- Методи навігаційного визначення поточної позиції судна
- Сучасні засоби визначення поточної позиції судна
Наша сеть партнеров Banwar
У навігаційній дисципліни існує поняття «поточна позиція судна». Під ним мається на увазі місцезнаходження даного судна в реальному часі. Знати реальний стан судна необхідно в кожен момент, без цього неможлива прокладка подальшого маршруту проходження, обчислення точного часу прибуття в порт призначення. А також без визначення поточного стану судна неможливо забезпечити безпеку мореплавання .
Методи навігаційного визначення поточної позиції судна
Контроль над поточним станом судна дозволяє виконати наступні навігаційні завдання:
- Визначити координати судна в реальному часі і в необхідній системі координат - географічної, маршрутної, полярної. Географічна система дозволяє визначати місце розташування судна на карті, полярна - здійснювати пеленг щодо певної, заздалегідь обраної точки. Маршрутна система призначена для визначення відстані до точки зміни курсу, а також для утримання судном лінії заданого шляху (далі - ЛЗП).
- Встановити реальну траєкторію пересування, швидкість руху, кут зносу судна щодо ЛЗП і провести розрахунок для її утримання - або для виходу судна в необхідну точку.
Для вирішення вищенаведених завдань вкрай необхідно знати поточну позицію судна в реальному часі. Якщо необхідні координати будуть отримані з затримкою, то похибки обчислень значно збільшуються. І чим в більш складній навігаційної обстановці відбувається переміщення судна, тим коротшою повинна бути затримка в отриманні реальних даних. У зв'язку з цим гідності будь-якого методу визначення поточного стану судна визначаються наступними факторами:
- Точність.
- Швидкість отримання даних.
- Частота визначень координат.
Всі методи визначення поділяються на дві групи - так звані штурманські і лоцманські. До перших відносять:
- Числення. Може здійснюватися за допомогою простих навігаційних приладів - компаса, лага. Серед головних достоїнств такого способу - його простота і можливість отримувати дані про стан судна практично безперервно. Даний метод легко автоматизується. Але він має один великий недолік: високу похибку. Похибка при обчисленні може досягати 20-25 миль на добу.
- Обсервація. Даний метод більш точний, дозволяє відкинути похибки числення, він абсолютно незалежний від показань компаса і лота. Серед мінусів слід що назвати не автономність. Навігаційна обсервация здійснюється методом пізнання зовнішніх орієнтирів і обробки їх даних. В якості таких орієнтирів виступають передавальні радіостанції та радіобуї, а останнім часом - навігаційні космічні супутники. Але останнім часом, з розвитком електронних навігаційних приладів - визначення поточної позиції судна за допомогою обсервації стає все більш точним, швидким і популярним.
- В ті недалекі часи, коли електронні навігаційні прилади ще не були настільки точними і надійні, для більшої ефективності застосовували комбінований метод, що включав в себе числення і обсервацію. При цьому велика частина шляху контролювалася методом безперервного числення координат, а через певні проміжки часу проводилася навігаційна обсервация. Це дозволяло періодично уточнювати місце розташування, скидаючи накопичену похибка.
До лоцманським методам установки поточного становища судна відносять:
- Прискорений метод - за допомогою провідної і огороджувальної изолиний. Головною умовою надійності даного методу є проходження на всій ділянці заданого курсу одному орієнтиру, будь він візуальним (наприклад, маяк) або радіопеленг. Орієнтир вибирається заздалегідь, до безпосереднього зближення з навігаційної небезпекою і безперервно спостерігається на всьому шляху проходження. Це дозволяє надійно «прив'язати» місця розташування судна до координат даного орієнтиру.
- Спосіб «глазомерной проводки». Він може бути приладовим, пов'язаний зі спостереженням за показаннями приладів, в т.ч. радіолокатора, або беспріборним. В останньому випадку використовується методика порівняльного спостереження за навколишнім оточенням і візуальними орієнтирами. Використовується при плаванні в обмежених умовах і поблизу узбережжя.
Сучасні засоби визначення поточної позиції судна
У третьому тисячолітті розвиток електронних навігаційних систем досягло небувалих висот. Сьогодні за допомогою комп'ютеризованих приладів впоратися з прокладкою курсу і визначенням поточного становища судна зможе впоратися не тільки початківець яхтсмен, а й повний «чайник», вперше вийшов в море. Слід тільки уважно ознайомитися з інструкцією із застосування цієї коробочки, начиненою складною електронікою.
Найбільш популярною на сьогодні є автоматична система ідентифікації AIS. Спочатку дана система призначалася для ідентифікації суден в море, що і відбилося в її найменуванні. Але з часом вона перетворилася на справді глобальну систему забезпечення безпеки мореплавання. У зв'язку з цим система AIS, згідно з додатками конвенції СОЛАС, з 2000р. включена до переліку обов'язкових приладів для всіх судів з валовою місткістю понад 300т.
Крім цього, через свою багатофункціональності та зручності в експлуатації, AIS стала дуже популярна у пересічних яхтсменів. По набору функціональності АІС поділяється на два класи - А і Б. Перший встановлюється на судах, які підпадають під юрисдикцію ІМО. А клас Б допускається до установки - на малих, або НЕ конвенційних судах, в тому числі і на катерах і яхтах. Відмінності між цими класами складаються в мінімальному наборі функціональності. Поточна позиція судів АІС визначається шляхом обміну інформацією з навігаційними супутниками, радіостанціями, іншими учасниками морського руху. Дані про всі суднах, які перебувають в даному районі плавання, виводиться у вигляді графічних зображень.
Але останнім часом серйозну конкуренцію приладів АІС загрожують скласти звичайні «сухопутні» гаджети - ноутбуки, планшети, смартфони. В одних випадках для визначення поточної позиції судна слід завантажити на гаджет особливе додаток, а в інших - просто зайти на певний сайт і зареєструватися там. Таких сайтів в інтернеті останнім часом з'явилося безліч. Ось тільки деякі з російськомовного сегмента Всесвітньої павутини:
- seatracker.ru
- portsinfo.ru
- popeye-crew.com
- ships.com.ua
- Answer-Logistic.ru
- mga-nvr.ru
- vesselfinder.com
- MapGroup.com.ua
Але при наявності величезної кількості електронних засобів визначення поточного стану судна, не слід забувати, що з міжнародних морських законам, кожне судно, незалежно від його розміру та призначення, повинно мати на борту комплект паперових навігаційних карт , Ручний штурманський інструментарій, лоцію. І, природно, штурмана або шкіпера, який з усіма цими речами вміє поводитися.