- Кілька слів про передісторію автомобіля
- Конструкція і дизайнерські рішення автомобіля
- Технічні характеристики «Горбатого» ЗАЗу-965
- Модифікації «Горбатого» ЗАЗу-965
- «Запорожець» в індустрії сувенірної продукції і кінематографа
- Цікаві факти про «Запорожці»
Наша сеть партнеров Banwar
ЗАЗ-965 - це легковий автомобіль радянського виробництва, який ставився до класу А і виготовлявся в період з 1960 по 1963 рік (965А - з 1962 по 1969 рік). За 9 років за все з конвеєра зійшло 322 166 примірників, в тому числі і його модифікацій.
ЗАЗ-965 «Запорожець»
Кілька слів про передісторію автомобіля
Починаючи з 1955 року в світ вийшов новий Москвич-402 . Не дивлячись на те, що він ставився до бюджетного автомобілю, «для простих громадян», все-таки був не по кишені багатьом радянським робочим. Це наштовхнуло уряд на пошук нових рішень і розробку сучасних мотоколясок та малолітражок. В результаті було навіть випущено кілька зразкових варіантів, наприклад: НАМИ-031, НАМИ-059, ІМЗ-А50 «Білка», ГАЗ-18, ось тільки ні один з них не пройшов «іспит». Уряду не хотілося чекати кілька років ретельних розробок і вкладення в це великих коштів. Адже набагато простіше взяти за зразок вже готовий імпортний автомобіль і переробити «на свій лад». Так і зробили, а «жертвою» став малолітражний італієць Фіат-600, який відрізнявся легкою конструкцією і надзвичайною популярністю. Московським Заводом Малолітражних Автомобілів навіть вдалося випустити зразок, іменований «Москвичем-444». Він мав двигун від радянського мотоцикла «Урал», механічні склопідйомники і колеса на 13 дюймів. Через деякий час техдокументації цієї малолітражки вирішили передати запорізькому заводу «Комунар», який раніше спеціалізувався на сільськогосподарських машинах.
Експериментальний «Москвич-444»
Варіант майбутньої малолітражки ГАЗ-18
ІМЗ-А50 «Білка»
Один з варіантів громадянського всюдихода НАМИ-031
Спеціально для цього автомобіля інститутом НАМИ був розроблений V-подібний, 746-кубовий двигун з 4-ма циліндрами. Він мав оригінальну конструкцію з литими валами. За своїми характеристиками двигун вийшов дуже вдалим і, як результат, трохи більше, ніж двигун від Фіата-600, що стало причиною для його установки ззаду і освіти своєрідного горба, за що «Запорожець» і удостоївся прізвиська «горбатий». Цікаво і те, що самі автомобілі збиралися на запорізькому заводі, а двигуни допрацьовувалися на мелітопольському МеМЗ. Перед тим, як запустити автомобілі в виробництво, взимку 1960 року презентували три досвідчених екземпляри з двигунами МеМЗ-965В. Майже три місяці проходили важкі внутрішні випробування, де два автомобіля «наїздили близько 5 тис.км., а один - цілих 14. Потім їх відправили до міжвідомчої комісії, де випробування ще затягнулися до кінця червня. Остаточний вердикт був позитивним, хоча комісія дорікнула конструкторів в тому, що вага все-таки був завищений на майже 54 кг, та й висота салону не відповідала кресленнями майже на 30 мм. ЗАЗ дозволили пустити у виробництво, але тільки після усунення цих та ще декількох недоліків. Крім того, «Запорожець» побував на оглядинах навіть у Хрущова, який, не дивлячись на своє «відгодоване черевце», без проблем сів за кермо і відчував себе цілком зручно, а професійний радянський автомобільний випробувач Скиданенко навіть висловив свою повагу і зробив акцент на тому , що така машина обов'язково повинна вийти в продаж як можна швидше з ціною, доступною будь-якому «Трудящі».
прототип «горбатого» Fiat 600
Серійне виробництво автомобіля офіційно розпочато в 1960 році зі стартовою ціною 18 тис. Дореформених рублів. Це був хороший показник, адже Москвич-407 коштував більше 25 тис., А що вже говорити про «Волзі», ціна якої була приблизно 51 тис.
В Наприкінці 1962 року конструктори взялися за модернізацію «серця» автомобіля, в результаті чого циліндри збільшилися до 72 мм, робочий об'єм - до 887 см³, а потужність - до 27 кінських сил.
Перший дослідний зразок Запорожця
Конструкція і дизайнерські рішення автомобіля
З найперших років автомобіль дуже добре сприймався покупцями і не отримував на свою адресу серйозних нарікань. Досить добре Запорожець себе зарекомендував при їзді в селах або по поганих дорогах. Високому показнику прохідності сприяє гладке днище, незалежна підвіска на всі 4 колеса, а також - велике навантаження (майже 60%) на провідні колеса. До речі, цікавий і той факт, що навіть застрягши в болоті або снігу, Запорожець не створював особливих проблем його пасажирам, адже навіть 2 людини могли легко «витягнути» з полону автомобіль, який важив всього 665 кг. До речі, Запорожець відрізнявся і тим, що міг без проблем їздити між грубими коліями, залишеними на дорогах вантажівками. Цього не вдавалося ніяким легковикам, навіть ГАЗ-69 , Який повинен був однією стороною в'їжджати в колію, а інший рухатися акуратно по горбу перекошеним.
Серійна партія ЗАЗ-965 на виробництві
Власники «горбатого» любили його не тільки за хорошу маневреність і міцний кузов (За рахунок тільки двох дверей), а й за економічність, а також - простий в ремонті двигун.
Під час роботи над зовнішнім виглядом цього автомобіля, дизайнери не надавали особливої уваги декоративних деталей або широким набором додаткових електроприладів, адже головною метою - було створення бюджетного громадянського «коня». Сам кузов був закритим, що несе, з цільного металу і на вигляд «пухким». Його передня частина підкреслювалася двома складками оригінальної симетричної форми. Їх криві переходи мали досить маленькі радіуси, а колісні кромки були трохи «відстовбурченими». На колісному ковпаку було три головки болтів, а задні колеса мали помітний розвал. Так як двигун розташовувався ззаду, багажник був спереду, кришка якого закривалася зсередини. Передні роздільні сидіння були пересувними і регульованими (в залежності від росту людини), а задній диван цілком комфортабельним. Серед корисних «штучок» слід виділити протисонячні козирки, дверні кишені і 12-вольтової електрообладнання постійного струму, яке мало 1-дротову систему.
Передня панель приладів ЗАЗ-965
У салоні Запорожця панував мінімалізм - за рульовим колесом розташовувалося кілька контрольних приладів, праворуч - запалювання, кілька кнопок управління, обігрівач і радіоприймач. Лобове скло забезпечувало досить хорошу оглядовість, а бічні стекла мали в передній частині кватирки-куточки. ЗАЗ-965 був двох дверним, але повноцінним 4-х місцевим автомобілем, довжиною всього 3.33 м. Посадка пасажирів на задній диван здійснювалася шляхом згинання вперед правого переднього крісла. Днище не мало карданного валу і було ідеально рівне, а довжина кліренсу під задньою віссю становила всього 20мм, що в результаті і дало Запорожцю відмінну прохідність.
Салон автомобіля ЗАЗ-965
Серед недоліків ЗАЗу залишалися висока гучність двигуна і погана звукоізоляція салону, відкриття дверей «у зворотний бік», а також - розташування бензинового бака в передній частині, що було дуже небезпечно на випадок зіткнення. Деякі власники автомобіля негативно висловлювалися про потужності, якої явно не вистачало.
Технічні характеристики «Горбатого» ЗАЗу-965
Головною деталлю корпусу двигуна був картер, у внутрішній перегородці якого була спеціальна порожнину для опори підшипника. Пара підшипників цільні, а сама опора зафіксована болтом. На стінках картера присутні опора для розподільного вала , А зверху картера - 4 отвори. Вони створені для установки циліндрів, головки яких виготовлені з алюмінієвого сплаву і мають охолоджувальні ребра. Випускні канали чотири (для кожного циліндра), а впускних - всього два. Під свічки запалювання також передбачені отвори, в яких встановлюються додатково футорки.
Двигун ЗАЗ-965, розташований позаду
чотириступінчаста коробка передач мала два вала і три ходу. Одна передача була задньої, 2-а і 3-я мали косозубиє шестерні, які були в постійному зчепленні. Друга, третя і четверта передачі мали синхронізатори, необхідні для безшумної роботи. Так як різке і швидке переключення передач могло вивести систему з ладу, конструкція важеля дозволяла рухатися йому дуже згладжено і без ривків. муфти КП переміщалися за допомогою трьох штоків і вилок. Система охолодження - це ще одне слабке місце «горбатого», адже система завжди перегрівалася в теплу пору року, особливо під час тривалої їзди.
Передню підвіску конструктори запозичили у «Жука» від компанії Фольксваген. Вона представляла собою два торсиона поперечного типу, до яких прикріплювалися 4 важеля. До важелів додатково приєднувалися кулаки ведучих коліс за допомогою вузла. Задня підвіска представляла собою два діагональних важеля з півосями, які гойдалися. Ця бюджетна і проста по конструкції підвіска робила автомобіль більш економічним, хоч і не дуже швидкісним. Надалі конструктори все ж позбулися цієї конструкції, замінивши її на «косу систему важеля» конструкцію, піввісь якої мали свої шарніри.
Технічні характеристики ЗАЗ 965
Період виробництва 1960-1969 рр. Ціна 18 тис. Рублів Кузов 2-дверний суцільнометалевий седан несучого типу Габарити (д / ш / в) 3330/1395/1450 мм Вентиляція Місцева, бессквозняковое, Вага с / без навантаження 665/965 кг Розподіл ваги, передня / задня вісь 42 / 58% Колія передніх / задніх 1150/1160 мм Дорожній просвіт 175 мм Мінімальний радіус повороту 5 м Максимальна швидкість 100 км / год Двигун Бензиновий, V-подібний, чотиритактний з чотирма циліндрами, карбюраторний, з верхнім розташуванням клапанів і повітряним типом охолодження Вид палива А -72 або А-76 (ГОСТ 2084-67) Тип циліндрів Чавунні, роздільні, ребрами охолодження Діаметр циліндра 72 мм Робочий об'єм циліндрів 887 см.куб. Ступінь стиснення 6,5 Потужність 30 к.с. Бензобак 30 л Система змащення Комбінована (тиск і розбризкування) Карбюратор Вертикальний, з падаючим потоком К-125 Зчеплення Однодисковое, сухе, з діаметром диска 1,7 см Коробка передач 4-ступінчаста, 3-ходова. (2-а, 3-я і 4-я з синхронізаторами) Диференціал Конический, з 2-ма сателітами Руль Глобоідальний черв'як з подвійним роликом Гальмівна система Колодкові на всі колеса Гальмівний привід (ножний / ручний) Гідравлічний / тросової Шини Безкамерні, низького тиску Діаметр шин 13 дюймів Підвіска (передня / задня) незалежна, торсіонна / незалежна, пружинна Амортизатори Поршневі, гідравлічні, 2-сторонньої дії та телескопічного типу
Модифікації «Горбатого» ЗАЗу-965
ЗАЗ-965АБ - модель для інвалідів з важелями ручного управління.
ЗАЗ-965АР - автомобіль для інвалідів у яких пошкоджена тільки одна нога і / або одна рука.
ЗАЗ-965С - праворульний фургон з задніми фільонками з металу і зміненої системою охолодження, призначений для збору пошти.
Поштовий фургон ЗАЗ-965С
ЗАЗ-965Е «Ялта» - експортний седан, імпорт якого організовувала компанія з Бельгії Scaldia-Volga і фінська компанія Konela. дана модифікація мала хорошу шумоізоляцію, дорожчу обробку салону, а дзеркало заднього виду розташовувалося на бічній частині капота.
ЗАЗ-965Е «Ялта» в музеї
965 Пікап - модифікація без власного індексу, використовувався тільки всередині заводу, а виготовлялася на основі бракованих серійних автомобілів ЗАЗ.
«Запорожець» в індустрії сувенірної продукції і кінематографа
У Радянському Союзі кілька підприємств випускали іграшки ЗАЗу в масштабі 1:43, наприклад полтавська майстерня «ААА», херсонський завод «Кіммерія» або калінінградський AGD. До речі, зовсім недавно, в 2009 році, білий сувенірний «Запорожець» вийшов разом з науково-пізнавальним журналом «Автолегенди СРСР» (вид. «ДеАгостіні»). У 2010 році невелике підприємство "Наш автопром" пустило в продаж білий і синій експортний ЗАЗ-965Е (масштаб 1:43). В цьому ж році Укрпошта випустила унікальний штемпель із зображенням Запорожця, який ставився на конверти тільки 18.11.2010 року.
Масштабна іграшка ЗАЗ-965 в масштабі 1:43 з журналу Автолегенди СРСР №131
ЗАЗ-965 можна спостерігати в таких відомих радянських фільмах, як «Королева бензоколонки», «Три плюс два», «Сищик», «Три рубля», «Акселератка». Крім того, горбатий «знімався» у мультфільмі «Зима в Простоквашино» і «Ну постривай!». До речі ті, хто дивився фільм «Будьте моїм чоловіком», змогли також дізнатися «Горбатого», з якого спеціально для цього фільму зробили кабріолет.
Цікаві факти про «Запорожці»
- Одесити любили називати ЗАЗ-965 «Єврейським танком».
- • Крім того. в народі були широко поширені і такі прізвиська, як «Запор», «зазик», Фіат Фольксвагеновіч, жужик, Малюк.
- • Стійкі до розпеченого повітря повітрозабірники Запорожця, які були винайдені конструктором Вассерманом, в народі називалися «терки Вассермана».
- Запорожець став останнім автомобілем в СРСР, двері якого відкривалися проти руху.
- • Різні хорошою прохідністю, «горбатий» обзавівся відомої народної жартом-віршиком: «Де іномарка тормознёт," запор "на пузі проповзе!».