Наша сеть партнеров Banwar
Гальмівна система автомобіля складається з гальмівних механізмів і приводів до них.
Гальмівні механізми встановлюють як на колесах автомобілів, так і на відомому валу коробки (центральний гальмо). На автомобілях ГАЗ-51А, ГАЗ-53А, ЗИЛ-130 і «Москвич-412» застосовують колодкові гальмівні механізми.
Гальмівний механізм колеса ГАЗ-53А влаштований за схемою, показаної на малюнку Гальмівний механізм колеса . Гальмівні колодки мають фрикційні накладки для збільшення коефіцієнта тертя. Розтискним пристосуванням служить гідравлічний робочий гальмівний циліндр 5 колеса.
Гальмується колесо наступним чином: при натисканні педалі гальма поршні циліндра 5 розсовують колодки і притискають їх накладками до внутрішньої поверхні гальмівного барабана. Виникає сила тертя зупиняє колесо. Для відключення гальма автомобіля необхідно відпустити гальмівну педаль. В цьому випадку пружина 6 відтягне колодки від гальмівного барабана і колесо отримає можливість вільно обертатися.
Механізм центрального гальма автомобіля ГАЗ-53А
Механізм центрального гальма автомобіля ГАЗ-53А:
а - пристрій; б - схема дії;
1 - барабан; 2 - колодки; 3 - щит; 4 - разжимное пристрій; 5 - важіль ручного гальма; 6 - зубчастий сектор; 7 - тяга; 8 - стяжна пружина; 9 - корпус регулювального пристрою.
Механізм центрального гальма автомобіля ГАЗ-53А складається з барабана 7, укріпленого на фланці веденого вала коробки передач, двох колодок 2, приєднаних до кронштейну (щиту) 5, встановленому на картері коробки передач , І разжимного пристрої 4. Під дією важеля 5 разжимное пристрій притискає колодки до барабана і загальмовує ведений вал коробки передач і карданний вал, а отже, і провідні колеса автомобіля.
Розрізняють механічний, гідравлічний і пневматичний приводи гальмівних механізмів.
Механічний привід. На автомобілі ГАЗ-53А застосовують механічний привід для ручного гальма. Цей привід складається з важеля 5 з зубчастим сектором 6 і тяги 7 приводу, що діє на пристрій 4 для разжатия колодок.
У пристрої і дії гідравлічного приводу використовують властивості рідин (закон Паскаля).
Гідравлічний привід складається з головного циліндра 1, з'єднаного трубопроводами 2 з гальмівними циліндрами 3 коліс
Схема гідравлічного гальмового приводу
Схема гідравлічного гальмового приводу:
А - розташування; Б - з'єднання; В - дія гальм;
1 - головний гальмівний циліндр; 2 - трубопроводи; 3 - гальмівні циліндри коліс; 4 - гальмівна педаль; 5 - приєднання шлангів; 6 - корпус головного гальмівного циліндра; 7 - гнучкі шланги; 8 - бачок для гальмівної рідини; 9 - колодка; 10 - гальмівний барабан.
Вся система заповнюється спеціальної гальмівною рідиною, що не роз'їдає гумові деталі системи.
Головний гальмівний циліндр автомобіля ГАЗ-53А
Головний гальмівний циліндр автомобіля ГАЗ-53А:
а - поздовжній розріз; б - деталі;
1 - шток; 2 - захисний чохол; 3 і 5 - манжети; 4 - поршень; 6 - поворотна пружина; 7 і 10 - клапани; в - корпус; 9 - кришка; 11 - трійник; 12 - пробка; 13 - гальмівна рідина.
У головному циліндрі знаходиться поршень 4 з ущільнювальними манжетами 3 і 5, переміщуваний під дією штока з'єднаний з гальмівною педаллю. При натисканні педалі поршень 4 нагнітає гальмівну рідину через клапан 7 в робочі гальмівні циліндри коліс.
Після припинення натискання педалі поршень повертається у вихідне положення пружиною 6. Ця ж пружина утримує клапан 10, через який рідина повертається в головний циліндр після закінчення гальмування. Запас рідини зберігається в корпусі 8, розташованому в одній відливання з головним циліндром. Корпус і циліндр з'єднані між собою отворами, через які рідина перетікає з корпусу в циліндр і назад.
Рівень рідини повинен завжди перебувати на відстані 15 - 20 мм від кромки заливного отвору.
Гальмівний циліндр колеса автомобіля ГАЗ-53А
Гальмівний циліндр колеса автомобіля ГАЗ-53А:
а - поздовжній розріз; б - деталі;
1 - колодки; 2 - захисні ковпаки циліндра; 3 - поршні; 4 - корпус; 5 - манжети; 6 - штуцер; 7 - трубопровід; 8 - отвір для видалення повітря; 9 - отвір для підведення рідини; 10 - пружина.
У гальмівних циліндрах коліс встановлено по два поршня 3 з ущільнювальними манжетами 5. Через штуцер 6 в простір між поршнями нагнітається гальмівна рідина. Під її тиском, що досягає приблизно 7 - 8 Мн / м2 (70 - 80 кгс / см2), поршні розходяться й притискають колодки 1 до гальмового барабана. Поршні гальмівних циліндрів і колодки повертаються у вихідне положення під дію стяжних пружин колодок.
У разі потрапляння повітря в трубопроводи гідравлічного приводу гальм передача тиску рідиною значно погіршується, так як утворюються повітряні «пробки» і весь хід поршня головного циліндра витрачається лише на стиснення повітря в системі, тоді як поршні гальмівних циліндрів коліс залишаються нерухомими і гальмування не відбувається.
Видаляють повітря з кожного гальмівного циліндра через перепускний клапан, угвинчується в отвір 8.
Рідина в гідравлічній системі гальм подається від головного циліндра 1 до циліндрів 3 коліс по металевим трубках 2 і спеціальним гумовим шлангах 7, що витримує високі тиску і вплив масел. Така конструкція дозволяє управляти гальмами, незважаючи на коливання коліс і мостів.
Гальмівна система автомобіля ГАЗ-51А. Конструкція головного гальмівного циліндра, колодкових гальм коліс, гідравлічного приводу і центрального гальма автомобіля ГАЗ-51А аналогічна описаній в даному параграфі.
Гідровакуумний підсилювач приводу гальм
Гідровакуумний підсилювач приводу гальм автомобіля ГАЗ-53А:
А - розрідження; Б - повітря; В - гальмівна рідина;
I - IV - порожнини корпусу вакуумного підсилювача;
1 - корпус вакуумної камери; 2 - діафрагма; 3 - тарілка діафрагми; 4 - штовхач поршня; 5 - пружина діафрагми; 6 - вакуумний клапан; 7 - кришка корпусу; 8 - повітряний клапан; 9 - клапан керування; 10 - корпус гідравлічного циліндра; 11 - поршень; 12 - кульковий клапан; 13 - запірний клапан.
У гальмівну систему автомобіля ГАЗ-53А включений гідровакуумний підсилювач ножного гальма, що зменшує силу натиснення педалі гальма за рахунок використання розрідження у впускному трубопроводі двигуна. Підсилювач складається з вакуумної камери 7, гідравлічного циліндра 10 і клапанної коробки, в якій поміщений клапан 9 керування, з'єднаний з вакуумним 6 і повітряним 8 клапанами.
При натисканні педалі гальма рідина з головного гальмового циліндра по трубопроводу надходить в циліндр 10 через отвір в поршні 11, в якому вміщено кульковий клапан 12, а потім в гальмівну систему, виробляючи гальмування автомобіля.
У міру посилення натискання педалі і відповідного підвищення тиску в гальмівній системі клапан 9, піднімаючись, закриває вакуумний клапан 6, роз'єднуючи між собою порожнини III і IV корпусу. При подальшому русі клапана 9 відкривається повітряний клапан 8 і порожнина III корпусу повідомляється з атмосферою.
Зовнішнє повітря, потрапляючи в корпус, долає опір пружини 5, переміщує діафрагму, штовхач і поршень 11, створюючи додатковий тиск у гідравлічній магістралі гальмівної системи. Запірний клапан 13 автоматично роз'єднує підсилювач і вхідну трубу при зупинці двигуна. За рахунок розрідження в підсилювачі можна зробити два-три гальмування.
«Автомобіль», під. ред. І.П.Плеханова