- Призначення акумуляторної батарея
- Принцип дії акумулятора
- лужні акумулятори
- Свинцево-кислотний акумулятор
Наша сеть партнеров Banwar
Вітаю вас друзі на сайті по ремонту автомобілів своїми руками. Акумулятор вже давно став частиною нашого життя і ключовим елементом більшості механізмів, пристроїв і агрегатів.
пристрій акумулятора
Не виключенням є і автомобілі, які без акумулятора складно, а іноді і зовсім неможливо завести. Ось чому кожен автолюбитель повинен уявляти собі пристрій акумулятора, його принцип дії і основні параметри.
Призначення акумуляторної батарея
Стосовно до автомобілів АКБ - пристрій, який накопичує енергію і віддає її різним споживачам при зупиненому двигуні.
Головне призначення акумулятора - харчування всіх видів навантаження (фар, магнітоли, грубки), а також стартера автомобіля, необхідного для запуску двигуна. АКБ незамінний в тому випадку, коли не працює генератор. Як перевірити діодний міст генератора читайте в цій статті .
Але це ще не все. Акумулятор доповнює генератор, коли останній не в змозі впоратися з навантаженням. Таке можливо в щільному транспортному потоці, коли виробленої енергії генератора недостатньо для живлення основних пристроїв.
АКБ рятує і при виході основного джерела живлення з ладу. Звичайно, далеко на ньому не поїдеш, але до станції технічного обслуговування цілком дістатися можливо.
У свою чергу, генератор виступає в ролі зарядного пристрою для акумулятора. Під час руху АКБ може не тільки приймати заряд, а й віддавати його.
Принцип дії акумулятора
Сьогодні є безліч різних АКБ, які відрізняються конструкцією і принципом дії. Так, до найбільш популярним пристроїв можна віднести:
Лужні залізо-нікелеві;
свинцево-кислотні;
срібно-цинкові;
нікель-кадмієві.
З перерахованих вище найбільшу популярність отримали акумулятори зі свинцево-кислотними «нутрощами». На другому місці за популярністю - акумулятори з нікелем і залізом всередині. Що стосується срібно-цинкових пристроїв, то вони майже не застосовуються. Причина - висока вартість і невеликий термін служби.
Робота АКБ заснована на ключовому принципі - перетворенні одного виду енергії в інший:
1. В процесі зарядки - електричний вид енергії перетворюється в хімічну.
2. Коли відбувається розряд - хімічний вид енергії стає енергією електричної.
Працює АКБ циклічно за принципом регулярного заряду і розряду. У момент підключення навантаження починається процес розряду.
При цьому позитивні електроди (діоксид свинцю) і негативні (свинець губчастого типу) вступають в хімічну реакцію з рідиною всередині акумулятора (електролітом). У підсумку виходить два речовини - звичайна вода і сульфат свинцю. У цей момент відбувається падіння щільності електроліту.
Заряджатися АКБ може двома способами - від генератора і від зовнішнього зарядного пристрою . Принцип зарядки простий. При подачі зовнішнього напруги і протіканні струму сульфат свинцю в комплексі з водою перетворюється в свинець, сірчану кислоту і основний елемент - двоокис свинцю.
Свинцево-кислотний акумулятор
Важливий момент - напруги заряду батареї. При підвищеному показнику є ризик розкладання рідини і «випалювання» електроліту. Занижена напруга, навпаки, може стати причиною неповної зарядки. Як наслідок, час служби джерела живлення зменшується.
Робота АКБ багато в чому залежить від умов роботи (рівня температури), Якщо остання зростає, то підвищується і віддається потужність. Одночасно з цим починається корозія електродів і саморозряд. Якщо ж температура падає, то розрядна ємність знижується, хімічні процеси сповільнюються, зменшується щільність рідини всередині АКБ.
Навіть при відсутності підключених до АКБ приймачів процес розряду не зупиняється (пристрій переходить в режим саморазряда). Величина останнього залежить від декількох факторів - конструктивної особливості джерела живлення, навколишнього повітря і інших аспектів.
Загальний термін служби АКБ - 3-5 років. Але тут все залежить від цілої групи чинників - режиму експлуатації, якості акумулятора, особливостей його зберігання і так далі. У свою чергу, виробники постійно працюють над поліпшенням якості свого товару і підвищенням терміну його служби.
З найбільш корисних змін можна виділити:
- Застосування двох АКБ одночасно (одна - для пуску, а друга - для живлення споживачів);
- установка системи управління, що забезпечує контроль споживачів;
- конструктивна оптимізація. Зокрема, останнім часом активно впроваджуються такі технології, як EFB, AGM та інші.
лужні акумулятори
Пристрій лужного акумулятора може відрізнятися в залежності від типу:
1. Нікель-залізні - пристрої, що мають прямокутну форму. Як матеріал для виготовлення кришки і дна використовується сталь. На зовнішній частині корпусу знаходиться певний шар нікелю (звідси і назва).
У внутрішній частині располжен блоки негативних і позитивних пластиків. «Мінусову» пластин більше на одну штуку. Це робиться спеціально, щоб «оточити» з двох сторін «плюсові» пластини.
лужний акумулятор
Конструктивно описані вище пластини маю однаковий вигляд - вони виготовлені зі сталевих ламелей, на які нанесено шар нікелю. Всередину даних ламелей впрессовивается активна маса.
Ламелі пов'язані між собою, закріплені ребрами (до останніх приварюється контактна пластина), об'єднуються в замок і фіксуються з двох сторін ребер. До останніх надійно приварена пластина зі спеціальним отвором під шпильку.
Блоки пластин які складаються з позитивних і негативних, не тільки не стикаються один з одним, але і зі стінками корпусу.
У ролі ізолюючого речовини виступає листовий ебоніт.
У кожного блоку є по парі виходів, які знаходяться на зовнішній частині АКБ, Для більш простий ідентифікації на кришці вказується полярність (як правило, тільки «плюс»).
Електроліт в АКБ може заливатися через спеціальну горловину, на якій встановлена кришка зі спеціальним клапаном для випуску зайвих газів.
2. Нікель-кадмієві АКБ за своїм устроєм майже повністю повторюють описаних вище побратимів. Зокрема, місце розташування електродів, а також обсяг активного матеріалу не відрізняється.
Якщо розглядати джерело живлення в зібраному вигляді, то по краях знаходяться позитивні пластини. Між «позитивними» і «мінусовими» пластинами встановлені сепаратори.
Блок готується окремо, а після вставляється в акумулятор . На верхній частині кришки є спеціальні отвори для заливання електроліту.
Свинцево-кислотний акумулятор
Одним з найбільш популярних, надійних і простих в обслуговуванні є свинцево-кислотний акумулятор. Він складається з декількох осередків і групи електродів, які знаходяться в одній суміші (електроліті).
Електроди представляють собою спеціальні решітки, виготовлені з свинцю, але мають різні активні елементи. У «плюсових» решітках використовується діоксид свинцю, а в «мінусових» - чистий свинець.
Особливість таких акумуляторів - стійкість до морозів, мінімальна швидкість саморозряду, здатність витримувати великий цикл заряду-розряду, надійність і так далі.
Останнім часом пристрій свинцево-кислотного акумулятора та інших видів джерел живлення мало цікавить автолюбителів. Причина - поява в продажу необслуговуваних АКБ, які багато простіше в обслуговуванні.
Їх переваги - надійність, доступність за ціною, відсутність необхідності обслуговування. Мінус - невеликий термін експлуатації (3-5 років). Удачі на дорогах і звичайно ж без поломок.