- Призначення розширювальної ємності
- Відео: навіщо потрібен розширювальний бачок
- Місце бачка в охолоджувальній системі
- Рідини для заливки в бак
- Відео: рідини для заливки в контур охолодження автомобіля
- Відео: ремонт корпусу бачка
Наша сеть партнеров Banwar
Система охолодження сучасного автомобіля включає в себе кілька елементів, без яких її нормальне функціонування неможливо. До таких належить і розширювальний бачок, що встановлюється в різних місцях підкапотного простору в залежності від марки авто. Нехитрий пластиковий резервуар з пробкою грає важливу роль в роботі охолоджуючого контуру двигуна і вимагає періодичного контролю з боку власника машини.
Призначення розширювальної ємності
В системах охолодження різних автомобілів міститься від 5 до 20 і більше літрів незамерзаючої рідини - антифризу (тосола). В процесі експлуатації двигун, а разом з ним і антифриз розігрівається від низької температури взимку до високої в літній період.
Перепад температур може досягати 100 ° С і більше. Наприклад, при експлуатації машини в північних регіонах, де прогрів мотора починається від мінус 20 ° С і закінчується робочою температурою 90 ° С, ця різниця складе 110 ° С.
Під час роботи двигуна в розширювальному баку виникає тиск близько 1 Бар
Оскільки будь-яка рідина розширюється в обсязі при нагріванні, в охолоджувальному контурі авто утворюється надлишок, який потрібно кудись спрямувати. Антифриз є середовищем несжимаемой, тому при розширенні він створить в системі високий тиск, здатне розірвати патрубки і стільники радіаторів. І навпаки, при охолодженні рідина зменшиться в обсязі і створить розрідження (вакуум), що впливає з такою ж силою.
Щоб забезпечити нормальну роботу системи охолодження силового агрегату і уникнути стрибків тиску, в неї інтегрований розширювальний бачок. Його функції такі:
- сприймати додатковий обсяг антифризу, розширюється при нагріванні;
- скидати надлишки тиску через пробку з вбудованим запобіжним клапаном;
- віддавати рідина назад в систему при охолодженні мотора, перешкоджаючи виникненню повітряних пробок.
На вантажівках застосовуються розширювальні баки великих розмірів
Антифриз, який є сумішшю дистильованої води з етиленгліколем (іноді - пропіленгліколь), при нагріванні від нуля до 100 ° С додає в обсязі близько 5%. У контурі, розрахованому на 10 л тосола, після повного прогріву утворюється цілих 500 мл, які йдуть в розширювальний бачок.
Відео: навіщо потрібен розширювальний бачок
Конструкція і принцип дії
Сучасні розширювальні ємності для автомобілів є резервуар, виготовлений з міцної товстостінної пластмаси з заливний горловиною і штуцерами для підключення до елементів охолоджуючої системи. Форма резервуара не має значення в функціональному плані, так що виробники підганяють її під місце установки резервуара.
Форма бачка залежить від місця його установки і може бути різною - круглої, прямокутної або плоскою
Місткість посудини для розширюється тосола розраховується для кожної моделі авто і залежить від повного об'єму рідини в патрубках і агрегатах. Причому в холодному стані бачок заповнюється антифризом тільки наполовину, решта простору займає повітря, здатний стискатися під тиском. Горловина резервуара закрита корком з вбудованим повітряним клапаном. Принцип роботи ємності наступний:
- При «холодному» моторі бачок наполовину порожній - рівень антифризу знаходиться між мінімальною і максимальною позначкою на корпусі.
- Після запуску двигуна тосол починає розширюватися і його рівень в посудині підвищується, а повітряний прошарок стискається. Клапан кришки залишається герметичним.
- При досягненні рідиною робочої температури 90-95 ° С і максимального збільшення в обсязі тиск в баку досягає порогу спрацьовування повітряного клапана (1-1,2 Бар або 120 кПа). Він відкривається і скидає повітря в атмосферу.
- У процесі охолодження двигуна спостерігається зворотна картина - клапан пропускає повітря в зворотну сторону до тих пір, поки кількість антифризу не перестане зменшуватися. Це запобігає появі повітряних пробок в шлангах і радіаторах.
Пристрій ємності досить просте - корпус бачка закритий пробкою з вбудованим клапаном
В аварійній ситуації, коли тосол або вода з різних причин починає кипіти, запобіжний клапан скидає не тільки повітря, а й пар.
Вбудований датчик подає сигнал про недостатній рівень рідини на панель приладів
У деяких моделях автомобілів, наприклад, ВАЗ 2110-2115 ємність оснащена другий горловиною, куди вкручується датчик рівня охолоджуючої рідини. Якщо в силу поломки або протікання якогось вузла антифриз почне витікати назовні і його рівень в ємності впаде до мінімуму, датчик спрацює і попередить водія сигналом відповідної лампочки на панелі приладів.
Існують автомобілі (як вітчизняного виробництва, так і імпортного), в яких розширювальний бачок закривається простий пробкою, що не оснащеної клапаном і сполученої з атмосферою. У подібних системах функцію скидання тиску і зворотного впуску повітря виконує кришка основного радіатора, а резервуар тільки компенсує розширення рідини.
Кришка радіатора забезпечується перепускним клапаном, що направляють надлишок тосола в розширювальний бак
Місце бачка в охолоджувальній системі
Ємність для компенсації розширюється антифризу може встановлюватися в різних місцях, розташування залежить від марки автомобіля. Резервуар кріпиться до деталей кузова - лонжеронам і салонної перегородці за допомогою гумового хомута або спеціального кронштейна. Як правило, бачок ставиться з того боку, де знаходиться верхній патрубок радіатора для його підключення.
Зазвичай ємність встановлюється ближче до патрубку радіатора
Існують ємності на 2 і 3 штуцера. Останні приєднуються трьома шлангами до наступних агрегатів:
- Товстий патрубок, підключений до нижнього штуцера посудини, з'єднує його з основною магістраллю контуру охолодження - малим колом циркуляції рідини, який завжди відкритий. Збільшення в обсязі тосол надходить в бак саме з цього шлангу.
- Тонка трубка, що йде від радіатора до верхнього штуцера. Призначена для скидання рідини і пара з радіатора безпосередньо.
- Другий тонкий патрубок, приєднаний до середнього штуцера, йде від радіатора салонного обігрівача. Його завдання таке ж - відведення надлишків антифризу і пара в ємність.
У резервуар на 3 штуцера надходять надлишки антифризу з трьох агрегатів
Бачки, оснащені двома штуцерами, приєднуються до малому контуру циркуляції і основним радіатора охолодження, підключення до грубки відсутній.
Розширювальний резервуар є найвищою точкою системи охолодження двигуна. Це зроблено для того, щоб рідина з бачка могла перетекти в контур за законом сполучених посудин. Коли рівень антифризу в ємності знаходиться на 3-4 см вище ризики Min на корпусі, все патрубки і агрегати заповнені тосолом. У тому числі найвищий з них - контур охолодження дросельної заслінки.
Залишки повітря з системи видаляються через патрубки підігріву дроселя
При заливці рідини в водяну сорочку силового агрегату через розширювальний бачок рекомендується знімати патрубок охолодження дроселя. Це дозволяє виштовхнути з магістралей і радіатора грубки повітряні пробки.
Рідини для заливки в бак
Нинішні автомобілі, що будуються з широким застосуванням нових технологій, досить вимогливі до всіх технологічних рідин, в тому числі і охолоджуючої. Перелік вимог такої:
- рідина повинна закипати при температурі не нижче 110 ° С;
- поріг замерзання - від мінус 20 до -60 ° С в залежності від умов навколишнього середовища;
- відсутність піноутворення при контакті з крильчаткою насоса, мінімальна в'язкість;
- в складі рідини повинні бути неагресивні присадки, що перешкоджають появі накипу на металевих частинах;
- хімічний склад не повинен змінюватися протягом 3 років або 60 тис. км пробігу.
Тосол - чисто вітчизняний продукт, синтезований за часів СРСР
Всім перерахованим вимогам відповідає антифриз або тосол, що суть одне і те ж. Назва антифриз пішло від англійського слова antifreeze, що в перекладі означає «незамерзаюча». Тосол - речовина, створене на тій же основі з етиленгліколю в колишньому СРСР. Слово складається з абревіатури ТОС (технологія органічного синтезу) і закінчення «ол», властивого назв хімічних препаратів.
Основа антифризу і тосола однакова - вода + етиленгліколь в різних співвідношеннях. Відмінності виробів від різних виробників може полягати в пакеті пригнічують присадок, тому плутати рідини небажано. Фатальних наслідків не настане, але одні речовини можуть нейтралізувати дію інших і властивості «незамерзайки» погіршаться. При цьому колір рідини не грає ролі - це всього лише барвник.
Для заливки в бачок можна використовувати дистильовану воду в наступних ситуаціях:
- для разбавкі концентрату антифризу до потрібної температури замерзання;
- при аварійній ситуації - повної або часткової втрати охолоджуючої рідини в шляху;
- з метою промивки.
Забарвлення антифризу не впливає на його властивості, важливий пакет присадок
Дистильована (обезсолена) вода не відповідає зазначеним вище вимогам: вона замерзає при нульовій температурі і кипить при 100 ° С. Тому вона заливається тимчасово або як розчинник для антифризу.
Воду з-під крана, насичену солями, заливати в розширювальний бачок неприпустимо. Виняток - поломка і втрата тосола в дорозі і відсутність поблизу автомагазину. Усуньте текти, заповніть охолоджуючу систему водопровідною водою і дістаньтеся до гаража або СТО, після чого її негайно злийте. Інакше на внутрішніх стінках водяної сорочки двигуна та інших агрегатів утворюються відкладення, що погіршують теплообмін.
Відео: рідини для заливки в контур охолодження автомобіля
Про несправності і ремонті ємності
Під час експлуатації машини можуть виникнути такі поломки розширювального бачка;
- забруднення або вихід з ладу перепускного клапана пробки;
- розрив корпусу бачка;
Стінка бачка розривається при високому тиску зсередини
- підтікання тосолу з-під кришки.
Нещільність кришки характеризується появою різнокольорових патьоків на корпусі
Більшість автолюбителів при поломці клапана або корпусу просто міняють деталь на нову. Це виправдано відсутністю часу на ремонт і дешевизною даних запчастин. Хоча при бажанні лопнув пластик резервуара можна запаяти, а кришку - розібрати і прочистити.
Патьоки з-під пробки виникають при поганому приляганні або через конструктивних особливостей ємності. Наприклад, на автомобілях ВАЗ 2110 струмінь з верхнього малого штуцера, підключеного до радіатора, б'є прямо в горловину, через що виникає витік води. Спосіб усунення - установка більш досконалого бачка від «Пріори».
Відео: ремонт корпусу бачка
Розширювальний бачок автомобіля вважається однією з найбільш надійних деталей. Нерідко вони служать весь термін експлуатації машини, особливо на іномарках. Щоб не довелося міняти ємність завчасно, рекомендується періодично перевіряти стан клапана в кришці. Якщо він в порядку, то і пластик судини не лопне від високого тиску.