- Особливості двотрубних амортизаторів
- Пристрій і робота однотрубних амортизаторів
- Неполадки в роботі амортизаторів
- Перевірка працездатності амортизаторів
Наша сеть партнеров Banwar
При русі автомобіля головне навантаження в підвісці лягає на ресору або кручені пружину. Пружинисті елементи приймають на себе вертикальну інерцію, яка передається колесу від дороги. Ресора або пружина гасять коливання, запобігають повному потрапляння негативного руху на кузов автомобіля.
Пружинисті елементи мають істотний мінус - коливання, що утворюються при згинанні і стисненні пружини або ресори. Ці коливання розгойдують автомобіль, передаючись на кузов. Сильні коливання здатні призвести до втрати контакту колеса з покриттям, знизити можливості управління автомашиною.
У цій статті про ...
амортизатори (Стійки, упори) призначені для гасіння інерційних коливань в ресорах або гвинтових пружинах. Амортизаційне пристрій створює активний опір коливального руху і поглинає непотрібну енергію.
Амортизатор складається з герметично запечатаного корпусу-циліндра зі штоком всередині. Знизу знаходиться кріпильний елемент, призначений для установки амортизатора на вісь колеса. Для автомобілів зі стійками Макферсона розроблені амортизатори, що поміщаються в стійку, яка закріплюється на колісній ступиці. Верхнє кріплення амортизатора призначене для приєднання пристрою до рами автомобіля.
За внутрішньою будовою амортизатори підрозділяються на двотрубні і однотрубні, масляні і газові. Однією з різновидів масляних амортизаторів є газомасляної. Масло - робоча рідина амортизатора, тому воно присутнє і в газових моделях.
Особливості двотрубних амортизаторів
Сучасна промисловість випускає масляні і газомасляної двотрубні амортизатори. Усередині амортизатора знаходиться робочий циліндр з невеликим проміжком до корпусу. У циліндрі розташований шток з поршнем. Отвори в поршні виконують функції клапанів зворотного ходу. У робочу порожнину циліндра амортизатора заливається масло.
Двотрубний амортизатор функціонує наступним чином: після розгинання ресори шток рухається вниз, поршень тисне на масло і частина «робочої рідини» крізь клапан прямого ходу просочується в зазор між корпусом і робочим циліндром. В цей же час частина масла потрапляє в простір над поршнем через клапан зворотного ходу. Клапани мають маленький діаметр і в системі створюється тиск, протидіє інерції ресори або пружини.
Коли пружинистий елемент повертається до вихідного положення, поршень прямує вгору, а масло відправляється з простору над поршнем в подпоршневую зазор. Частина рідини втягується в поршень з простору між корпусом амортизатора і циліндром. Так амортизатор гасить інерційні коливання автомобільної ресори.
Масляні амортизатори заповнені маслом не на 100% - необхідний простір для витіснення «робочої рідини». Місце, що залишилося заповнене повітрям. Це і є основний мінус амортизаторів масляного типу. Масло перегрівається, в'язкість падає, піниться. Двотрубні амортизатори не мають великих можливостей охолодження, тому робота пристрою погіршується.
У газомасляної двотрубних амортизаторах цю проблему частково вдалося вирішити. Виробники заповнюють простір над шаром масла азотом. Газовий тиск не дає маслу вспениваться, але проблема перегріву і підвищеної в'язкості залишилася і в газомасляної амортизаторах.
Пристрій і робота однотрубних амортизаторів
Однотрубні амортизатори завжди газові. Основна відмінність амортизаторів цього типу від двотрубних - відсутність вбудованого циліндра. Робочою ємністю є корпус амортизатора. У корпусі-циліндрі знаходиться шток з поршнем, на якому розташовані два клапана - зворотний і прямий.
Конструкція містить «поплавок» - не підключений ні до чого поршень, що розділяє газ і масло. Поправок розташований в нижній частині циліндра.
До поршня в циліндр заливають масло, знизу закачаний газ, що знаходиться під великим тиском. Амортизатор працює так: рухоме вгору колесо створює в системі тиск, поршень починає рух вниз, направляючи масло в простір під собою. Залишки робочої рідини потрапляють вниз, надають руху поплавок. Газ тисне на поршень, який, одночасно з рухається вниз колесом, здійснює зворотний хід.
Масло в однотрубних амортизаторах охолоджується швидше, займання рідини неможливо через високого тиску в порожнині.
Негативна особливість однотрубного амортизатора - надмірний тиск в результаті нагрівання газу і його розширення. При великих навантаженнях амортизатор стає жорстким і погано гасить зовнішні коливання.
Неполадки в роботі амортизаторів
Амортизатор - надійна і міцна система, яка ламається рідко. Ремонту амортизатор не підлягає - необхідна його заміна.
Розгерметизація - найпоширеніша проблема масляних і газомасляної амортизаторів. В отвір починає надходити масло, в амортизаторі падає тиск, і він вже не здатний правильно функціонувати.
Ще одна часта поломка - вигин штока. Шток западає, рух поршня порушується.
При сильних навантаженнях на корпусі амортизатора виникають вм'ятини. Двотрубний амортизатор менше боїться таких ударів, а ось для однотрубного вони можуть стати фатальними. Вм'ятина на корпусі однотрубного амортизатора не дає поршню вільно переміщатися по циліндру.
В однотрубних амортизаторах часом виникає розгерметизація: пристрій ремонту не підлягає.
Перевірка працездатності амортизаторів
Діагностику амортизатора здатний провести непрофесіонал. Спочатку уважно вивчаємо пристрій на патьоки. Якщо є хоча б маленькі сліди згорілого масла по периметру - сталася розгерметизація амортизатора.
Вм'ятини на корпусах амортизаторів газомасляної і масляного типу не порушать роботи пристроїв. При вигині штока заміна амортизатора необхідна.
Повний вихід амортизатора з ладу виявляють простим розгойдуванням автомобіля. Часткову неполадку розгойдування виявити не зможе.
Перевірку амортизатора здійснюють, сильно натискаючи на кузов машини в тому місці, де імовірно знаходиться вийшов з ладу агрегат. Відпустивши кузов, спостерігаємо: якщо амортизатор працює нормально, автомобіль відразу повернеться в нормальний стан. Якщо амортизатор зламаний, кузов довго не заспокоїться, розгойдуючись, як потривожені желе.
Найкращим методом діагностики є перевірка на спеціальному стенді. Так перевіряються і амортизатори, і підвіска автомашини.