Наша сеть партнеров Banwar
Бульдозери гусеничні. Важкий клас.
Перші гусеничні бульдозерно-розпушувальні агрегати важкої категорії з'явилися лише в кінці 1950-х років. Цьому передували збільшуються норми виробітку в будівництві і гірничій справі, де були потрібні високопродуктивні, важкі машини, а звичайні бульдозери вже не справлялися. Механічний тросовий привід робочих органів і механічна коробка передач обмежували сферу використання бульдозерів. Тільки після освоєння серійного виробництва надійних і компактних гідроприводів стало можливим випускати бульдозери як завгодно великої потужності і маси.
До бульдозерно-розпушувальні агрегатів (БРА) важкої категорії відносять машини масою понад 30 т і потужністю понад 300 к.с. Велика маса і висока вартість утримання цих богатирів накладають обмеження на спектр їх застосування. Їх використовують на гірських розробках (видобуток корисних копалин відкритим способом), в гідротехнічному, меліоративному і дорожньому будівництві, на промислових полігонах з великим об'ємом захоронення відходів.
Бульдозери гусеничні важкого класу вітчизняного виробництва
Приємно усвідомлювати, що в Росії виробляють техніку настільки елітного класу, і тут слід зауважити, що СРСР був одним з перших, хто почав випускати бульдозери важкої категорії. Зараз ці БРА виготовляють на двох підприємствах - «ЧТЗ-Уралтрак» і «Промтрактор». ВАТ «ЧТЗ-Уралтрак» у важкій категорії зараз випускає дві моделі в тяговому класі 25 - це ДЕТ-250М2 і дез-320Б1Р2 з електромеханічної трансмісією і один бульдозер тягового класу 75 - Т-800 (Т-75.01). ДЕТ-250М2 виробляють з 1961-го, і за всі роки випуску він зарекомендував себе з позитивного боку, проте ресурс двохблокові дизеля В-31М2, розрахованого для інших видів спецтехніки, не досягає рівня зарубіжних аналогів. ДЕТ-250 комплектують чотирма бульдозерним відвалами: двома виробництва ЧСДМ (колиш. ЧЗК) і двома власного виробництва.
З 1983 року челябинские тракторобудівники випускали бульдозер ДЕТ-350, у виробничій програмі в 2002 році його змінив бульдозер ДЕТ-320. На відміну від попередника ДЕТ-320 оснащений дизелем ЯМЗ-7512.10-04 з великим моторесурсом і меншим годинниковим витратою палива. Для підготовки запуску двигуна при температурі навколишнього середовища нижче -20 ° С поряд з електрофакельним пристроєм застосований рідинний підігрівач ПЖД-30Е. Ходова система - з торсіонної підвіскою з торсионами рівній жорсткості із закладенням в рами ходових візків замість рами трактора. Закритого типу натяжні колеса виконані суцільнолитими. Двомісна швидкознімна кабіна забезпечує хороший огляд робочого обладнання, оснащена обігрівачем калориферного типу, кондиціонером і подвійними склопакетами. Дез-320 може використовуватися і в якості міні-електростанції для забезпечення електроенергією невеликого населеного пункту.
Найбільший з випускаються на всьому континенті важкий бульдозер Т-800 (Т-75.01) робочої масою 106 т, з яких на устаткування припадає 29,5 т, оснащений 820-сильним двигуном 6ДМ-21Т з газотурбінним наддувом і інтеркулером. Гідромеханічна трансмісія забезпечує чотири передачі переднього ходу й дві - заднього і складається з одноступінчатого триколісного гідротрансформатора, карданної передачі і модуля (планетарна трехвальная коробка передач і повороту, зупинний гальмо і конічний редуктор), гідросистем трансмісії, двоступеневих бортових редукторів з парою циліндричних прямозубих шестерень і планетарним поруч. Дискові фрікціони КП, механізмів повороту і зупинкові гальма працюють в маслі і не вимагають регулювання. Т-75.01 призначений для розробки особливо важких мерзлих і скельних грунтів в гірничорудній промисловості, для виконання великих обсягів землерийних робіт в дорожньому будівництві в різних кліматичних умовах без проведення буропідривних робіт при вскришкі.
ВАТ «Промтрактор» (ЧЗПТ) зараз випускає три базові моделі БРА: Т-25.01, Т-35.01 і Т-50.01 тягових класів 25, 35 і 50 відповідно. Всі машини оснащені планетарної КП, трехточечной полужесткой підвіскою з винесеною віссю гойдання візків, що забезпечує високі тягово-зчіпні властивості і знижує ударні навантаження на ходову систему. Перші екземпляри бульдозера Т-25.01 побачили світ в 1985 році. Через кілька років на його базі були виготовлені трубоукладач ТГ-321 і меліоративний ТМ-25.01. Серійне виробництво Т-25.01 почалося тільки в 1995-му. Бульдозер може застосовуватися в промисловому, нафтогазовому, гідротехнічному будівництві і гірничодобувній промисловості для виконання важких землерийних робіт, в тому числі при розробці мерзлих і скельних грунтів.
Трактор оснащують і вітчизняним дизелем ЯМЗ-8501.10 (405 к.с.), і американським Cummins КТA19-C420 (380 л.с.). Центральну позицію в лінійці бульдозерів ВАТ «Промтрактор» займає Т-35.01. На вибір його оснащують 520-сильним дизелем ЯМЗ-850.10 або 480-сильним Cummins КТТА 19-С520. У 2001 році на базі трактора Т-35.01 для аварійно-відновлювальних робіт виготовлений тягач Т-35.01ЯБЛ-3 з обуженним в залізничний габарит бульдозерним відвалом (ширина по ріжучої кромці 3680 мм) і лебідкою - тяговим агрегатом із зусиллям на канаті 50 тс. Вершина модельного ряду - 93,5-тонний бульдозер Т-50.01К вперше побачив світ у 1989-му і замінив модель Т-500. Його оснащують тільки дизелем Cummins КТ38-С820 потужністю 750 к.с. (Раніше була передбачена версія Т-50.01М з 743-сильним дизелем MTU 12V396ТС4).
Бульдозери гусеничні важкого класу зарубіжного виробництва Форсунка Shantui
За кордоном БРА важкої категорії випускають компанії Caterpillar, Dressta (HSW), FIAT-KOBELCO, Hindustan, John-Deere, Komatsu, Liebherr, Shantui і Scope International.
Сьогодні компанія Caterpillar у важкій категорії випускає вісім моделей чотирьох сімейств - D8R, D9R, D10R і D11R другий ітерації в діапазоні потужності від 305 до 850 к.с. Для цієї категорії тракторів Caterpillar характерне застосування став уже «обличчям фірми» трикутного гусеничного обводу і пружної підвіски ходової системи, у якій опорні катки попарно об'єднані в каретки. Підтримуючі катки є тільки у бульдозера D8R. До базових моделей Caterpillar поставляє широку гаму бульдозерних відвалів і власного виробництва, і сторонніх фірм. Розрихлювальне обладнання випускають двох типів: в одно- і тризубі виконанні. Версії D8R і D8R series-II для робіт на грунтах з низькою несучою здатністю мають додаткову приставку LGP, а моделі D8R, D9R і D10R, призначені для роботи на санітарних звалищах і полігонах з поховання ТПВ та промислових відходів, - індекс WHA. Що випускається з 1998 року 113-тонний мастодонт D11R CD оснащують унікальним відвалом 11D (обсяг призми волочіння 43,8 м3) з подвійним перекосом. При цьому всі машини серії D11R оснащені системою прискореної заправки дизельним паливом (місткість бака 1471 л).
Модельний ряд Dressta, відомий також в Європі під маркою Huta Stalowa Wola, представлений двома базовими моделями TD25H і TD40C потужністю 320 і 520 к.с. Dressta стала першою тракторобудівної фірмою, яка застосувала в трансмісії своїх БРА двохдіапазонний безступінчатий механізм повороту. Для бульдозерів передбачено три типи відвала - поворотний, півсферичний і сферичний, а також три типи розпушувачів: тризубий, однозубий і однозубий для глибокого розпушування (заглиблення 1,7 і 1,67 м для TD25H і TD40C відповідно).
Модель FD30C компанії FIAT-KOBELCO Construction Machinery на нафтогазопромислу Росії знають ще з тих пір, коли її випускали під маркою FIAT-Allis. У 1990-х цю модель продавали під маркою FIAT-Hitachi. Як і раніше, FD30C оснащують 349-сильним турбодизелем FIAT 8285TA, відвалами трьох типів - прямим, сферичним і напівсферичним, одне- і тризубими розпушувачами. Залежно від оснащення БРА важить від 36,2 до 43,4 т.
Компанія Liebherr випускає дві моделі бульдозерів важкої категорії, відмітною рисою яких є застосування гідростатичної трансмісії Litronic. Крім сферичного і полусферического відвалів ці БРА комплектують поворотним відвалом. Що випускається з 1989 року 45-тонний Liebherr PR 751 Mining спеціально розроблений з урахуванням роботи в кар'єрах, а більш легкий Liebherr PR 752 (в США продають під маркою John Deere 1050С) в першу чергу призначений для будівельних робіт. PR 752 і John Deere 1050С також випускають в модифікації WH для роботи з твердими побутовими відходами на полігонах, основні відмінності якої від загально версії полягають в установці могутнішого генератора, відвалу збільшених розмірів і захисту на найбільш схильних до механічних пошкоджень корпусних деталях і вразливою при роботі з відходами частини приводів.
Японська корпорація Komatsu у важкій категорії машин освоїла виробництво 11 моделей, з яких тільки шість є базовими і на основі яких створено п'ять модифікацій. Для цих БРА характерне застосування гідромеханічної трансмісії з планетарної КП з перемиканням під навантаженням, полужесткой і пружною еластичною підвіскою опорних ковзанок. На замовлення машини оснащують безступінчатим механізмом повороту. Komatsu випускає п'ять видів бульдозерного обладнання - поворотний, прямий неповоротний, напівсферичний, сферичний і вугільний відвал. Розрихлювальне обладнання тризубі з регульованим і постійним кутом розпушування і однозубий. Абсолютний рекордсмен серед усіх бульдозерів - кар'єрний Komatsu D575A-2 робочою масою 133 т, укомплектований 46-літровим турбодизелем SA12V170 потужністю 1050 к.с. Цей БРА комплектують одностоєчне розпушувачем із заглибленням 2,06 м і могутніми відвалами з 34- або 45-кубовим обсягом призми волочіння.
Бульдозери Komatsu D155А 1960-х років за ліцензією випускають в Китаї (Shantui TY320С). Komatsu D355A, відомий ще з часів будівництва БАМу, в даний час збирають в Індії під маркою Scope 320, де він конкурує з аналогічним по габаритними показниками 34,5-тонним 325-сильним бульдозером Hindustan 3033, використовуваним в дорожньому і гідротехнічному будівництві.
Для більшості БРА важкої категорії характерне застосування:
- гідромеханічної трансмісії, як правило, з планетарної, рідше - з вальної, КП з перемиканням під навантаженням (крім ЧТЗ ДЕТ, Liebherr і John Deere), з багатодисковими гальмами повороту і гальмами, що працюють в маслі і не вимагають регулювань;
- бесступенчатого механізму повороту, що дозволяє вести земляні роботи на криволінійних робочих ділянках і трасах;
Устаткування вітчизняних бра- пружних і напівтвердих підвісок ходової системи (причому для перших характерно властивість пристосування (облягання) гусениць до Мікронерівності робочої поверхні і зниження динамічних навантажень на несучі рамні конструкції);
- овальних обводів гусеничних ланцюгів як найбільш відпрацьованих конструкцій (крім Caterpillar);
- гусениць з ущільненими, зі змащенням шарнірами, з замикаючим роз'ємним ланкою, опорними підтримуючими катками, заправленими на весь термін їх служби;
- автоматизованих систем контролю технічного стану основних вузлів машин і систем оповіщення оператора про критичний знос або можливості виходу вузлів і агрегатів з ладу;
- закритих шумовіброізолірованних кабін із захистом ROPS і можливістю установки кондиціонера;
- переднемоторной компонування із заднім розташуванням кабіни;
- відвалів і розпушувальними обладнання різного призначення.
За матеріалами МАКСІ Екскаватор.ру