Наша сеть партнеров Banwar
джерело
Що краще - висока потужність або високий крутний момент (і що це взагалі таке)?
Відправлено: SNV, 26 Липня 1999 року о 12:24:31
З ростом оборотів зростає як потужність, так і втрати на тертя в двигуні. При якихось оборотах втрати на тертя починають перевищувати зростання потужності, і він припиняється (а потім і починає спадати). При цих оборотах і виходить максимальна потужність, яку зазвичай призводять в характеристиках двигуна.
Максимальна потужність визначає максимальну швидкість рівномірного руху (при інших рівних умовах - коефіцієнт аеродинамічного опору і опору кочення коліс, передавальні числа трансмісії; різниця у вазі автомобілів, навпаки, великого значення не має).
На динаміку автомобіля більше впливає крутний момент - прямо пропорційний силі, що розвивається в точці дотику ведучих коліс і дороги. Відповідно, прискорення автомобіля залежить від цієї сили і ваги машини (за другим законом Ньютона).
Значення крутного моменту також залежить від оборотів двигуна; зазвичай наводиться максимальне значення моменту, яким відповідають цілком певні обороти. Це означає, що на даних оборотах можна домогтися максимального прискорення автомобіля, після чого прискорення знижується. Інша справа, що зазвичай характеристика зміни крутного моменту робиться досить плоскою, щоб зниження крутного моменту було незначним.
Як користуватися обертовим моментом: для максимально швидкого розгону його слід починати, розкрутивши двигун до оборотів трохи нижче максимального крутного моменту, потім розганятися на вибраній передачі до тих пір, поки потенційні обертів при перемиканні на підвищену передачу теж не наблизяться до оборотів максимального крутного моменту, після чого перемикати передачу і продовжувати розгін в тому ж дусі. Доведено оборотів до максимальних тут не має сенсу, якщо вони не відповідають оборотам максимального моменту на підвищеній передачі. Хоча на практиці приблизно так і буває (грамотний підбір коробки передач).
Наприклад, на Кадетові 1.3НБ максимум крутного моменту доводиться приблизно на 3600 об., А максимум потужності - приблизно на 5800 об. (Не помиляюся?), Тобто різниця приблизно в 1.6 раз. Різницю між передачами точно не пам'ятаю, але теж щось близько того. Тобто на практиці найкращий розгін виходить при розкручуванні до 5800 оборотів і потім перемиканні на підвищену передачу.
А ось, наприклад, на Святогора з двигуном Рено - коробка помітно гірше підібрана. Чому? Дивимося: максимум крутного моменту 4250 об., Максимум потужності 5400 об. = Відношення 1.27. А передачі в стандартній коробці рознесені приблизно на ті ж самі півтора рази. (Тобто абсолютно зрозумілий виграш в динаміці виходить у тих, хто встановлює на Святогор коробку з більш короткими передавальними числами - см. Конф Москвич).
Хочеться ще більше динаміки - просто викиньте з машини весь непотрібний вагу (прискорення зростає пропорційно співвідношенню початкового і "полегшеного" ваги машини. Якщо поставити колеса меншого діаметру (досить тільки провідні) - прискорення зростає обернено пропорційно діаметру.
Це все - стосовно використання потужності і моменту з точки зору водія. Є ще поняття про вплив конструкції двигуна на момент і потужність - але це для розробників і інша історія.
<Попередня. сторінка | Зміст | Слід. сторінка>
Не помиляюся?Чому?