- Навіщо потрібен регулятор гальмівних зусиль
- Як працює чаклун
- Можливі несправності регулятора
- Налаштування регулятора гальмівних зусиль
- Заміна регулятора тиску гальм
- Перевірка
Наша сеть партнеров Banwar
Регулятор гальмівних зусиль, в простолюдді чаклун, являє собою механічний пристрій, призначений для скидання надлишкового тиску в задніх барабанних гальмах.
На автомобілях ВАЗ-2109, ВАЗ-2108, ВАЗ-2114 та інших передньопривідних моделях тольяттінського виробництва встановлювався в задній лівій частині кузова, під днищем, перед балкою задньої підвіски. Регулятор тиску гальм на моделі ВАЗ-2107 і іншої «класиці» розташований праворуч по ходу руху автомобіля.
У нових транспортних засобах, оснащених системою ABS і EBD , Чаклун не використовується.
Навіщо потрібен регулятор гальмівних зусиль
Функцією регулятора є тимчасове ослаблення гальмівної сили при різкому гальмуванні. Справа в тому, що рівномірно розподілене на задню і передню вісь зусилля здатне привести до занесення автомобіля. Якщо ж задні гальма починають працювати трохи пізніше і слабше передніх, подібного не відбувається.
Виходячи з вищесказаного, можна зробити висновок, що чаклун є елементом системи безпеки автомобіля, частково зберігає його стійкість на дорозі при екстреному натисканні на педаль гальма. На сучасних моделях цю функцію виконує ABS. Саме тому в використанні на виробництві технічно застарілого пристрою сьогодні немає необхідності.
Як працює чаклун
Сам по собі регулятор складається з циліндра, клапана, пружинки і штока. Останній пов'язаний з задньої балкою, за рахунок чого і забезпечується робота чаклуна ВАЗ-2109. Також через регулятор тиску задніх гальм проходять контури з гальмівною рідиною. Для їх кріплення на Вашому пристрої є 4 різьбових входу.
Як працює регулятор-чаклун на ВАЗ? Під час екстреного гальмування передня частина авто притискається до землі, а задня піднімається. Від цього приходить в рух шток регулятора, який перекриває надходження рідини в задні циліндри. Пружинка, розташована під клапаном, не дає йому закритися повністю. Тому задні механізми все ж спрацьовують, але пізніше і слабше передніх.
Таким способом здійснюється стабілізація траєкторії руху .
Можливі несправності регулятора
В цілому, несправностей, які можуть виникати в чаклуна, небагато. До них можна віднести:
- Заклинювання клапана;
- Разрегулірованность положення;
- Протікання гальмівної рідини.
Розрегульований чаклун можна налаштувати. Визначити потребу в регулюванні рівня можна по поведінці машини при натисканні на гальмо. При неправильному налаштуванні регулятора машину починає кидати в бік.
При заклинюванні клапана або протечках рідини механізм підлягає заміні. Теоретично його можна відремонтувати. Однак процес такого ремонту складний і доріг, що робить його нерентабельним.
Налаштування регулятора гальмівних зусиль
Регулювання чаклуна повинна проводитися на естакаді або оглядовій ямі. При цьому автомобіль розвантажують і заганяють на місце проведення робіт. Для виконання маніпуляції знадобиться:
- Накидний ключ на 13 або відповідна головка;
- Свердло діаметром 2 мм.
Щоб відрегулювати чаклун, гайковим ключем послаблюють болт його кріплення до кронштейна важеля. Далі за допомогою викрутки переміщують кронштейн до тих пір, поки вийшов зазор не дозволить вставити в нього підготовлене двохміліметрової свердло. Після цього болт затягують.
На замітку: регулятор тиску гальм ВАЗ-2110 і попередніх ВАЗівських моделей в процесі експлуатації закисает так, що зрушити його кронштейн не представляється можливим. У такій ситуації слід облити заіржавілий ділянку рідиною WD-40, почекати 15-30 хвилин, після чого ударами молотка через м'яку вибивач змістити деталь в сторону.
Заміна регулятора тиску гальм
Заміна чаклуна на автомобілях ВАЗ-2110 та інших ТЗ, оснащених РДТ, проводиться на естакаді. Необхідний накидний ключ на 13, потужна викрутка і спеціальний ключ на 10, призначений для викручування гальмівних трубок. Перед початком роботи вузол потрібно очистити від бруду та іржі, облити WD-40 або іншим проникаючим складом, після чого почекати півгодини.
Роботу починають з відкручування болта кріплення кронштейна до пружини. Після демонтуються гальмівні трубки, положення яких рекомендується попередньо позначити.
обов'язково почитайте
Викрутити штуцери трубок можна і звичайним ключем. Однак використання спеціального інструменту полегшує роботу і знижує ймовірність «злизування» граней. Після штуцерів викручують два болти кріплення чаклуна до кузова і знімають деталь.
Встановлювати новий чаклун ВАЗ-2110 необхідно в строгій зворотній послідовності. Після його установки і перед тим, як відрегулювати РДТ, слід прокачати контури задніх гальм. Далі проводиться вищеописана процедура настройки чаклуна.
Перевірка
Перевірка роботи регулятора ВАЗ-2109, 2110 та інших моделей АвтоВАЗу проводиться на ходу, на закритих майданчиках. Для цього слід розігнати автомобіль до швидкості 40 км / год і різко натиснути на гальмо. Задні колеса повинні блокуватися на 1/2 секунди пізніше передніх.
Спостереження за колесами здійснює помічник, що знаходиться поза машиною. У разі, якщо блокування коліс відбувається помітно пізніше або не відбувається зовсім, а також якщо задня вісь блокується одночасно з передньої, процедуру регулювання чаклуна повторюють.
Для збільшення часу спрацьовування задніх гальм зазор між регулятором і кронштейном збільшують, для скорочення, відповідно, зменшують.
Як працює регулятор-чаклун на ВАЗ?