У мові амондава немає слова "час", а також позначень таких періодів часу, як "місяць" і "рік". Люди амондава не згадують своїх вікових груп. Просто, переходячи з одного періоду свого життя в інший, або змінюючи свій статус у племені, індіанець амондава мене
На думку вчених, практична відсутність у мові індіанців поняття про час пояснюється відсутністю вимірників часу в їх побуті: системи календаря, годин
Наша сеть партнеров Banwar
У джунглях Амазонки знайшли плем'я, що не має поняття про час - відповідних слів просто немає у мові індіанців амондава. Мова індіанців амондава може описати події, що відбуваються в часі, але безсила описати сам час як окреме поняття, пояснює BBC .
Це відкриття викликало суперечки, тому вчені продовжать дослідження, щоб з'ясувати, чи можна застосувати воно і до мов інших індіанських племен басейну Амазонки.
Цивілізація вперше прийшла до індіанців амондава в 1986 році, і тепер британські вчені з Університету Портсмута разом зі своїми бразильськими колегами з Федерального університету Рондонія почали працювати над проблемою відображення часу в їхній мові.
"Ми б не сказали, що це" люди без часу "або" за межами часу ". Амондава, як і будь-які інші, можуть говорити про події в їх послідовності", - пояснив професор психології мови Університету Портсмута Кріс Сінха.
"Але чого ми не знаходимо, так це поняття часу, яке б не залежало від подій, що відбуваються", - сказав він. Наприклад, якщо в мовах переважної більшості інших народів є уявлення про події, що відбуваються з плином часу, то у амондава уявлення про це "плин часу", яке триває незалежно від цих подій, якраз і немає.
У мові амондава немає слова "час", а також позначень таких періодів часу, як "місяць" і "рік". Люди амондава не згадують своїх вікових груп. Просто, переходячи з одного періоду свого життя в інший, або змінюючи свій статус у племені, індіанець амондава змінює ім'я.
Але найбільш інтригуючим є відсутність в мові амондава відображення плину часу просторовими засобами. Простіше кажучи, носії багатьох мов світу вживають такі вирази, як "ця подія залишилася позаду" або "перед цим" (саме під временн про му значенні, тобто в значенні "до цього"). Але в мові амондава подібні конструкції відсутні.
"Це не означає, що таке відображення - за межами пізнавальних здібностей людей. Це лише означає, що в їх повсякденному житті їм не доводиться цим користуватися", - пояснив професор Сінха. Тим більше що все більше індіанців амондава вивчають португальську мову, прийняту в Бразилії. І освоюють вживані в ньому поняття простору і часу без особливих труднощів.
На думку вчених, практична відсутність у мові індіанців поняття про час пояснюється відсутністю вимірників часу в їх побуті: системи календаря, годинника. А цей фактор, у свою чергу, пояснюється слабо проробленою, як і у інших подібних племен, системою нумерації, що викликане зародковим уявленням про числа.
Але ці доводи не переконують лінгвіста-теоретика Французького національного центру наукових досліджень (CNRS) П'єра Піка, який зайнятий вивченням амазонского мови мундуруку.
"Спроба пов'язати кількість, фізичний час, граматичний час, настрій і простір в якусь єдину і постійну систему видається мені безнадійною", - сказав він. За словами доктора Піка, мовне різноманіття, з яким він знайомий, не дає йому підстав для такого зв'язку.
Робота британських і бразильських вчених дуже цікава, але якщо ті не виявили у індіанців відображення часу силами простору, то це ще не означає, що у них таке зовсім відсутнє, вважає француз. Маленькі мовні групи, що проживають на обмеженому просторі, такі як амондава, зазвичай використовують загальні терміни для позначення частковостей. Наприклад, їм нема чого загальне слово "ріка", адже вони не знають інших річок, крім тієї річки, біля якої живуть і якій присвоїли свою, зрозумілу одне одному, ім'я.
Іншими словами, амондава цілком можуть усвідомлювати себе рухомими в часі і одночасно переміщаються в просторі, але їхня мова не зобов'язаний відображати це тими засобами, до яких ми звикли, говорить Піка.
Цей науковий спір буде вирішений подальшими дослідженнями, переконаний професор Сінха. Вченим слід поспішити до індіанців, поки їх язик не вимер, адже скоро більшість племені будуть складати люди, які виросли з уявленням про загальноприйняту календарну систему.
Відзначимо, що вченим відомо також про амазонському племені піраха. Ці індіанці не знають цифр, також в їх мові немає чіткого відмінності між єдиним і множинним числом. Піраха живуть "тут і зараз". Їхнє мислення і відчуття орієнтується на безпосередні переживання. Те, чого вони не бачать самі або не чують від очевидців, для них не існує. В результаті минуле для них також не має практично ніякого значення.