Наша сеть партнеров Banwar
Двигуни Мінського моторного заводу (УП «ММЗ»), як то кажуть, в рекламі не мають потреби. Вони використовуються на вантажівках ЗІЛ ( «Бичок»), ГАЗ ( «Валдай»), МАЗ ( «Зубренок»), на популярних автобусах «ПАЗ» та «МАЗ», тракторах «Беларус», «ЮМЗ» та ін. В нинішньому році заплановано випустити 132 тис. дизелів різних типів, а в наступному - близько 150 тис.
Від Євро 3 до Євро 4
Життя висуває до моторів все нові вимоги, в тому числі по екології. І тому спочивати на лаврах мінчани не доводиться. Вже повним ходом йде випуск двигунів, що відповідають нормам Євро 2, а з січня 2008 року в Росії - основному споживачі моторів ММЗ - планується ввести норми Євро 3. І завод вже з 20 листопада цього року почав випуск відповідних агрегатів - Д-245 з системою Common Rail потужністю від 122 до 170 л. с.
А ось для майбутнього переходу на норми Євро 4 існуючі двигуни вже не годяться. Ще в 2005 році групі молодих конструкторів доручили розробку більш досконалого агрегату. За нове покоління моторів взялося нове покоління фахівців, прекрасно знають комп'ютерне проектування і по-хорошому амбітних.
Проблема при створенні конструкції такого високого рівня полягала ще і в необхідності максимально наблизити її до реальних виробничих можливостей заводу. І молоді ентузіасти цю задачу вирішили. Їх мотор - НЕ запозичення, а власне дітище.
Ось він, новий автомобільний дизель Д-249, готовий до стандартів Євро 4 / Євро 5.
Нові рішення в двигуні Д-249: блок циліндрів підвищеної жорсткості, колінчастий вал, викуваний разом з противагами, 16-клапанна головка циліндрів і новий распредвал.
Сьогодні двигун Д-249 існує вже не тільки в кресленнях, а й в металі. Урочиста церемонія пробного запуску дизельної новинки пройшла на заводі 9 листопада. А далі - суворі будні: випробування по повній програмі, доведення і технологічна підготовка виробництва. За розрахунками, агрегат може піти в серію в IV кварталі 2009 року. Випускати його планують на вже наявних, але модернізованих потужностях.
Але конкуренти теж не дрімають. Ярославський моторний завод спільно з відомою австрійською фірмою AVL працює над двигуном ЯМЗ-534, що має подібні параметри. Та й Група «ГАЗ» - основний споживач автомобільних дизелів ММЗ - теж працює над своїм власним двигуном Євро 4. І в перспективі вона буде купувати мінські мотори лише за умови, що ті виявляться краще і дешевше «газовскіх».
У нового дизеля Д-249 залишилися від популярного «двісті сорок п'ятого" лише робочий об'єм (4,75 л) та розмірність (діаметр циліндра - 110 мм, хід поршня - 125 мм). А ось потужність зросла з 122 до 190 л. с. І питома витрата палива знизилася до 145 грамів на л. с. на годину. Все це досягнуто за рахунок нових технічних рішень.
В першу чергу назвемо систему безпосереднього вприскування палива Common Rail з тиском уприскування до 1800 бар. Це забезпечує потрібні екологічні показники за складом відпрацьованих газів і в той же час прийнятний рівень економічності, шуму і вібрацій. Паливна апаратура - від фірми Bosch.
Випробувальний стенд новітніх двигунів ММЗ.
При проектуванні двигуна Д-249 широко використовувалися комп'ютерні технології.
Двигун має 4 клапани на циліндр. Форсунки встановлені точно по вертикальній осі циліндра, що покращує сумішоутворення. Блок циліндрів відрізняється підвищеною жорсткістю: в нього вбудовані порожнини всмоктування водяного насоса і рідинно-масляного теплообмінника. Це зменшує габарити двигуна і номенклатуру деталей, спрощує збірку.
Колінвал викував разом з вісьмома противагами, що полегшує і здешевлює виробництво. Поршні з камерою згоряння відкритого типу - нової конструкції. У них застосовано т. Н. галерейний охолодження, що зменшує теплонавантаженому і покращує умови роботи поршневих кілець.
Гітара шестерень розташована не спереду, а позаду блоку. Це знижує вплив скручування клонували на фази газорозподілу, зменшує рівень шуму і покращує компоновку двигуна. Привід водяного насоса і вентилятора тепер роздільний, причому у вентилятора можна змінювати його положення. Все це дозволило зробити мотор компактніше.
Робочий процес двигуна Д-249 забезпечує норми Євро 3 без додаткової обробки вихлопних газів. Наступний крок - виготовлення зразків стандарту Євро 4. Для цього буде застосована система рециркуляції EGR плюс фільтр сажа або технологія SCR з використанням аміачного замінника AdBlue. Але як би там не було, новий двигун Д-249 - вже реальність.
думка Микола Лобач
Генеральний директор УП «ММЗ»
Мінський моторний завод, бажаючи залишатися конкурентоспроможними, пропонує розумну альтернативу щодо забезпечення підприємств вантажного автомобілебудування сучасними 4-циліндровими рядними двигунами. Наявний досвід розробки, організації виробництва і експлуатації автомобільних дизельних двигунів не залишає сумнівів, що серійне виробництво нового двигуна Д-249 рівня Євро 4 буде освоєно в термін, в 2009 році.
думка Роман Каменецький
Головний конструктор УП «ММЗ»
Напрямок робіт по задоволенню сучасних вимог екологічної безпеки одночасно з поліпшенням потужностного-економічних і експлуатаційних характеристик є пріоритетним при перспективних розробках УП «ММЗ». Для вирішення технічно складних завдань по виконанню норм Євро 4 (Євро 5) нами зроблений вибір на користь розробки та освоєння двигунів нової конструкції. Наочним прикладом є автомобільний двигун Д-249.
Леонід Гоголів Київ - Мінськ - Київ
фото автора
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl + Enter.