Наша сеть партнеров Banwar
Новини
07.09.2004
Загальновідомо, що для занять гірськими лижами і сноубордом необхідний гірськолижний підйомник. Можна, звичайно, підніматися на гору пішки і навіть отримувати від цього задоволення. Але при цьому 80% сил йде на підйом, хоча сам спуск триває лічені секунди. Однак існує велика кількість привабливих схилів, не обладнаних підйомниками. Там же, де вони є, навіть в будні дні збираються такі черги, від вигляду яких зникає будь-яке бажання в них ставати. А кругом повно відповідних засніжених схилів, які можна було б використовувати. Невеликий пересувний підйомник якраз і дозволяє вирішити цю проблему.
Основа підйомника - двигун. Найкраще підходять для цієї мети двигуни від моторолерів. По-перше, у них примусове повітряне охолодження, тобто вони можуть довго працювати в нерухомому положенні. По-друге, у них є що знижує коробка передач.
На нашому першому підйомнику був двигун від моторолера "Електрон". Трирічна його експлуатація виявила і деякі недоліки. Так для запуску двигуна потрібно енергійно натискати на кікстартер, що не зовсім зручно в гірськолижних черевиках. Також, компоновка двигуна не зовсім зручна для його застосування в саморобних конструкціях. Тому для нової конструкції був обраний двигун Т-200 від моторолера "Муравей". Його конструкція дозволяє легко кріпити його на зварений рамі, а наявність електричного стартера зводить запуск до простого натискання кнопки. Крім того, він ще й могутніше.
Двигун приводить в обертання провідний барабан, покритий гумою, на який за допомогою напрямних роликів заходить сталевий трос підйомника. З іншого кінця траси петля троса відтягується за допомогою блоку, прив'язаного до дерева або колу, вбитого в землю. Діаметр барабана розраховується таким чином, щоб забезпечити при робочих оборотах і вибраній передачі швидкість підйому близько 2 м / с. У нашому випадку барабан виконує ще одну корисну функцію. Після катання на нього намотується весь трос за допомогою того ж двигуна. Справа в тому, що маса троса для схилу 250-300 м становить близько 40 кг. Збирати його руками, та ще в глибокому снігу - дуже трудомістка процедура.
Важливий елемент конструкції - так званий автомат газу. Його призначення зрозуміло з назви. Коли на тросі немає лижників, двигун працює на холостих обертах.
При збільшенні навантаження відбувається відкриття дросельної заслінки карбюратора, в залежності від кількості лижників на тросі.
Датчиком навантаження служить підпружинений ролик, що стосується троса або ланцюга, що приводить в рух барабан. Чим більше навантаження, тим на більшу відстань зміщується цей ролик, передаючи це переміщення дросельної заслінки. Величину переміщення і жорсткість пружин необхідно підбирати експериментальним шляхом. У нас стоять дві дверні пружини, причому передбачена можливість регулювання їх жорсткості шляхом перестановки в різні положення.
Трос - звичайний сталевий, бажано оцинкований, діаметром 4-6 мм (у нас 5 мм). Його довжина повинна відповідати довжині схилу. Так у нас є два комплекти, один для крутого схилу з трампліном, довжиною близько 80 м, а інший - для більш довгого і пологого схилу довжиною 250м. Так як трос повинен бути у вигляді замкнутої петлі, то його довжина повинна бути вдвічі більше довжини схилу. Зрощування троса - дуже відповідальна операція, яку теж довелося освоїти. Зросток не повинен мати значних потовщень, а закінчення сталевих жив повинні бути надійно закріплені. Перехлест решт краще робити не менше 1 м.
Бугелі можуть використовуватися самих різних конструкцій, розрахованих на даний діаметр троса. Найпростіший і найнадійніший варіант - металева пластина з двома болтами з одного боку і мотузкою з іншого. На кінці мотузки дерев'яна поперечина для сидіння. Трос пропускається між болтів і під навантаженням надійно ними заклинюється. При знятті навантаження бугель легко знімається з троса.
Тут необхідно зауважити, що користування бугельних підйомників - потенційно небезпечне заняття. Завжди існує ймовірність заклинювання бугеля або частин одягу на тросі. Для підвищення безпеки на передній частині підйомника встановлена помаранчева планка з написом STOP. При легкому натисканні на неї просто відключається запалювання і двигун глухне. При більш сильному натисканні вступає в дію колодкового гальма, зупиняє барабан.
Зібрана вся конструкція на сталевій рамі, звареної з куточка у вигляді саней. Це дозволяє тягнути підйомник навіть по глибокому снігу. Все необхідне, включаючи запас палива, акумулятор, блок електронного запалювання, сумку з бугелями на весь натовп і барабан з тросом, - все надійно закріплюється на рамі.
Глушник додатково термоізольований декількома шарами склотканини і кожухом з оцинкованого заліза. Бензобак - звичайна пластикова пляшка від лимонаду на 2 л. Додатково береться запасна каністра на 5 л. Цих 7 літрів вистачає на роботу протягом всього дня і навіть ще залишається. Для підвищення надійності в роботі контактна запалювання доповнено електронним комутатором з тахометром. Акумулятор - звичайний автомобільний. Його ємності з запасом вистачає на роботу протягом всього дня без підзарядки. У разі відмови двигуна або відсутності бензину весь трос можна зібрати навіть за допомогою стартера. Правда при цьому краще вивернути свічку.
Повна маса підйомника близько 90 кг. Найскладніше - витягти його на гору на початку дня. Потрібно людина 6 - 8. Зате з гори він їде сам - потрібно тільки не ловити гав і вчасно пригальмовувати, керуючи напрямком. Дана конструкція експлуатується вже 5 років, і повністю виправдала себе в роботі.
До місця катання підйомник, разом з лижами без проблем доставляється на легковому автомобілі, не кажучи вже про мікроавтобусі. Підходить будь-який універсал (скажімо VW-passat) або навіть седан (FORD Sierra). У гаражі він також не займає багато місця (40 х 40 х 160 см).
Skier.com.ua
Обговорити статтю можна ТУТ