Наша сеть партнеров Banwar
Автомобілі КрАЗ свого часу масово поставлялися в Радянську Армію і до багатьох країн. А що ж завод пропонує військовим сьогодні? Розповідає Генеральний директор ХК «АвтоКрАЗ» Сергій Сазонов.
Армійські автомобілі створюються для виконання бойових завдань в умовах бойових дій. На війні завжди існує реальна загроза їх знищення противником, тому вимоги до них специфічні. Фахівці ХК «АвтоКрАЗ» вважають, що конструкція цих машин повинна бути гранично функціональної: чим простіше, тим краще. Складні конструктивні елементи, як правило, - найбільш крихкі і вразливі.
Сергій Сазонов
Генеральний директор ХК «АвтоКрАЗ»
Наприклад, недавно КрАЗ-6322 «Солдат» поряд з іншими марками автомобілів випробовувався на стійкість до впливу засобів радіоелектронної боротьби (РЕБ). Спрямований пучок електронного випромінювання вивів з ладу електронні системи найсучасніших автомобілів провідних світових компаній. Вони зупинялися і перетворювалися в нерухому мішень. А простий і надійний солдат - КрАЗ виявився найбільш стійким до впливу цієї зброї: в його конструкції немає складних електронних систем і при цьому він виконує свою бойову задачу так само ефективно, як і його суперскладні і супердорогі аналоги. Ось в цій простоті, надійності і високої виживаності на поле бою і полягає перевага КрАЗу.
для України
У Збройних силах України багато вантажівок, які дісталися від Радянської Армії: КрАЗи, КамАЗи, Урали, ЗІЛи та ГАЗи - практично весь спектр вантажного автопрому СРСР. Українська армія страждає від такого різноманіття: воно затратно і не забезпечує вирішення сучасних бойових завдань. Тому Міноборони України і Генштаб ВС ведуть активну модернізацію свого парку вантажівок. Кременчуцькі автомобілі - основа цієї роботи. Але не слід думати, що все відбулося автоматично: тільки тому, що КрАЗ - це український автомобіль.
Сучасні військові КрАЗи пройшли десятки тисяч кілометрів, доводячи свою придатність для служби в новій українській армії. Державні випробування проводилися в найтяжких природно-кліматичних умовах, і КрАЗи з честю витримали їх. За останні два роки у війська надійшло близько 200 вантажівок КрАЗ-6322 «Солдат» (6х6) і перші автомобілі КрАЗ-5233 «Спецназ» (4х4).
Потрібно сказати, що до кременчуцьких автомобілів добре адаптуються багато систем озброєння і спеціальні військові надбудови - як стояли на озброєнні Радянської Армії, так і нові. Наприклад, одеське підприємство «Телекарт» випустило для військ зв'язку радіотехнічний комплекс найсучаснішого світового рівня, який базується на автомобілях КрАЗ-5233ВЕ. Одна з українських компаній використовувала цей автомобіль як базу компресорної установки, заправляє сучасні літаки робочими сумішами.
Гарний КрАЗ-5233ВЕ і як легкий артилерійський тягач. Але свої відмінні якості - високу швидкість, прохідність, можливість установки локального бронювання - кременчуцький всюдихід особливо проявляє при використанні його спеціальними підрозділами.
КрАЗи розглядаються і як база для запуску безпілотних літальних апаратів, і як носії реактивних систем залпового вогню «Смерч» і «Ураган», які сьогодні змонтовані на чотиривісних машинах БАЗ і МАЗ. Адже ціна КрАЗу (6х6) приблизно в два рази нижче, ніж МАЗа (8х8). Автозавод спільно з одним з підприємств Міноборони створив такий бойовий комплекс на шасі КрАЗ-6322: «Ураган» став на кразовское шасі без проблем (заголовної фото). Зараз конструктори придивляються до важчого «Смерчу». Але для цього необхідно виготовляти дослідні зразки. На жаль, поки не вирішено з військовими питання про фінансування нових розробок.
Проте в армійських колах вже дозріло розуміння того, що КрАЗ - це найкраща машина для української армії.
У далеких країнах
Вантажівки КрАЗ вже давно несуть службу в різних куточках світу. Вони складаються на озброєнні армій Росії, Китаю, Індії, Єгипту, ряду африканських країн і ін. І всюди зарекомендували себе як автомобілі надійні і прості.
У 2005-2006 рр. в Ірак було відправлено близько 2300 КрАЗів. І сьогодні вони як і раніше працюють, незважаючи на складні умови експлуатації. Цікаво, що багато хто з них оснащені навісним бронюванням, виготовленим в місцевих армійських майстерень.
Досвід використання автомобілів КрАЗ на військову службу і в бойових діях в різних країнах світу показав, що що наша техніка особливо успішно працює в найбільш складних природно-кліматичних умовах - в пустелях, джунглях, горах. Наприклад, в піщано-пустельній місцевості КрАЗи надійно служать при температурі + 65 ° С за бортом, випадків закипання охолоджуючої рідини в двигуні не було.
Відмінно показали себе КрАЗи та в Афганістані. На заводі є фото автомобіля, в передню частину якого вистрілили з гранатомета. Машину розвернуло, але екіпаж залишився живий, так як перед ним була природна захист - двигун. Капотная компоновка виручала і при наїзді на міну: вибух руйнував передній міст, а люди в кабіні залишалися хоч і приголомшеними, але живими. Відомі випадки, коли КрАЗ вивозив людей навіть в разі знищення одного з коліс.
Нещодавно автомобіль КрАЗ став справжнім відкриттям для військових Таїланду та Південної Африки. Побачивши кременчуцькі автомобілі під час подолання різних перешкод на випробувальних полігонах, вони були вражені їх можливостями, і особливо КрАЗ-5322ВЕ.
Автомобілі в броні
Досвід бойових дій в Афганістані та інших гарячих точках показав необхідність бронювання вантажних автомобілів. Холдингова компанія сьогодні розширює модельний ряд техніки, оснащеної локальним і повним бронюванням.
ХК «АвтоКрАЗ» працює і над конструкцією автомобілів - рухливих вогневих точок, призначених для забезпечення безпеки миротворчих конвоїв і різних караванів, прикриття важливих об'єктів в країнах з підвищеною терористичною загрозою. Машини розроблені на базі КрАЗ-5233 «Спецназ». На її платформі в броньованому капонірі варто зенітна автоматична гармата ЗУ-23.
Від українських військових офіційний замовлення на броньовані автомобілі поки не отримано, але свої пропозиції ХК «АвтоКрАЗ» їм уже зробила.
А в інших країнах такі КрАЗи вже служать. Так, для Південно-Східної Азії спільно з італійською фірмою випущена партія повністю броньованих КрАЗів. З канадською фірмою на базі КрАЗ-6322 був виготовлений бронеавтомобіль Raptor. Він має приховане бронювання капота і кабіни, а також закритий тентом (для маскування) бронемодуль в кузові, де розміщуються 20 озброєних бійців. Цей автомобіль брав участь в демонстраційних заїздах на Міжнародній виставці озброєнь IDEX-2007 в Абу-Дабі. І хоча загальна вага броні перевищував 5 тонн, тільки він один з усіх тривісних машин подолав стінку 0,6 м. Успішно він пройшов і інші перешкоди.
Сьогодні в світі попит на військову техніку, в тому числі автомобільну, зріс. Це той сегмент ринку, на який не діють ніякі кризові явища. І не дивно, що ХК «АвтоКрАЗ» цілеспрямовано і масштабно розвиває модельний ряд, призначений для військових.
Записав Леонід Гоголів
Фото ХК «АвтоКрАЗ»
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl + Enter.
А що ж завод пропонує військовим сьогодні?