Наша сеть партнеров Banwar
Продовження. початок тут .
Одне з розхожих тверджень серед сперечаються на тему "колгоспного ксенону" (газорозрядних ламп, встановлених у звичайні фари під галогенні лампи): ніби то його можна ставити в прожекторні фари (народні назви: "прожектори," лінзованной оптика "," світлові гармати " і т.д.), а в фари, де світловий пучок формується рефлектором або Світлорозсіювачі (скло фари з особливою поверхнею) не можна - саме такі варіанти сліплять зустрічних водіїв. Давайте поміркуємо на цю тему:
З 1957 року в Європі прийнято асиметричне светораспределение з кращим освітленням «пасажирської» узбіччя і з чіткою світлотіньовий кордоном. При цьому правилом №38 ЄЕК ООН нормується форма Светого пучка (він повинен бути обрізаний в лівій верхній частині) і освітленість в різних напрямках (перевіряється в 20 контрольних точках). Приклад еталонного світлового пучка і основні контрольні точки, що впливають на освітленість дороги і осліплення зустрічних водіїв, наведені на малюнку нижче:
Яскравість світіння в точках "0-0" і "B50L" прямо впливає на осліплення зустрічних водіїв. Навіть просто неякісні галогенні лампи можуть давати засвічення в цих точках в 3 ... 4 рази вище допустимої. А що тоді говорити про неправильно встановлених ксенонових лампах або галогенних лампах підвищеної потужності (80 ... 100 Вт), які заборонені до використання на дорогах загального користування?
У найпоширеніших фарах з використанням ламп H4 така форма світлового пучка досягається за допомогою таких засобів:
1) Спіраль ближнього світла, на відміну від спіралі дальнього світла, виведена з фокуса відбивача вперед і зміщена вище - таким чином досягають зменшення освітленості верхнього сегмента;
2) знизу спіраль всередині колби прикрита спеціальним екраном, який і забезпечує необхідну обрізку освітленої зони по верхньому краю.
При режимі включенні дальнього світла працює нитка, яка розташована у фокусі і висвітлює всю поверхню відбивача.
Подальше формування правильного освітлення дороги і узбіччя покладалося спочатку на розсіювач (прикриває фару зовні скло), який складається з безлічі по різному орієнтованих поверхонь, кожна з яких відповідає за освітлення своєї ділянки. У 90-их роках минулого століття набули поширення фари, де формування світлового пучка покладалося на відбивач - те саме "рифлення" було перенесено з розсіювача на поверхню відбивача, що дозволило застосовувати фари довільної форми (відбивач розраховується з використанням потужних комп'ютерів) і зробити розсіювач з пластика і повністю прозорим ( "кришталевим"). Останнім властивістю активно скористалися автовиробники при рестайлинге випускаються моделей - зміна звичних "матових" фар на "кристальні" була дуже помітною. Але фари рефлекторного типу мають два суттєвих недоліки: вони не дозволяють істотно зменшити їх розміри (вимоги аеродинаміки і дизайну) і так як це далеко не точкове джерело світла, то важко боротися з осліпленням зустрічних водіїв через дифракції променів на неминучих дефектах поверхні відбивача і розсіювача.
Виходом стали "прожекторні" фари компанії "Hella", вперше застосовані на BMW 7 серії в 1986 році: використовуючи відбивач еліпсоїдної форми промені світла фокусують у другому фокусі відбивача, де вони "підрізають" спеціальним екраном для додання правильної світлотіньової межі, а потім промені ще раз фокусуються лінзою. Така фара набагато ближче за характеристиками до точкового джерела світла і, відповідно, менше засліплює зустрічних водіїв. Природно, що такі фари набули поширення в автомобілях верхнього цінового сегмента: вони дорожче рефлекторних і в них можна застосовувати тільки однонітіевие лампи, що змушує встановлювати на автомобілі дорожчу "четирехфарную" схему головного освітлення для забезпечення ближнього і дальнього світла.
Саме в такі фари вперше були встановлені ксенонові лампи виробництва "BOSCH" в 1991 році на BMW 750. Це були лампи D1S ...
Ксенонові лампи існують 8 видів. Всі вони мають однакову колбу (безпосередньо випромінюючий елемент) і відрізняються тільки варіантним виконанням цоколя, спеціальним покриттям на колбі і виконанням електронної частини. Коротка порівняльна таблиця:
Позначення лампи по ECE / DIN
D1S
D1R
D2S
D2R
D3S
D3R
D4S
D4R
цоколь
PK32d-2
PK32d-3
P32d-2
P32d-3
PK32d-5
PK32d-6
P32d-5
P32d-6
Потужність, Ватт
35
35
35
35
35
35
35
35
Напруга, В
12
12
12
12
42
42
42
42
Вбудований блок запалювання
да
да
да
да
Тип фари для застосування
прожекторні
рефлекторна
прожекторні
рефлекторна
прожекторні
рефлекторна
прожекторні
рефлекторна
зображення
Як бачите мова йде, по суті справи, про одну й ту ж лампі, де на цоколі зроблені спеціальні вирізи або "шипи" для того, щоб її не можна було вставити в фару іншого типу. Ця лампа може бути з причепленим до хвостовика блоком розпалу або без нього (маркування D1_, D3_ і D2_, D4_ відповідно); може бути розрахована на напругу бортової мережі в 12В або 42В (лампи D3_ і D4_); бути призначеною для фар рефлекторного або прожекторні (лампи D_R і D_S відповідно). Останнє поділ зроблено через особливості формування світлотіньової межі в фарах цих двох типів - на лампи під фари рефлекторного типу нанесена спеціальна смуга чорною фарбою, яка виконує функції аналогічні екрану всередині колби тієї ж лампи H4 (див. Малюнок до лампи D2R).
Так само прошу звернути увагу на те, що ксенонові лампи в фарах рефлекторного типу зустрічаються досить широко в заводських комплектаціях автомобілів. Наведу тільки деякі приклади:
Приклади використання ксенонових ламп у фарах ближнього світла рефлекторного типу
Марка, модель Період випуску Блжній світло Дальнє світло Примітка Mini One (Cooper) 2001 -> 2006 D2R H7 Світло розсіюється відбивачем Citroen C5 2001 -> 2008 D2R H1 Fiat Stilo 2001 -> D2R H1 Lexus LS400 1997 -> 2000 D2R HB3 Світло розсіюється склом фари Lexus LS430 2000 -> 2006 D2R HB3 світло розсіюється відбивачем Lexus SC430 2001 -> 2005 D2R HB3 Після рестайлінгу ближнє світло з використанням прожекторних фар Mercedes-Benz C-class (W202) 1993 -> 2000 D2R H7 світло розсіюється склом фари Mercedes-Benz C-class (W203) 2000 -> D2R H7 Світло розсіюється відбивачем Mercedes-Benz E-class (W210) 1995 -> 2002 D2R H7 Світло розсіюється склом фари Mercedes-Benz M-class (W163) 1998 -> 2005 D2R H7 C 02 / 98 доповнить льно з'явився варіант з біксенон - обидві фари прожекторного типу (лампа D2S) Mercedes-Benz S-class (W126) 1991 -> 1992 D2R H4 Світло розсіюється склом фари Mercedes-Benz S-class (W140) 1992 -> тисяча дев'ятсот дев'яносто вісім D2R H7 Світло розсіюється склом фари Mercedes-Benz S-class (W220) 1998 -> 2006 D2R H7 Світло розсіюється склом фари. Після рестайлінгу ближнє світло з використанням прожекторних фар Nissan 350Z 2003 -> D2R H7 Світло розсіюється відбивачем Nissan Maxima (A33) 2000 -> 2004 D2R HB3 Світло розсіюється відбивачем Peugeot 607 2000 -> D2R H1 Світло розсіюється відбивачем Volvo S40 1995 -> 2003 D2R H7 світло розсіюється склом фари Volvo S60 2000 -> D2R H7 світло розсіюється склом фари Volvo S80 1998 -> 2006 D2R H7 До рестайлінгу світло розсіювався склом фари, після - відбивачем
З цієї таблиці прекрасно видно, що навіть такі відомі пропагандисти безпеки на дорогах як Mercedes-Benz і Volvo в даний час випускають автомобілі з ксеноновими лампами в фарах рефлекторного типу. Фарах такого ж типу, як використовуються на 98% бюджетних автомобілів, куди власники люблять ставити не сертифіковані ксенонові лампи китайського виробництва.
Який можна підвести підсумок?
1. Ксенонові лампи для фар рефлекторного типу широко використовуються виробниками автомобілів у всіх цінових сегментах.
2. Фари прожекторні є пріоритетними для використання ксенонових ламп, як більш ефективно висвітлюють дорогу, але до повного витіснення фар рефлекторного типу ще далеко.
3. Ксеноновая лампа у фарі рефлекторного типу засліплює зустрічного водія більше, ніж в фарі прожекторні, але не набагато більше, ніж звичайна галогенна лампа. [Фари прожекторні краще і для галогенних ламп. Про це свідчить і їх дуже широке поширення в автомобілях класу D.]
4. C ксеноновими лампами, як і з галогенними, для якості освітлення дороги і зменшення засліплення зустрічного водія вкрай важлива якість виготовлення лампи. [Яку якість виготовлення може бути у китайських ламп, чиї параметри не стандартизовані і немає сертифікатів?]
5. Немає жодних перешкод з позицій безпеки дорожнього руху, якщо в фару рефлекторного типу під однонітіевую лампу (H1, H7, H9, HB3 і т.д.) буде встановлена якісна ксенонова лампа: у неї повинні бути міцні цоколь і колба; вібростійкі електроди; геометричне розташування електричної дуги щодо цоколя має збігатися з таким у замещаемой галогенною лампи.
6. Проблематична заміна на ксенонової лампи найпоширенішою галогенною H4: екран, який відповідає за светотеневую кордон, не вийде розмістити всередині колби, а його розміщення зовні колби робить скрутної установку лампи в патрон; так само доведеться позбутися дальнього світла. [варіанти з рухомою колбою лампи або регулюванням фар на "трасовий ближній" (щось середнє між ближнім і дальнім світлом фар) не розглядаємо - перші обов'язково будуть або неякісними або дорогими, а другий варіант несе пряму загрозу безпеці дорожнього руху.]
Є ще багато інших питань по це темі - омивач фар, стан відбивача фари, коректор положення фари і т.д. Але про це наступного разу .
А що тоді говорити про неправильно встановлених ксенонових лампах або галогенних лампах підвищеної потужності (80 ... 100 Вт), які заборонені до використання на дорогах загального користування?Який можна підвести підсумок?
Яку якість виготовлення може бути у китайських ламп, чиї параметри не стандартизовані і немає сертифікатів?