи будемо, оцінивши не тільки якість бензину, але і те, як на АЗС працюють зі споживачами: чи є у вільному доступі обов'язкова інформація, чи надають на вимогу покупця паспорт якості палива, - уточнює провідний інженер відділу випробувань «Томського ЦСМ» Галина Баранас.
- В рамках обласної програми ведеться щорічний моніторинг якості палива. У 2010 році перевірили 50 проб, в 2012 році - 80, в 2013-му буде досліджено рекордну для регіону кількість проб - 200, що дозволить оцінити ситуацію масштабно.
Нафтопродукти повинні відповідати Технічному регламенту (має статус ФЗ). Контроль їх якості - завдання Управління Росстандарта. На жаль, фінансування по цій частині настільки скромне, що умов тримати паливний ринок під контролем у Росстандарта немає. Ситуація повсюдна: не сумніваюся, що скромне фінансування і, як наслідок, нагляд - безпосередньо пов'язані з паливним лобі в Росії, - вважає Лариса Хустенко, заступник директора з технічного регулювання «Томського ЦСМ».
уроки хімії
Вінур Аметов, професор ТГАСУ:
- У Томську область паливо постачають Ачинский НПЗ - 50% ринку (Роснефть), Омський НПЗ - 30% (Газпром), решта 20% ділять невеликі гравці: завод в Семілужках, мінізаводи регіону. Продукція останніх частіше потрапляє на заправки приватників, а не в великі мережі, в основному, вона і викликає нарікання.
Деякі мінізаводи випускають бензинові фракції під назвою «паливо пічне», а спритні хлопці розбавляють його бензином ( «подженівают»), знижуючи собівартість кінцевого продукту. І таке сировина потрапляє на АЗС.
З досвіду можу сказати, чим далі від Томська, тим сумнівні якість бензину. Це проблема локальна.
Глобальна ж, в масштабах країни: вилучення з техрегламенту пункту про споживчі якості палива, там залишився тільки показник екології. Це частково призвело до того, що у виробництві кінцевого продукту все частіше використовуються аромодобавкі - наприклад, відходи хімічних виробництв, якими «підтягують» октанове число. Таке паливо вже не відповідає споживчим критеріям: потужність машини менше, тяга падає, а витрата бензину збільшується.
АІ-95 G - полегшений бензин. Його варто купувати, якщо дбаєш про надійність та довговічність автомобіля. При використанні більш важких видів палива в машині, немов в людському організмі, накопичується «холестерин»: в циліндрах осідають смоли. Згодом двигун починає перегріватися, не відводячи через деталі тепло, починають горіти поршні, клапани. Це може проявитися після використання 500-1000 літрів «важкого» бензину.
Екологічні параметри у очищеного АІ-95 G високі, але експлуатаційні якості нижче: гірше тягне движок, повільніше набирається швидкість. Однак, якщо ви не автогонщик, і територія пересування - міське середовище, то є сенс використовувати саме АІ-95 G, - радить Вінур Аметов.
результати експертизи
1 місце: «Газпромнефть-Кузбас» АІ-95G (Євро-4). Не виникло питань до паспорту якості (надали на АЗС на перше прохання). До якості палива претензій у експертів теж не виявилося. Еко-клас вищий.
2 місце: «Томскнефтепродукт ВНК - Роснефть» (Євро-4). Документи на АЗС представили, в них міститься вся необхідна інформація. Якість палива: октанове число в нормі, але ароматика на межі. На думку експертів це говорить про те, що октанове число дотягнутися за рахунок ароматичних вуглеводнів. Ароматики (високооктанові добавки - толуол, ксилоли) вводять щоб знизити собівартість палива.
3 місце: «Лаки-стар» (Лукойл), Євро-3. Паспорт якості не надали ( «Читайте документ, приклеєний на склі!», Але цей папір паспортом не є). За технічними характеристиками проба виявилася прикордонної: АІ-95 не дотягнув до норми за октановим числом (показник 93,2 при необхідному не нижче 95).
4 місце розділили: «ELKE-авто» (Євро-3) іРегіональная нафтова компанія (Євро-3). Фахівців не влаштувала інформація, відображена в документах, до того ж на обох АЗС паспорта довелося вивчати за склом. Проба «ELKE-авто» за октановим числом виявилася на граничному значенні. Проба РНК не пройшла за октановим числом: нижче норми, на межі і за ароматичних вуглеводнів. В цілому про двох останніх пробах експерт сказав: «Це швидше 92-й, ніж 95-й. Є підозра, що паливо змішали (з умислом чи без), заливши в ємність, де ще залишався АІ-92 ».
Поради експерта
Вінур Аметов, хіммотологія
- Чи не «стрибайте» з однієї марки бензину на інший. Пішли на АІ-95, що не повертайтеся до важкого АІ-92. Двигуни звикають до конкретного палива, його присадкам, перехід для автомобіля хворобливий.
- Зберігайте чеки на олії, фільтри, бензин, поки їх використовуєте, - це, в разі необхідності, буде підставою піти на рекламацію. (Насторожитеся, еслімашіна перестає заводитися, раптово виходить з ладу двигун, вихлоп густий).
- З огляду на, що наш 95-й - це фактично добре очищений 92-й, раджу хоча б раз на місяць залити очищений бензин (АІ-95G), виїхати на трасу і розігнатися. Після того, як машина позбавиться від «шлаків», вона буде працювати краще.
- Якщо виникають сумніви в якості палива, скаржтеся в Росстандарт (вул. Косарева, 17 А).
- Якщо автовласник «годував» автомобіль не тим бензином, що зазначений в ПТС, то ремонт машини - навіть стоїть на гарантії - доведеться оплачувати водієві. Зверніть увагу, всі авто 2008 р.в. і пізніше вимагають АІ-95 і Євро-3.
Фото: Максим Кузьмін.