Наша сеть партнеров Banwar
З приходом сезону холодів знову оживає дискусія на тему «Прогрівати двигун автомобіля перед поїздкою взимку чи ні». За довгі роки звичка стала практично ритуалом, а між тим в жодній сучасній інструкції по експлуатації автомобілів такого вимоги немає.
C точки зору «двигателистов», перед початком руху необхідно обов'язково прогріти двигун. Головним доводом на користь прогріву є досягнення робочих температур деталей при незмінному режимі роботи двигуна і не мінливі робочі характеристики експлуатаційних рідин. Прогрів відбувається в наступному порядку:
- спочатку прогрівається охолоджуюча рідина . Індикація цього процесу - зміна положення стрілки на температурному датчику. Разом з охолоджувальною рідиною прогрівається верхня частина двигуна: головка ГБЦ, поршні і циліндри;
- Наступний етап - більш повільний прогрів масла в картері двигуна. У сучасних машинах бортовий комп'ютер показує, що витрата палива на холостих обертах ще якийсь час буде зменшуватися навіть після досягнення нормальної температури охолоджуючої рідини, а це безпосередньо пов'язано з повільним прогрівом масла.
Чи не зігрієш, не поїдеш
Будь-яке моторне масло густіє на холоді. А за певних температурах взагалі може втратити плинність. Для мінеральних масел поріг втрати плинності - мінус 20-25 ° С, з синтетичним маслом кращої якості двигун заведеться при мінус 45-55 ° С. У люті морози або в компанії з мінеральним маслом вузли тертя працюють «всуху», що спричиняє значні витрати на підтримку потрібних потужностей і, отже, збільшується витрата бензину.
Давайте перевіримо, який витрата палива буде в стандартному «вприськовом» двигуні при одному показнику пробігу, але різних алгоритмах прогріву. Пару слів про «піддослідному»: чистокровний європеєць 2005 року випуску, 1,6 л (заявлений як Євро-4), все свідоме життя пробігав по російських дорогах, нічого серйознішого ТО за свою історію не переживав.
Отже, беремо три програми прогріву.
- Перший варіант - «дідівський»: повністю прогріти мотор і тільки після цього поїхати.
- Другий - точно по інструкції до сучасних автомобілів - «пустив і поїхав».
- Третій - це той, який найчастіше можна зустріти: завелися, скинулися сніг, помахали лопатою (в загальному, потягнули час), а догріває машину вже в поїздці.
На вулиці - мінус 15. Акумулятор хороший, в піддоні хлюпається дорога синтетика. Дистанція - від стоянки до роботи (5 км без пробок).
Варіант 1. Заводимося. Стрілка тахометра встановлюється на позначці «1200», комп'ютер показує миттєву витрату палива 2,5 л / год. Через хвилину витрата знижується до 1,9 л, через 10 хвилин - до 0,9 л. Тоді ж видимі зміни на бортовому комп'ютері закінчуються - стрілка на покажчику температури не доповзає навіть до 50 градусів і встає намертво. Для надійності чекаємо ще 10 хвилин (разом 20 хвилин) - витрата палива зменшується до 0,8 л / год, що поки більше, ніж звичайні 0,6, що спостерігаються при повному прогріві всього мотора. Кращого результату досягти не вдається - їдемо! Їдемо на фіксованому режимі, третя передача, 50 км / год, світлофорів по дорозі немає. Витрата по комп'ютеру - 6,4 ... 6,6 л / 100 км. Всього витратили на прогрів 0,45 л, на дорогу - близько 0,33 л. Разом - близько 0,8 літра.
Варіант 2 - сіли, завелися і відразу поїхали. Машині це не дуже сподобалося - для початку видала витрата більше 10 л. Потім він почав швидко знижуватися, але через коротке заїзду до колишніх 6,5 так і не доповз - зупинився на 6,8 л. Разом витратили всього 0,45 л. Плюс економія 20 хвилин дорогоцінного часу. Економія, на кшталт, є, але значною вона здається тільки на малих пробігах.
Варіант 3 - після пуску гріли мотор 5 хвилин, поки відшкрібали лід зі скла. Стартували з витрат на холостих 1,3 л / год. Початок пробігу ознаменувався цифрою 7,6 л / 100 км, до кінця заїзду повернулися на 6,6. Разом з урахуванням пробігу - 0,55 л. Краще, ніж в першому варіанті, але трохи гірше, ніж у другому. Разом: є над чим поміркувати.
Смерть мотору?
Деякі люди стверджують, що один холодний пуск дорівнює 100 км пробігу. Для кожного автомобіля дана цифра суто індивідуальна. І мотори різні, і температури за бортом, і масла, залиті в піддон, та й пробіг, з яким порівнюють, теж може бути або за містом, або в міських пробках. Тому, на наш погляд, справедливіше еквівалент від 20 до 200 км: головне - тенденція. І важливо, що рух без прогріву не дає деталей двигуна підготуватися до прийому великих навантажень. Їм доводиться погано - і не тільки підшипників.
Є в моторі така деталь - поршень, а у нього на бічній поверхні нарізані канавки, щоб поршневі кільця ставити. Так ось, ці канавки найбільш чутливі до навантажень і першими руйнуються, коли ті стають надмірними. І тут саме така ситуація. При швидкому старті (без прогріву) та ще й імовірною пробуксовці в заметі мотор випробує різкі навантаження. Теплові потоки від робочого тіла розігрівають днище поршня швидко, а зона канавок стосується холодного циліндра, який трохи тепліше антифризу . Виникають великі перепади температур, і з ними - позамежні напруги. А поршень без канавок - вже не поршень ... Так що, чим краще прогрітий двигун, тим менше небезпека такої біди.
Все-таки гріти!
Розібравши всі можливі варіанти, ми прийшли до однозначного висновку, що саме третій варіант є найкращим: і по економії палива він прийнятний, і за токсичністю - кращий. Попередньо підігрітий двигун готовий приймати навантаження і добре захищений від зносу. До речі, фактично ми найчастіше і слідуємо цій рекомендації: мотор гріється, поки отскребать скла і змітається сніг.
І ще ... Раптом доведеться різко газануть на зовсім холодному моторі - хіба мало, як складеться ситуація на дорозі? І ось тут нескладно влетіти в зовсім негативну ситуацію - клапани можуть зависнути і зустрітися з поршнем, або провернути вкладиші колінчастого вала. Будь-яка СТО запросто спише несправність на неправильну експлуатацію двигуна, в результаті чого буде відмова в гарантії. Звичайно, є відповідна блокування в програмі управління двигуном, але присутній вона далеко не у всіх автомобілів. А ось попередньо прогрітий мотор від таких небезпек буде захищений.
Висновок:взимку перед початком руху двигун гріємо кілька хвилин.
Смерть мотору?Раптом доведеться різко газануть на зовсім холодному моторі - хіба мало, як складеться ситуація на дорозі?