- ГАЗ-66 - історія створення або з чого все починалося
- ГАЗ-66 - характеристики і опис
- Які версії ГАЗ-66 взагалі випускалися
- Де застосовувався ГАЗ-66
Наша сеть партнеров Banwar
ГАЗ-66
ГАЗ-66 - легендарний радянський вантажний позашляховик. Пристойна вантажопідйомність, повноцінний повний привід, невибагливість і широкі можливості по модернізації - все це зробило його дуже популярним починаючи з 1960х років. І до цього дня шістдесят шостий залишається затребуваним в армії, науково-польових дослідженнях, туризм і подорожі.
ГАЗ-66 - історія створення або з чого все починалося
ГАЗ-66
Вперше цей важкий і багатофункціональний позашляховик постав перед публікою в 1962-му році. Грубо кажучи, це була не зроблена з нуля модель, а чергова хороша модифікація менш популярного ГАЗ-62 . Той уже зжив своє і вимагав адекватної заміни. Між 62-м і 66-м якийсь час випускали ГАЗ-63, але він теж не здобув популярності. Його остаточно припинили випускати в 1968-му. Що ж стосується конкретно ГАЗ-66, то до 1964-го року його офіційно запустили в серійне виробництво. На той час це був маленький прорив - на заміну застарілим вантажівкам прийшов новий, порівняно невеликий позашляховик з відмінними даними. І, хоча перші моделі були далекі від досконалості, він все одно став дуже поширеним.
Поступово шістдесят шостий допрацьовувався, виходили нові його різновиди, допілівать функціонал. Так, в 1968-му році він став масово комплектуватися системою регулювання повітря в шинах (яка виявилася настільки живучою, що до сих пір працює на більшості стареньких старих 66 х). Приблизно в ці ж роки ГАЗ-66 презентували на Московській виставці сучасної техніки, де він отримав найголовніший приз (що само по собі вже є хорошим показником актуальності і цікавинки моделі на той момент). Виставлявся 66й і за кордоном. Наприклад, в Лейпцігу він зміг отримати «золоту» нагороду за свої видатні вантажні і позашляхові якості.
ГАЗ-66
У 1969-му ГАЗ-66 удостоївся національного Знаку Якості і після цього почався його інтенсивний експорт практично в усі соціалістичні країни. Серійний випуск ставав все більш масовим і вантажівка став вірним супутникам самих різних категорій суспільства. Особливо популярним його визнавали, що природно, в армії і в сільському господарстві. Повнопривідний радянський вантажівка навіть офіційно прийняли на озброєння в армію (і до цих пір в багатьох колишніх соціалістичних країнах і республіках СРСР він стоїть на балансі збройних сил).
Випускати ГАЗ-66 припинили в 1995-му році, змінивши його на менш популярну, але досить поширену машину типу ГАЗ-3308 «Садко». Випускалися поодинокі моделі і партії за спецзамовленням, але в 1999-му році зробили останній офіційний вантажівка. Згідно зі статистикою, всього на автозаводі було випущено 965 тисяч ГАЗ-66.
ГАЗ-66 - характеристики і опис
ГАЗ-66
ГАЗ-66 був зроблений для використання на бездоріжжі в тих умовах, де інша техніка працювати не могла або ж була не настільки ефективна. Вантажівка має підвищену прохідність, самоблокувалися диференціали в обох мостах, а також функцію регулювання шинного тиску. Цікавою особливістю позашляховика є і практично ідеальна збалансованість - завдяки грамотно розподіленого центру тяжкості навантаження на передню і задню частини авто майже однакова. До деяких мінусів позашляховика можна віднести те, що кабіна розташована прямо над передніми шасі і обсяг її досить малий - особливо не розвернутися. Хоча вантажівка від цього кілька виграв - став досить компактним. Але щоб отримати доступ до моторного відсіку, кабіну потрібно відкидати. Спочатку на двигун монтувався захисний не знімає кожух і потрібно було уникати загальних перевантажень по вазі через одинарних ресор.
Також, з заводу автомобілі йшли з брезентовим ліжком, яка вішалася в кабіні як гамак. Для однієї людини виходило універсальне місце для відпочинку - всяко краще, ніж спати на сидіннях.
Які версії ГАЗ-66 взагалі випускалися
ГАЗ-66
За час випуску придумали безліч модифікацій цього універсального позашляхового вантажівки. Відомо про 14-ти версіях авто з тими чи іншими модулями, а також про декілька серійно випускаються спеціальних автомобілях певного призначення:
ГАЗ-66-1 - найперша версія вантажівки. Випуск закінчився через кілька років після початку - в 1968-му. Примітна особливість - функції регулювання повітря в шинах не мала;
ГАЗ-66А - перша модель, що випускається з лебідкою з заводу;
ГАЗ-66Б - модифікація для десантників, зроблена для спуску з парашута. Мала відкидну раму лобового скла, а також змінюється рульову колонку і дах;
ГАЗ-66Д - ця версія комплектувалася коробкою відбору потужності;
ГАЗ-66-32
ГАЗ-66П - випускалася недовго, представляючи собою великий тягач дослідного зразка;
ГАЗ-66Е - цікава модель, в якій все електрообладнання було зроблено екранованим. Але її швидко перестали виробляти - в 1968-му випущений останній вантажний позашляховик такого типу;
ГАЗ-66-01 - основний варіант автомобіля, оснащений функцією регулювання тиску в шинах;
ГАЗ-66-02 - те ж саме, що попередній варіант, але вже із заводською лебідкою;
ГАЗ-66-03 - те ж саме, що і 01 з 02 варіантами, але ще і з екранованим електронним обладнанням;
ГАЗ-66-04 - ця версія включала в себе все те саме, що і попередні, але мала екрановані колеса;
ГАЗ-66 дизельним двигуном
ГАЗ-66-05 була моделлю з лебідкою і екрануванням електричного обладнання;
ГАЗ-66-11 - істотно вдосконалена оригінальна версія позашляховика, але без якихось нових модулів;
ГАЗ-66-12 - ще один покращений варіант базового модифікації, але з лебідкою;
ГАЗ-66-14 - один з найбільш повних варіантів, що включає в себе все.
Це були перераховані ті моделі, які пропонувалися для використання в СРСР. Розроблялися і спеціальні моделі ГАЗ-66 на експорт - це 66-51, 66-52, 66-81 і 66-91.
ГАЗ-66
Варто згадати і спеціалізовані варіанти цього легендарного вантажівки - їх заточували під більш ефективне виконання певних завдань:
АС-66
АП-2 - теж санітарна модель, але вже головна в групі. Щось на зразок медштаба;
ДДА-2 - душовою агрегат з дезінфекцією. Цікавий варіант, призначений для робіт в зонах з радіоактивним зараженням;
ГЗСА-731 - спеціалізовані повнопривідні фургони для розвезення пошти, хліба і ліків. Робили для використання в містах, але широкого поширення машина не отримала;
Р-142 - командно-штабна модифікація з повним оснащенням всім необхідним;
МЗ-66 - маслозаправочний позашляховик, який використовується більше військовими в специфічних цілях.
ГАЗ-66
Що ж стосується технічних характеристик, то вони були досить непоганими. По-перше, автомобіль був компактним, що для вантажного позашляховика завжди було плюсом. По-друге, при кліренсі за замовчуванням в 315мм автомобіль показував чудеса прохідності, що і забезпечило йому таку поширеність в певних колах. А вантажопідйомність в 2 тонни лише підкреслила той факт, що позашляховик був багатоцільовим і прекрасно справлятися як з військовими, як з дослідницькими, так і з цивільними завданнями.
Заводська версія ГАЗ-66 може долати броди глибиною до 0,8 метра і розвивати максимальну швидкість до 90 км / ч. До 60 км / год автомобіль розганяється за 30 секунд. За паспортом значиться, що позашляховий вантажівка може долати підйоми до 31 градуса.
ГАЗ-66
Поступово, у міру розвитку, модель ставала все більш стійкою і зручною в управлінні. Як вже було вище сказано, у вантажівки був дуже добре розташований центр ваги, що забезпечувало його можливістю долати найрізноманітніші перешкоди щодо безпечно. Кучугури під 80 сантиметрів були для позашляховика не перепоною, як і невеликі броди. Що ж стосується витрати, то з заводу авто споживало 20 літрів на 100 кілометрів. Спочатку автомобіль заправлявся 72-м, 76-м і 80-м паливом. При обсязі бака в 210 літрів це забезпечило його досить хорошим запасом для подорожей і поїздок на далекі відстані.
ГАЗ-66 устатковувався чотиритактним агрегатом типу V8 зі звичайним рідким охолодженням. Це був невеликий мотор, який від своїх сучасників відрізнявся цілим набором цікавих і навіть унікальних фішок. Двигун мав обсяг 4,25 літра і міг розвивати потужність до 117 к.с. Трохи пізніше, вже в 90-х, випустили дизельний мотор на 84 к.с. А ще пізніше почали робити не дуже поширені турбовані дизеля потужністю в 114 к.с.
ГАЗ-66
Що стосується коробки передач, то це механіка на 4 швидкості. У неї трохи незвичне розташування - ззаду і як би праворуч від водійського місця, тому управління вимагає деякого досвіду і з незвички здається дуже незручним. Крім звичайної КПП вантажівка оснащений провідними мостами гіподного типу і раздаткой на 2 ступені. Гальма у ГАЗ-66 барабанні по колу, для посилення використовується гідровакуумного установка.
Де застосовувався ГАЗ-66
Спочатку цей вантажний радянський позашляховик був призначений для військових, але швидко розійшовся для різних потреб по всій країні. Його активно експлуатували в дослідницьких і будівельних цілях, в гірничій справі (видобуток корисних копалин), використовували для подорожей і активного туризму. Автомобіль зарекомендував себе як вкрай витривалий і невибагливий, тому успішно експлуатувався навіть в складних та екстремальних умовах. Модифікацій було настільки багато, що кожна сфера змогла пристосувати цей позашляховик під себе. Згідно зі статистикою, між 60 і 80-ми роками ГАЗ-66 використовувався практично повсюдно і скрізь. Особливо успішним його застосування було в сільськогосподарській місцевості, так як у фермерів до нього не було нічого подібного за характеристиками.
ГАЗ-66
Базова версія вантажівки була універсальною - вона комплектувалася звичайним кузовом з металу з відкидними боковими лавками. Для захисту використовувався звичайний тент. Кабіна була теж зроблена з металу і в ній було місце всього для двох крісел - пасажирського і водійського. Як уже згадувалося вище, в салоні було місце для організації гамака. Завдяки обмеженого простору, в кабіні взимку було досить тепло (чому сприяв і двигун, розташований прямо під нею).
Оскільки виробництво легендарного ГАЗ-66 завершилося в кінці минулого століття (1999й рік), зараз знайти новий автомобіль важко. Але маса модифікацій досі знаходиться на консервації в військових частинах, багато з яких періодично знімаються, списуються і продаються. Пропонуються як версії з кунг, так і звичайні бортові. Ціни різні, але старий вантажівка можна купити за цілком подібною вартості. Привести його в порядок вийде не дуже дорого, але ось зробити з нього похідний варіант для далеких подорожей з комфортом - тут бюджет потрібен практично необмежений. Хоча варто нагадати, що навіть в базовому варіанті цей автомобіль - вельми гідні і, обладнавши житлової КУНГ, можна сміливо вирушати на зустріч пригодам!