Наша сеть партнеров Banwar
Ще років десять тому, кажучи про активну безпеки автомобіля, ми мали на увазі гостроту керма, здатність шасі до різких маневрів, передбачуваність поведінки в заметі - в загальному, все, що допомогло б водієві уникнути зіткнення в потенційно небезпечній ситуації.
Приклад: Infiniti EX35
Раніше керування автомобілем було виключно привілеєм людини, а від машини було потрібно лише зробити все можливе, щоб виконати його команди. Сьогодні електронні системи отримали право активно втручатися в управління авто. Антиблокувальна система гальм ABS і система стабілізації ESP серійно встановлюються на більшість автомобілів всіх класів. Адаптивний круїз-контроль, системи аварійного гальмування і утримання ряду поки що залишаються прерогативою преміум-класу. Тим часом в Національному управлінні безпекою руху на трасах Сполучених Штатів Америки вже зараз обговорюється можливість зробити ці системи обов'язковими для всіх легкових автомобілів. Ми познайомилися з сучасними системами допомоги водієві на прикладі кросовера Infiniti EX35.
Не мели!
Перші варіації на тему круїз-контролю застосовувалися ще на парових автомобілях початку минулого століття. Відцентровий клапан, приєднаний до одного з валів трансмісії, травив пар з труб при досягненні певних оборотів. За свою здатність керувати паровим двигуном клапан отримав звучне прізвисько governor - губернатор.
Круїз-контроль в сучасному розумінні цього слова розробив сліпий винахідник Ральф Титор. Легенда свідчить, що адвокат Титора, керуючи автомобілем, мимоволі знижував швидкість, коли говорив, і прискорювався, коли слухав. Це так дратувало винахідника, що той вирішив довірити роботу з газом соленоїду під керуванням датчика оборотів карданного валу.
У позі лотоса
Наш Infiniti EX оснащений лазерним адаптивним круїз-контролем. Лазер, розташований в передньому бампері, безперервно сканує простір перед колесами. Виявивши перешкоду, автомобіль автоматично знижує швидкість і підтримує задану дистанцію до їде попереду машини.
Адаптивний круїз-контроль вперше з'явився на японських автомобілях в кінці 1990-х. Система як і раніше могла керувати тільки дросельною заслінкою, тому була практично марна: щоб знизити швидкість перед повільним впередіїдущие автомобілем, потрібно втручання водія. Сучасний адаптивний круїз-контроль може задіяти гальма: для цього використовуються гальмівні актуатори системи ESP.
Автовиробники по-різному розуміють словосполучення «система допомоги при парковці». Якщо Toyota, Skoda або VW приймають управління на себе і крутять кермо самостійно, то Infiniti воліє довірити контроль водієві, при цьому надавши йому максимум інформації про навколишній простір. EX оснащується системою кругового огляду AVM (Around View Monitor). Чотири ширококутні камери, розташовані в передньому і задньому бамперах, а також в бічних дзеркалах, передають зображення комп'ютера. Той в свою чергу формує з них єдину кругову картинку, в центр якої поміщає зображення самого автомобіля в плані. В результаті водій бачить власний автомобіль і навколишній простір зверху, отримуючи інформацію про перешкоди з усіх боків одночасно. За бажанням на екран можна вивести велике зображення з будь-якої з камер. При цьому комп'ютер намалює прямо на живому зображенні допоміжні лінії, які показують, куди поїде автомобіль при тому чи іншому повороті керма.
На Infiniti EX ми без праці подолали 100 км по заміському шосе, практично не торкаючись педалей. Встановивши на круїз-контролі швидкість 90 км / год, ми лише спостерігали. Ось з прилеглої вулиці неспішно викочуються «Жигулі», буквально підрізаючи наш кросовер. Комп'ютер різко осаджує Infiniti до 40 км / год, і ми починаємо неспішно розганятися в темпі ВАЗівської класики. Система дозволяє вибирати комфортну дистанцію до їде попереду машини.
Як і раніше не торкаючись педалей, перелаштовуємося у вільний лівий ряд - і автомобіль рішуче розганяється до покладених 90 км / год. На відміну від багатьох аналогів, круїз-контроль Infiniti працює в повному швидкісному діапазоні: наприклад, якщо автомобіля попереду зупиниться на світлофорі, кросовер зупиниться слідом. Складність цієї системи полягає в необхідності точно оперувати повним ходом гальмівних механізмів. У разі раптової появи перешкоди Infiniti здатний на дуже різке гальмування. І нам вистачило духу перевірити цю можливість на практиці.
А ось перевіряти антиаварійну функцію Intelligent Brake Assist ми не зважилися. У разі, якщо швидкість зближення з впередіїдущие автомобілем занадто велика, комп'ютер приймає рішення про неминучість аварії і вдається до екстреного гальмування. Адже, як показали краш-тести Euro NCAP, зниження швидкості зіткнення на 10-20 км / год істотно знижує ймовірність травм водія і пасажира.
Адаптивну частина круїз-контролю можна відключити, і це дуже важлива функція: лазерний сканер, який працює на принципі відображення, може неадекватно оцінювати дистанцію в дощову погоду або якщо автомобіля попереду дуже брудний і не відображає промінь. Аналогічні системи на основі радара позбавлені даного недоліку, але коштують значно дорожче.
уроки ввічливості
Ще одна просунута система допомоги водієві - Lane Departure Prevention (запобігання виходу зі смуги) - безперервно відстежує лінії розмітки з боків автомобіля за допомогою відеокамер. Якщо водій спробує перетнути лінію розмітки, не включивши покажчик повороту, комп'ютер спочатку подасть застережливий звуковий сигнал, а потім активує гальма з протилежного боку і плавно поверне автомобіль в межі ряду.
Особливість Infiniti полягає в використанні гальм, в той час як аналогічні системи на інших автомобілях впливають на рульове керування. Перевага гальм полягає в тому, що при необхідності об'їхати раптово виникла перешкода система не буде заважати рулювання. Крім того, кожен раз, виправляючи помилку водія, автомобіль злегка сповільнюється. Це спонукає людину не покладатися на електроніку, а, навпаки, уважніше контролювати траєкторію.
Чому система утримання ряду могла б точно навчити російських водіїв, так це включати поворотники перед перестроюванням. На жаль, саме в нашій країні опція LDP пропонуватися не буде: японці визнали її недоречною на нашому ринку, оцінивши стан розмітки на російських дорогах.
Дмитро Мамонтов, науковий редактор
Чесно кажучи, поїздка на Infinity EX35 не справила на мене особливого враження - бізнес-клас, все зроблено дуже зручно. Найсильніші враження залишила парковка. Екран на передній панелі поділився на дві частини, на одній виникло звичне зображення з камери заднього виду з накладеною траєкторією машини, а ось на другий - автомобіль, розмітка на стоянці і перешкоди навколо. Причому вид був ... зверху. Первісна ідея про схематичному зображенні з урахуванням сигналів радарних датчиків не підтвердилася: на зображенні було видно навіть калюжі на асфальті (на всякий випадок я подивився вгору, щоб переконатися у відсутності дирижабля або БПЛА з камерою). Паркуватися по такому зображенню - одне задоволення.
Вітас Черняускас, фоторедактор
Це практично сама довершеність, чистота ліній і кольору. Постійно ловиш себе на думці: непогано б мати такі ж. Власне, я говорю про овальний годинник на центральній консолі. Вони реально справляють враження, особливо ввечері, коли світяться ніжним місячним світлом. А ще - звук мотора. Раніше він змушував мене обертатися на вулиці, коли я чув цю симфонію. Природно, сидячи за кермом, я не втримався і кілька разів, опустивши скла, натиснув педаль газу в підлогу, щоб відчути всім тілом цю унікальну мелодію сили. За це - окрема подяка «слухачам», які довели в Infinity цю музику до досконалості. А в іншому - бізнес-клас є бізнес-клас.
Стаття опублікована в журналі «Популярна механіка» ( №5, травень 2010 ).