Наша сеть партнеров Banwar
Зима на підході. Рясний снігопад для багатьох водіїв стає несподіванкою, на вулицях країни утворюється сніжна "каша", а на ділянках без інтенсивного руху - полій. Через дощ і снігу Білорусі різко зросла кількість аварій.
Ситуація з контраварійного водіння в зимовий час, на наш погляд, ускладнюється тим, що стандартні рекомендації, які в профілактичних цілях публікуються в ЗМІ, не дають очікуваного ефекту. Такі вирази, як «крутите кермо в бік заносу» або «гальмуєте двигуном» середньостатистичному водієві просто напрасто незрозумілі. І головна причина цього - відсутність практичного розуміння принципів водіння.
Сьогодні на дорогах багато машин з автоматичною коробкою передач, яка в більшості випадків робить гальмування двигуном скрутним. Сучасні автомобілі оснащені системами стабілізації і антіпробуксовкі, які в кожному конкретному випадку впливають на поведінку транспортного засобу.
Звичайно, системи безпеки спрощують життя водієві, але не варто покладатися тільки на них - якщо машину повело в занос або розкрутило на дорозі, система стабілізації сама не поверне її в початкове положення.
У Правилах дорожнього руху чітко прописано, що при виборі швидкості водій повинен враховувати всі фактори, в тому числі погодні умови і особливості транспортного засобу. Але як можна врахувати якості своєї машини, якщо водій не відчув її поведінку в заметі?
Всі вищенаведені аргументи говорять про те, що найголовніша умова безпеки на зимовій дорозі - це практика. В екстремальній ситуації, коли на реакцію залишаються частки секунди, працюють тільки навички і рефлекси, напрацьовані численні повторенням. У водія просто не буде часу думати і згадувати прочитані десь поради.
Тому водій повинен інтуїтивно зрозуміти, як його машина тримає дорогу, як гальмує, за яких обставин зривається в занос і як виходить із замету. Відчути себе з автомобілем одним цілим допоможе тільки практика.
Тому кожному, хто хоче зберегти гроші, а в деяких випадках здоров'я і життя, необхідно виїхати на закриту майданчик і потренуватися. Але тільки за умови дотримання всіх заходів безпеки і відсутності поряд інших машин та пішоходів! «Валити боком» на дорогах загального користування може тільки людина, геть позбавлений мізків і всякого почуття відповідальності.
Деякі водії, щоб усвідомити всю підступність зимової дороги і відбити у себе бажання «лихачити», з настанням холодів переглядають на YouTube ролики з важкими «зимовими» аваріями. Після такої психологічної підготовки осіб, як правило, стає уважніше і швидше перебудовується на зимовий стиль водіння.
Якщо ж ви розумієте, що не в силах самостійно освоїти ази контраварійної підготовки, зверніться до фахівців. У Слуцьку такі послуги надає автошкола ЧТУП «Гупаловіч», в Мінську - відома школа екстремального водіння Володимира Овчинникова (нині називається «Центр контраварійної підготовки»). Проходження таких курсів є обов'язковим у багатьох західних країнах, і буде відмінним рішенням для кожного водія, який піклуватися про безпеку.
Проте, можна виділити кілька загальних принципів безпеки на слизькій дорозі:
- Використовуйте якісні зимові шини з необхідною глибиною протектора.
- Знижуйте швидкість. Це зменшить ймовірність втрати управління.
- Збільшуйте дистанцію. Ви повинні бути готові, що водій перед вами почне екстрено гальмувати.
- У повороті намагайтеся підтримувати рівномірну швидкість руху.
- Для вирівнювання передньопривідного авто необхідно злегка натиснути натиснути на педаль газу.
- Для вирівнювання авто із заднім приводом необхідно плавно скинути газ.
- Тримайте рульове колесо обома руками зверху (див. Зображення нижче).
- Гальмуєте максимально плавно і тільки на прямих відрізках шляху.
- Ніколи не гальмуйте в заметі. Плавне гальмування можна виконати після того, як ви вирівняєте машину
рекомендації водіїв
Марина Тузіні, учасник змагань зі швидкісного маневрування.
- Обов'язково виїхати на безпечну засніжену майданчик і зробити базові вправи - розгін, гальмування, змійка, круг.
- Вранці при виїзді «спробувати» покриття. Може здаватися, що просто вологий асфальт, а насправді лід. Або просто пригадати, наскільки слизько на снігу. Це потрібно визначити заздалегідь. Також потрібно просто різко загальмувати (при цьому дивитися щоб ззаду нікого не було) - це дія зніме полій з гальмівних дисків.
- Краще їхати повільно, ніж виводити машину із замету, і краще використовувати шиповану гуму.
- Щоб виводити машину із замету потрібно володіти цим навиком. Для цього його потрібно тренувати. Просто опис «крутите кермо в бік заносу» нічим не допоможе в екстреній ситуації.
Олександр Лещенко, автолюбитель:
- Ніколи не гальмувати різко, розгорне однозначно. Кермо не відпускати, педалі не кидати. Передній привід - плавно додати газ, кермо в бік заносу. Задній привід - скинути газ, кермо в протилежну сторону від занесення, плавно додати газ після вирівнювання. Повний привід - перехреститися, скинути трохи газ, кермо в сторону прогнозованого виходу із замету.
Завжди варто потренероваться на майданчиках, що я роблю регулярно.
Сергій Гупаловіч, інструктор з водіння, фахівець з контраварійної підготовки:
- По-можливості, перш ніж виїхати на зимові дороги, пройдіть курс навчання зимовому водінню.
- Небезпечно оману деяких автолюбителів, ніби шина з крупним позашляховим малюнком протектора (в тому числі спеціальна зимова) хороша на льоду. На чистому льоду глибина протектора не має великого значення: якщо блоковані хоча б передні колеса, автомобіль некерований. Шиповані колеса підвищують прохідність будь-якого автомбіля в важких умовах, але на чистому асфальті шипи відсотків на 20 збільшують гальмівний шлях вашого автомобіля.
- Гальмування двигуном рекомендується в такій послідовності: скинути подачу палива, не вимикаючи зчеплення, вичавити зчеплення, включити нижчу передачу і знову включити зчеплення. Автомобіль збільшить обороти і буде поступово зменшувати швидкість. При цьому можна плавно пригальмувати робочою гальмівною системою.
- У зимовий час будь-який автомобіль, незалежно від типу приводу, може змінити напрямок руху всупереч вашим бажанням. Це відбувається при різкому натисканні або скиданні педалі газу, а також при занадто швидкій роботі з кермом.
- Якщо швидко повернути кермо на слизькій дорозі, автомобіль буде рухатися в колишньому напрямі - в контакті шин з дорогою відбувається зрив в ковзанні. Особливо це помітно, коли кермо повертається на великий кут. Якщо здійснювати маневри повільно, плавно і без різких рухів, машина, слідуючи за кермом, слухається управління. Для того, щоб впоратися з занесенням, необхідно вивертати кермо в бік заносу, незалежно від типу приводу.
- На слизькій дорозі дистанція між автомобілями повинна відповідати подвоєній швидкості руху.
- Наближаючись до перехрестя, пригальмовує заздалегідь: часто безпосередньо перед ним може бути сніговий накат або ожеледь.
- Загалом, рухаємося плавно, зменшуємо швидкість, збільшуємо дистанцію - і все буде добре!
Як бачимо, всі опитані водії відзначають критичну роль практики. «Спробуйте» покриття перед виїздом на жваві дороги, обов'язково потренуйтеся на закритому майданчику і всіляко уникайте різких маневрів.
Владислав Слуцький
Slutsk-Gorod.by