Наша сеть партнеров Banwar
Іноді, рухаючись по автомагістралі або міській вулиці, можна побачити незвичайне видовище: з працею проглядається через клуби диму вантажівка, дорожній каток або легковий автомобіль, з нестямним ревом викидає з вихлопної труби хмари їдкого чада. Перевірений шофер не здивується, зазначивши: "Движок в рознос пішов".
Рознос двигуна - серйозна проблема, на яку краще відразу звернути увагу
Чому двигун йде в рознос
Під розносом двигуна прийнято розуміти різке і неконтрольоване водієм збільшення оборотів до критичних. Особливо небезпечно це під час руху, так як різкий і несподіваний розгін автомобіля здатний легко спровокувати аварійну ситуацію. Але навіть при успішній зупинці працює на граничних оборотах мотор легко може зруйнуватися.
Рознос дизельного двигуна як правило небезпечніше, ніж у бензинових агрегатів. Це пов'язано з різним механізмом регулювання обертів:
- Бензинові двигуни мають кількісне регулювання: водій, змінюючи положення дросельної заслінки, регулює опір впускного тракту і, відповідно, кількість горючої суміші умовно постійного складу, що потрапляє в двигун. Тиск в кінці такту стиснення при цьому варіюється в широких межах: від 12 бар при різкому відкритті газу на низьких оборотах до 1-2 бар при скиданні газу на високих оборотах для звичайного двигуна на зразок ВАЗівської;
- Дизельні мотори повинні мати постійний високий тиск в циліндрах (більше 20 бар) для забезпечення самозаймання палива, що впорскується, тому обмеження надходження повітря для них неприйнятно і призводить до зупинки двигуна. Регулювання оборотів здійснюється кількістю палива, що подається, і, відповідно, якістю суміші. Такий механізм називають якісним регулюванням.
Дізнайтеся тут, як зробити підсвічування днища автомобіля, щоб не потрапити під дію штрафу.
Дивіться у нас, скільки коштує ліцензія на таксі і який порядок її отримання.
Таким чином, для різкого збільшення оборотів двигуна, що працює на бензині, необхідно якимось чином швидко збільшити як подачу повітря, так і відповідно подачу палива, щоб зберегти здатність паливної суміші до займання від іскри. Погодьтеся, це важку умову. Крім того, бензиновий двигун легко заглушити відключенням запалювання (карбюраторні двигуни, звичайно, здатні працювати на гартівному запаленні при перегріванні електродів свічок запалювання, але це - рідкість, що вимагає вкрай грубої помилки при підборі свічок).
Для підтримки ж роботи двигуна, що працює на важкому паливі, ніякі електричні ланцюги не потрібні, і навіть шлях надходження палива в циліндри не важливий - саме тому навіть сучасні дизелі з електронним уприскуванням Common Rail можуть піти в рознос на вимкненому запаленні, коли форсунки є не розпилюють ні міліграма пального. Чи не є принциповим і склад пального: висока ступінь стиснення дозволяє запалювати самі, здавалося б, невідповідні для цього речовини: мотори старих тепловозів на вугільних розрізах йшли в рознос навіть від суспензії вугільного пилу в повітрі через неефективні повітряних фільтрів.
Ось ми і прийшли до справжню причину, по якій йдуть в рознос саме дизельні мотори і чому їх при цьому важко заглушити: рознос виникає через самовільне надходження у впускний колектор здатних до займання в циліндрах двигуна рідин, а саме - моторного масла. При цьому відключення подачі палива (перекриття електроклапана, керованого замком запалювання, на старих дизелях або відключення насоса і ЕБУ уприскування на сучасних) не призводить до зупинки мотора - поки він обертається, масло продовжує надходити в впуск ... і він продовжує обертатися, поки надходить масло. Цей замкнутий цикл може перерватися тільки руйнуванням двигуна від критично високих обертів або масляного голодування.
- Масло потрапляє у впускний колектор двома шляхами: або через вентиляцію картера (але для збільшення його виносу цим шляхом до критичних величин потрібна серйозна несправність на зразок руйнування поршня), або через несправний турбокомпресор. Другий варіант найбільш част і небезпечний: масло подається в турбіну під тиском, а значить, через несправні ущільнення зможе потрапляти в двигун в такій кількості, що він розвине обертів, далеко йдуть в червону зону тахометра. Чи не зупинений вчасно двигун неминуче зруйнується через клина шатунних або корінних вкладишів при вичерпанні обсягу моторного масла - на високих оборотах це призводить до обриву шатунів, здатних легко пробити блок циліндрів. Крім того, масло при цьому накопичується в інтеркулере - навіть якщо Ви вчасно зупиніть двигун, мотор і після ремонту зможе знову піти в рознос, якщо забути промити інтеркулер.
Іншою причиною відходу в рознос дизельного мотора може стати несправність ТНВД на старих автомобілях з механічним управлінням - в цьому випадку мотор перестає скидати оберти при відпуску педалі газу, але відключення подачі палива його зупиняє. Цей варіант, хоч і не менш неприємний (ремонт ТНВД досить дорогий), але не несе таких руйнівних наслідків.
Дізнайтеся, який принцип роботи дизеля і як вчинити, якщо двигун пішов в рознос (відео)
Як зупинити пішов в рознос мотор?
Вперше зі схильністю дизельних двигунів радянські водії зіткнулися після війни, завдяки широкому розповсюдженню скопійованого з американського двигуна GMC кінця 30-х років двотактного дизельного мотора ЯАЗ-204. За майже сорок років, що він стояв на конвеєрі, їм оснащувалося безліч різноманітної техніки: вантажівки ЯАЗ (Ярославський автомобільний завод), ЗІЛ і МАЗ, дорожні катки і навіть катери.
Двотактний цикл, за яким працював цей дизельний агрегат, зажадав застосування нагнітача для примусового продування циліндрів. В його ролі виступав потужний двороторний компресор типу "Рутс", нині часто зустрічається підноситься над капотами американських тюнінгованих масл-карів. Низька якість шестерних ущільнень редуктора компресора (в ті часи звичні нам гумові сальники були екзотикою, їх роль виконували малоефективні фетрові набивання) часто призводило до потрапляння моторного масла в циліндри і догляду мотора в рознос.
Частота цього явища призвела до того, що перед нагнітачами на заводі встановлювалися спеціальні аварійні заслінки, призначені для глушіння мотора вручну. Саме цей спосіб є єдиним, що дозволяє зупинити скажений дизель - якщо не можна зупинити надходження палива, залишається тільки перекрити потік повітря.
Звідси родом і відомі водійські байки про "КамАЗ", здатних проковтнути фуфайку - для зупинки пішов в рознос двигуна потрібно забити в повітрозабірник якусь щільну тканину, у далекобійників, часто, ту саму фуфайку. Спроби зупинити большеоб'емная мотор затисненням гальм на включеній передачі часто призводять до того, що мотор, який пішов на режим пікової потужності, продовжує тягнути автомобіль вперед, спалюючи зчеплення.
Отже, порядок дій у разі втрати контролю над двигуном:
- При різкому неконтрольованому зростанні оборотів мотора негайно вимкніть передачу і запалювання, і по можливості переміститеся на узбіччя.
- Увімкніть аварійну сигналізацію і відкрийте капот, якщо це необхідно для доступу до воздухозаборнику.
- Закрийте повітрозабірник будь-яким доступним шматком щільного матеріалу. Ні в якому разі не намагайтеся закрити його рукою, це може привести до серйозних травм! Якщо ж у Вас є вуглекислотний вогнегасник, направте його розтруб в повітрозабірник і відкрийте кран - потужний потік негорючого газу змусить мотор захлинутися і зупинитися.
- До місця ремонту автомобіль можна доставляти тольо на буксирі або евакуаторі: не намагайтеся його повторно завести!
Як правило, при своєчасній зупинці пішов в рознос дизель не отримує ушкоджень (якщо, звичайно, причиною надходження масла в циліндри двигуна не стало руйнування поршня) і після ремонту або заміни турбокомпресора без проблем може експлуатуватися далі.
підсумок
Як уже згадувалося, дизельний двигун не просто не потребує наявності дросельної заслінки, вона навіть шкідлива для його роботи. Разом з тим, здивування у багатьох знайомих з принципами роботи дизельних двигунів викликає її наявність у сучасних автомобілів з уприскуванням Common Rail, причому ця заслінка має тільки електричне управління від ЕБУ уприскування.
Насправді її основне призначення - створювати локальну зону розрядження у впускному колекторі після виходу турбокомпресора в робочий режим для правильної роботи системи рециркуляції відпрацьованих газів (EGR). Одночасно з цим, при виключенні запалення вона автоматично закривається, здійснюючи плавне глушіння двигуна без характерного для дизелів з механічним ТНВД "взбрикі" і оберігаючи мотор від догляду в рознос. Тому, якщо Ваш автомобіль оснащений саме таким мотором - вважайте, що ця стаття для Вас носила виключно пізнавальний, а не практичний характер.