- 1. Зовнішній вигляд.
- 2. Лопатеві колеса.
- Автомобільні бренди в велоїндустрії
- Ціна.
- Пара слів про "вау-ефекту" (замість післямови)
Наша сеть партнеров Banwar
У співтоваристві Велосеверодвінск виникла досить бурхлива полеміка навколо макета гірського велосипеда під назвою bmw. Я справедливо назвав це чудо китайським лайном китайським макетом гірського велосипеда. Мене тут же почали звинувачувати в снобізм, в тому, що для мене все, що не титан на ХТ - це не велосипед, і в інших смертних гріхах.
Так давайте ж спробуємо розібратися, що ж із себе представляє народний китайський макет велосипеда, а заодно поговоримо про таке явище, як "Ашан" (ну або по пітерський "Стрічка-байк").
З недавнього часу Авито і Контакт завалені оголошеннями про унікальні велосипедах, які обов'язково потрібно купити. Об'ёдіняет всі ці оголошення 4 речі:
- Однаковий зовнішній вигляд, при заявлених різних виробниках
- Лопатеві колеса (або як пишуть в оголошенні литі диски)
- Всі велосипеди названі відомими автомобільними брендами - Lamborgini, Ferrari, BMW, LandRover, Hammer
- Приблизно однакова ціна в районі 16-19 тисяч рублів
Давайте розглянемо кожен пункт по докладніше
1. Зовнішній вигляд.
Всі велосипеди з цих оголошень діляться на 2 групи:
- класичні хардтейли з претензією на гидроформинг
"Велосипед" BMW H1.
Тут чисто зовні близько справи, якщо не звертати увагу на те, що велосипеди різних марок абсолютно однакові
І складні
"Велосипед" Hummer
Тут у мене просто немає слів. Це явна підробка на Paratrooper Pro - нащадка американських військових складаний велосипедів BSA Airborne Folding Paratroopers Bike (докладніше можете почитати в статті "Велосипед у військовій справі" ). Думаю нікому не треба пояснювати, що серйозні виробники таким відвертим плагіатом не займаються. А ось наші друзі з Китаю якраз навпаки - копіюють все, що можна продати, починаючи від дамських сумочок, закінчуючи автомобілями бізнес-класу.
2. Лопатеві колеса.
... або литі диски.
Ви ніколи не замислювалися про те, що за 2 століття історії велосипеда, конструкція колеса принципово не змінилася? Ні, з технологічної точки зору, стався великий ривок - планетарні втулки, подвійні або багатокамерні обода, спиці з баттинг, безкамерні шини. Принципово ж конструкція колеса залишилася такою ж як і 200 років тому - втулка, обід спиці. У той час як автомобільної промисловості про спиці все давно забули, в історію відходять навіть штамповані диски.
Відповідь проста: класичне колесо зі спицями забезпечує оптимальне поєднання міцності і легкості колеса при розумній вартості. Навантаження від обода рівномірно передається сталевими спицями на втулку колеса. До 80-х років ХХ століття стандартний набір спиці включав в себе 72 спиці (32 на передньому і 40 на задньому в Великобританії, і по 36 на обох колесах в іншому світі). На початку ж 80-х років маркетологи додумалися комплектувати серійні велосипеди серійними ж колесами, але на 32 спиці. Завдяки цій виставі покупців про таких колесах як про приналежність дорогих високоякісних і рідкісних велосипедів ( "вау-ефект"), виробникам не тільки вдалося економити на виробництві, а й продавати такий велосипед як поліпшену версію. Такі колеса виходили помітно менш міцними, ніж стандартні 36-ти спиць, але були досить міцні для більшості покупців і застосувань.
З тих пір подібний хід повторювався неодноразово, з усе більш "екстремальним" кількістю спиць: 28, 24 і навіть 16 спиць. І кожен раз нове колесо підносилося як поліпшення. Насправді такі колеса в більшості випадків не дають ніякої переваги. Коли відстань по обіду між спицями збільшується, потрібно більш міцний обід для коменсацію цього збільшення, який і важчий. Таким чином, найчастіше, такі колеса не дають переваги у вазі. Крім того, натяг спиць в такому колесі має бути значно більше - на меншу кількість спиць розподіляється той же вага велосипедиста. Якщо спиця в такому колесі лопається, то таке колесо відразу стає непридатним для їзди.
Такі екстримальної легкі "одноразові" колеса використовують, в основному, спортсмени на гоночних велосипедах, де кожен зайвий грам перетворюється в секунди на фініші. При цьому ті ж спортсмени на тренувальних велосипедах використовують колеса з великою кількістю спиць.
Але не спицею єдиною живе велоспорт, є місце і інновацій. Наприклад на колесах для трекових велосипедах простір між диском і втулкою обтягують спеціальною тканиною це дозволяє поліпшити аеродинаміку і поборотися за зайві секунди. Але при цьому колесо набуває таку парусність, що використовувати його можна тільки на критих треках - при бічному вітрі велосипед буде просто здувати.
Велосипед для гонок на треку
Як перехідний варіант на обробних велосипедах використовується лопатеве колесо, у якого обід з втулкою з'єднаний не шпицями, а декількома лопатами аеродинамічної форми (зазвичай 3-6). Такий підхід дозволяє поліпшити аеродинаміку колеса, залишаючи при цьому парусність в розумних межах.
Конструкція лопатевого колеса пред'являє високі вимоги до виготовлення колеса. Виправлення "вісімок" і "яйця" на подібному колесі неможлива, тому колесо спочатку має бути рівним і круглим. Будь-яке відхилення від розмірів понад допусків відправляє колесо на смітник. Так само в цьому випадку пред'являються підвищені вимоги до міцності обода, тому що велика частина обода взагалі ніяк не пов'язана з втулкою. У виробництві подібних коліс часто використовуються різні композити, тому вартість подібних коліс починається від 50-70 тисяч рублів.
Обробний велосипед на Тур де Франс Фото: parismatch.com
Іноді різні типи коліс можуть комбінуватися, наприклад спереду спиці, ззаду із суцільним диском, або спереду лопатеве, ззаду із суцільним диском. Але завжди лопатеві колеса або колеса з суцільним диском встановлюються тільки на обробні та трекові велосипеди. Навіть на звичайних шосейних або циклокросовий велосипедах використовуються тільки спиць колеса, не кажучи вже про маунтінбайки.
"Але як же так? - запитаєте ви - я ж сам бачив на ебее лопатеві колеса для маунтін-байка. І стоять вони всього 100-120 доларів. "Відповідь проста - то, що ви бачите на ебее (або на Алібабе), це плоди праць наших китайських друзів. Вони давно освоїли виробництво недорогих литих дисків для автомобілів, зовні схожих на оригінальні, але ціною в 2 рази дешевше. Причому це можуть бути як неучтёнка з заводу, який робить оригінальні диски, так і вироблені в гаражної майстерні. Якість друге, зрозуміло, може бути нижче плінтуса. Тому покупка подібного колеса - лотерея.
З велосипедними колесами все простіше. Вони проводяться тільки для шосейних велосипедів, тому лопатеві колеса на 26 "- це однозначно підробка, незрозуміло де вироблена. Що там за матеріали використовуються, і наскільки точна геометрія - сказати складно, але при такій ціні, я думаю якість дуже невисока. На рівні китайського айфона з телевізором.
І ще одна важлива деталь. Навряд чи при ціні в 100 доларів при виготовленні цих "коліс" використовується карбон або сверлёгкіе сплави. Тому вага колеса буде просто жахливим. Крутити подібні маховики - задоволення нижче середнього.
Автомобільні бренди в велоїндустрії
Не секрет, що не всі сучасні автоконцерни відразу зайнялися виробництвом автомобілів, як Ferrari або Lamborgini. Хтось починав з авіаційних двигунів, як BMW, хтось з парасольок і велосипедів, як Peugeot або Skoda, а то і швейних машинок, як Opel. З тих пір багато води утекло, але все-таки не все автоконцерни виробляють тільки автомобілі, деякі виробляють і велосипеди.
Найвідомішим в велосипедної середовищі є спільний продукт виробника гоночних велосипедів і виробника гоночних автомобілів Colnago Ferrari. Це досить дорогі і швидкі велосипеди, пофарбовані в фірмовий червоний колір. Концерн Peugeot теж виробляє різні велосипеди (починаючи від сіті-байків, закінчуючи дорогими шоссейникам). У Росії вони відомі як біціклети Пежо (спасибі varlamov.ru -у). Своя лінійка є також і у BMW
Феліпе Масса і Фернандо Алонсо з велосипедами Colnago Ferrari
Всі ці велосипеди об'єднує одне - це досить якісні і дорогі моделі, які розраховані радше на фанатів марки, ніж на рядового велосипедиста. У звичайному веломагазині можна купити велосипед, який буде обладнаний тими ж компонентами, але ціна буде нижче. І вже точно велосипед від автоконцерну не коштуватиме 20 тисяч (біціклети Пежо коштують від 30000, велосипеди BMW взагалі від 50000)
Іноді автоконцерни для промоакцій замовляють недорогі велосипеди у сторонніх виробників, але як правило вони поширюються або в якості подарунків до автомобіля (як наприклад це робить LandRover), або продаються тільки в салонах (в автосалоні Skoda ви можете купити недорогий велосипед для міста). І вже точно вони ніколи не продаються в лівих веломагазинах або через оголошення на Avito.
Ціна.
Отже, що ми маємо, за 20 000р велосипед, до якого автовиробники не мають ніякого відношення, з лопатевими колесами, яких на подібному велосипеді бути в принципі не повинно. У наявності явний "Ашан-байк" (або "Стрічка-байк", як кажуть в місті на Неві). При цьому він має ціну вже хорошого гірського велосипеда початкового рівня. Мене відразу зацікавило питання, а скільки ж наварюють продавця цього чуда. За моїми відчуттями собівартість повинна бути районі 6000р.
Перший же пошук на китайському сайті видав картину маслом всі ці вироби на китайському сайті стоять 250-270 доларів, тобто 8500-9000Р без доставки. Це ціна продажу. Собівартість (ціна мінус маржа), якраз і буде в районі 6000-7000Р.
Пара слів про "вау-ефекту" (замість післямови)
Це все так і залишилося б кумедним курйозом, якби ці велосипеди не продавалися. А вони продаються. Я вже кілька штук на вулицях бачив. Вийшла дуже цікава замануха. З одного боку агресивна реклама з упором на литі диски - як на інновацію, яка доступна тільки професіоналам, з іншого боку місцеві продавці справедливо розсудили, що за 10 000 цей велосипед ніхто не купить, тому що за 10 000 нехай лохи Стелз купують, а ось за 20 000 велосипед просто не може бути поганим. І під дією "вау-ефекту" велосипед Феррарі (БМВ, Лендровері, Хаммер) та з литтям - так все дівки в парку мої будуть.
Ось так і продається типовий "Ашан" за нетипові гроші.
Література і посилання
- Шелдон Браун (Sheldon Brown), Джон Аллен (John Allen). Збірка велосипедних коліс (Переклад Леонід Ліверовських)
- Веловікі. Російська Велосипедна енциклопедія.
- Вікіпедія. Стаття "Велосипед"
Quot;Але як же так?