Наша сеть партнеров Banwar
Вхідна в наведені вирази швидкість а ударної хвилі (імпульс тиску) в пружною рідини, укладеної в пружний трубопровід, визначається за рівнянням
де - щільність рідини;
d і s - внутрішній діаметр і товщина стінки труби;
К - об'ємний модуль пружності рідини; для деаерірованной мінерального масла можна прийняти К = 1,6 · 104 кг / см2;
Е - модуль пружності матеріалу труби; для труб зі сталі 1Х18Н9Т можна приймати Е = 2 · 106 кг / см2.
Ця швидкість для води (щільність = 102 кгм-4 с 2; модуль об'ємної пружності К = 20,87 · 106 кг / см2) в сталевих трубах з відношенням дорівнює а = 1445 м / сек; для деаерірованной мінерального масла а = 1320 ÷ 1440 м / сек; для застосовується в гідросистемах масляної суміші АМГ-10 при З а = 1290 м / сек.
При наявності в маслі нерозчиненого повітря в останню формулу підставляється замість об'ємного модуля пружності рідини значення наведеного об'ємного модуля пружності суміші рідини з повітрям. Відповідно до цього швидкість ударної хвилі, а отже, і величина ударного тиску будуть нижче, ніж при деаерірованной рідини.
Для труби з абсолютно жорсткими стінками (Е = ~) швидкість поширення ударної хвилі дорівнює швидкості поширення звуку вданной рідкому середовищі з щільністю р я об'ємним модулем пружності К:
Підрахунки показують, що пружна деформація стінок поширеного сталевого трубопроводу знижує швидкість ударної хвилі в порівнянні зі швидкістю в разі абсолютно жорстких стінок практично на 9%, причому це зниження буде тим більше, чемвише при всіх інших рівних умовах ставлення . З наведеного прикладу також випливає, що величина ударного тиску в сталевих трубах перевищує при тих же умовах ударне тиск в мідних і алюмінієвих трубах, Вони майже величина ударного тиску в останніх трубах на 8-10% нижче, ніж в сталевих при тих же умовах.
Закид ударного тиску в трубопроводі зменшується з підвищенням місцевих гідравлічних втрат, які викликають також загасання (демпфірування) коливанні і зменшують їх тривалість. З огляду на демпфуючий ефект місцевих опорів, іхчасто використовують для гасіння гідравлічного удару. Для цієї мети в трубопровід встановлюють одну або кілька дросельних шайб, за допомогою яких досягається згладжування фронту ударної хвилі і пом'якшення ефекту гідравлічного дарунка на ділянці після дроселя.
Дія такої шайби обумовлено як місцевим гідравлічним опором, так і інерційним ефектів течії рідини через дросельний канал. Зважаючи на це чим менше перетин цього каналу в порівнянні з січнем магістралі і чим більше довжина цього каналу, тим вищими будуть інерційні його властивості, а отже, і ефективність гасіння гідравлічного удару.