Наша сеть партнеров Banwar
Система контролю тиску в шинах (TPMS, Tires Pressure Monitoring System) призначена для попередження про небезпечне зміні тиску в шинах. Дана система пропонується в якості опції при покупці автомобіля. Систему також можна придбати і встановити окремо. Система TPMS встановлюється на автомобілі з 2000 року. В даний час наявність системи контролю тиску в шинах є обов'язковим в ряді європейських і азіатських країн, а також в США.
Розрізняють два види систем контролю тиску в шинах: непрямого і прямого виміру тиску. Найбільш простий з точки зору конструкції є система непрямого вимірювання тиску, що представляє собою програмне розширення блоку управління системи ABS . Принцип роботи даної системи заснований на тому, що спущене колесо має менший радіус і відповідно проходить за один оборот меншу відстань, ніж справний колесо.
Датчики частоти обертання коліс системи ABS визначають відрізок шляху, прохідний кожної шиною за один оборот. Сигнали датчиків порівнюються в блоці ABS з контрольними параметрами. При розбіжності значень, загоряється індикатор (контрольна лампа) на панелі приладів і подається звуковий сигнал.
В системі передбачено адаптацію до зміни параметрів тиску повітря в шинах в разі їх заміни або проведення сервісних робіт на ходової частини - т.зв. калібрування системи. При русі в новій якості система оцінює і запам'ятовує параметри шин. Процес калібрування поступово переходить в контроль нових параметрів тиску в шинах.
Перевагами системи непрямого вимірювання тиску в шинах є відсутність додаткових конструктивних елементів і пов'язана з цим низька ціна. Разом з тим система має істотні обмеження в експлуатації, в тому числі не визначає тиск перед початком руху, має низьку точність і високий поріг (30%) визначається відхилення тиску.
Система прямого виміру тиску передбачає вимірювання тиску в кожному колесі за допомогою відповідного датчика. Система включає датчики тиску в шинах, приймальню антену (антени), блок управління і дисплей.
Датчик тиску в шинах являє собою складний пристрій, що об'єднує датчик тиску, датчик температури, електронний компоненти вимірювання і управління, акумулятор і передавальну антену.
Датчик встановлюється на кожне колесо замість штатного вентиля. Інформація від датчика передається імпульсами з періодичністю, як правило, одна хвилина. Акумулятор підтримує працездатність датчика протягом 7-10 років. Після розрядки акумулятора старий датчик замінюється на новий.
Приймальна антена здійснює прийом сигналів від датчиків тиску і передачу їх в блок управління. В якості приймальної антени може використовуватися антена центрального замка автомобіля. На деяких автомобілях встановлюється розширена версія системи контролю тиску, в якій для кожного датчика застосовується індивідуальна антена. Це дозволяє контролювати тиск в конкретному колесі і виводити його значення на інформаційний дисплей. Антена встановлюється в колісної арці кузова автомобіля.
Блок управління приймає інформацію від датчиків і порівнює отримані дані з контрольними параметрами тиску. У разі падіння тиску загоряється індикатор (контрольна лампа) на панелі приладів, подається звуковий сигнал. Дані сигнали вказують, що в якийсь шині тиск знизився нижче допустимого рівня. При цьому водій повинен зупинити транспортний засіб, перевірити тиск в кожній шині і визначити вивільнивши шину.
У розширеній версії системи контролю тиску в шинах крім сигналів виводиться текстова та графічна інформація на дисплей. При наявності бортового комп'ютера для відображення інформації про тиск у шинах використовується дисплей комп'ютера. Доборі інформації дозволяє виявити шину, в якій знизився тиск, а також оцінити фактичний тиск в ній.
Система контролю тиску в шинах прямого виміру дозволяє оцінювати незначне, сильне, а також раптова зміна тиску. В системі передбачено адаптацію до зміни параметрів у разі їх заміни шини або датчика тиску. У більшості сучасних систем адаптація проводиться автоматично при русі автомобіля з певною швидкістю протягом певного часу. Ряд конструкцій систем TPMS після заміни шин (датчиків) припускають перепрограмування за допомогою спеціального сканера.