Наша сеть партнеров Banwar
Система охолодження призначена для підтримання оптимального теплового режиму двигуна, щоб він не перегрівався і не переохолоджувався під час роботи, оскільки і перегрів і переохолодження шкідливі двигуну.
Від згоряння паливоповітряної суміші в циліндрах двигуна супроводжується виділенням значної кількості теплоти. Якщо двигун не охолоджувати, або охолоджувати недостатньо, то його деталі можуть нагрітися до високої температури, а це зменшує їх міцність, викликає значні теплові деформації і зміна розмірів, погіршує властивості і знижує в'язкість масла мастильної системи, негативно позначається на наповненні циліндрів горючою сумішшю, викликає інтенсивне відкладення нагару на деталях.
Все це може привести до зниження ефективності роботи двигуна і навіть його відмови через втрату працездатності окремих деталей, агрегатів і вузлів.
Переохолодження двигуна теж вкрай небажано. Воно супроводжується зростанням механічних втрат через підвищення в'язкості масла, погіршенням процесів сумішоутворення і згоряння (особливо в дизелях), наслідком чого є підвищена витрата палива, зниження ефективності роботи двигуна, інтенсивний корозійний знос деталей через відкладення конденсату, і збільшення викиду в атмосферу токсичних продуктів неповного згоряння палива.
Оптимальним для роботи двигуна внутрішнього згоряння є вузький температурний діапазон, який, наприклад, у двигунів з рідинною системою охолодження, характеризується температурою охолоджуючої рідини 85 ... 95 ˚С.
***
Вимоги до системи охолодження
У зв'язку з основним призначенням, до системи охолодження двигуна ставляться такі вимоги:
- автоматична підтримка оптимального теплового режиму в двигуні, незалежно від режиму його роботи і зовнішніх умов;
- надійна робота в умовах підвищених вібрацій;
- малі габарити, маса і металоємність;
- технологічність і зручність в технічному обслуговуванні;
- швидкий прогрів двигуна до робочої температури;
- тривале збереження теплоти після зупинки двигуна;
- малі енергетичні витрати на функціонування (витрати енергії двигуна, пов'язані з приводом агрегатів системи охолодження);
- екологічна безпека та мінімальне корозійне вплив застосовуваних теплообмінних матеріалів на деталі двигуна.
***
Способи охолодження двигуна
Відведення теплоти від деталей двигуна здійснюється за допомогою різних способів - застосуванням примусової системи охолодження, охолодженням маслом мастильної системи, теплообміном з більш масивними сполучаються деталями, що працюють в сприятливому температурному режимі, розсіюванням теплоти з робочих поверхонь перегрітих деталей і т. П.
Очевидно, що природного теплообміну з перегрітими деталями двигуна недостатньо, щоб підтримувати їх оптимальну температуру в робочому режимі, тому в сучасних двигунах застосовується примусове відведення теплоти від деталей, незважаючи на те, що це пов'язано зі збільшенням енергетичних витрат і теплових втрат робочого циклу двигуна.
Примусове охолодження здійснюється за допомогою рідини або повітря, тому розрізняють двигуни рідинного і повітряного охолодження.
***
Переваги та недоліки систем охолодження
Кожен із способів примусового охолодження має свої переваги і недоліки.
Повітряна система охолодження проста в експлуатації, проте не може повністю забезпечити нормального теплового стану деталей двигуна через нерівномірність їх охолодження. Виникає необхідність використання примусового направлення руху повітря в поєднанні з ребрами двигунів, що призводить до збільшення рівня шуму при роботі двигуна, зниження його потужності, а також подорожчання деталей.
Теплопровідність рідких теплоносіїв в 20 ... 25 разів вище, ніж у повітря, тому рідинна система охолодження забезпечує більш ефективний тепловідвід і створює рівномірний температурний поле охолодження. Така система охолодження більш інерційна - двигун повільно прогрівається, але і повільніше охолоджується.
Однак рідинна система складніше влаштована, містить у своїй конструкції дорогі вузли і деталі для забезпечення циркуляції охолоджуючої рідини і теплообміну з зовнішнім середовищем (радіатор).
Крім того рідинна система включає різні трубопроводи (патрубки, трубки), канали і порожнини в охолоджуваних деталях для підведення і циркуляції рідини, які можуть давати текти, знижуючи надійність і підвищуючи вартість двигуна в цілому.
При експлуатації автомобілів в умовах низьких температур в рідинної системі охолодження доводиться застосовувати спеціальні низкозамерзающие рідини, що мають досить високу вартість, що теж негативно позначається на економічних показниках.
Крім того, застосовуються в сучасних двигунах низкозамерзающие рідини мають більш низьку теплопровідність, в порівнянні зі звичайною водою, зменшуючи тим самим основна перевага рідинної системи охолодження перед повітряної.
Проте, не дивлячись на перераховані недоліки, в двигунах сучасних автомобілів найбільшого поширення набуло рідинне охолодження, як більш повно задовольняє вимогам, перерахованим вище. Незважаючи на складність конструкції і пов'язані з цим подорожчання і зниження надійності, рідинна система охолодження забезпечує надійне підтримання робочої температури двигуна в заданих інтервалах, і здатна автоматично підтримувати її в широкому діапазоні навантажувальних режимів.
***
Рідинна система охолодження