Наша сеть партнеров Banwar
Головка блоку циліндрів - верхня частина двигуна, в якій встановлено газорозподільний механізм двигун
Головка блоку циліндрів або ГБЦ - верхня частина двигуна, яка служить корпусом для деталей газорозподільного механізму . Кріпиться ГБЦ за допомогою болтів або шпильок до блоку циліндрів. Нижня частина головки блоку формує "стелю" камери згоряння. У однорядного двигуна одна ГБЦ, у багаторядного - окрема головка на кожен ряд циліндрів. Виготовляються ГБЦ методом точного лиття, переважно з алюмінієвих сплавів.
Головка блоку циліндрів має дуже складну конструкцію. У ній знаходяться посадкові місця клапанів - так звані "сідла", і канали, в яких рухаються впускні і випускні клапана. Верхня частина головки забезпечена посадочними місцями, на які спираються шийки розподільних валів.
Якщо ремонт двигуна проводиться після перегріву, нижня поверхня головки блоку циліндрів повинна бути відфрезерована і відшліфована в центрі по ремонту моторів
Крім того, в корпусі ГБЦ "прокладені" канали мастильної системи і водяної сорочки для охолоджуючої рідини. Також через ГБЦ іноді проходять канали свічок запалювання або розжарювання .
Верхня частина головки блоку циліндрів закрита кришкою. Вона виготовляється з алюмінієвого сплаву або листової сталі і кріпиться до голівки через прокладку - гумову або коркову. Застосування кришки обумовлено необхідністю обслуговування механізму ГРМ.
Кріплення голівки блоку до блоку циліндрів
Будь-двигун - бензиновий або дизельний, побудований на принципі стиснення паливної суміші в камері згоряння. Щоб не відбувалася втрата компресії , ГБЦ і блок циліндрів з'єднані між собою за допомогою вогнетривкої прокладки, яка, до того ж, запобігає витоку масла і охолоджуючої рідини.
Якщо в процесі ремонту двигуна ГБЦ довелося зняти, прокладку обов'язково змінюють на нову, а процес затягування кріпильних болтів або шпильок проводять в строго визначеної послідовності. Затягуванням проводиться з певним зусиллям і в певному порядку. Якщо затягнути болти занадто слабо, прокладка втратить герметичність і буде видавлена або прогорить. В результаті охолоджуюча рідина може потрапити в циліндри, а моторне масло на зовнішню поверхню блоку . Щоб цього уникнути, зазвичай рекомендується затягувати болти навхрест, домагаючись рівномірного прилягання поверхонь блоку і головки один до одного.
При порушенні герметичності прокладки головки блоку циліндрів антифриз і масло можуть потрапити в камеру згоряння. Якщо таке трапилося, експлуатацію автомобіля слід негайно зупинити
Момент затягування болтів або шпильок вказано в керівництві по ремонту автомобіля. Щоб дотримати цей параметр, необхідно придбати і використовувати динамометричний ключ.
Характерні поломки головки блоку циліндрів
Як правило, основна увага при огляді ГБЦ приділяється деталям газорозподільного механізму і мірою їх зносу. Не меншої уваги потребують прокладки ГБЦ і корпус головки. Ділянки, що утворюють верхній звід камери згоряння , Піддаються високим тепловим і механічним навантаженням. Тому, з часом, в корпусі головки можуть утворюватися тріщини.
Одна з ознак порушення герметичності процесів, що відбуваються в ГБЦ - поява запаху відпрацьованого газу під капотом або слідів моторного масла в охолоджуючої рідини . Виникнення в корпусі ГБЦ тріщин призводить до втрати компресії, а це, в свою чергу, знижує здатність до займання паливної суміші, з'являються пропуски в роботі циліндрів, двигун перегрівається.
Запах вихлопних газів під капотом і в салоні може бути ознакою порушення герметичності прокладки між ГБЦ і блоком циліндрів
Про появу тріщин в ГБЦ побічно можна судити за зовнішнім виглядом вихлопних газів. Білий густий дим (а насправді, пар) часто є ознакою потрапляння антифризу в камеру згоряння через тріщину в головці.
На відміну від блоку циліндрів, корпус головки не підлягає ремонту. У разі появи тріщин ГБЦ доводиться міняти. Ідеальний варіант заміни - придбання головки "в зборі", тобто до встановлених клапанами та іншими деталями клапанного механізму . Якщо ж придбати зібрану ГБЦ з якоїсь причини не вдається, деталі, витягнуті зі старої голівки, можна переставити в нову, попередньо отдефектовать.