Наша сеть партнеров Banwar
Перші вітчизняні передньопривідні. Які тільки транспортні засоби не придумували невтомні автоконструктори! На їх кресленнях з'являлися машини з двигунами як спереду, так і ззаду, з провідними передніми колесами і з приводом на задні, а у найбільш просунутих авторів - з приводом відразу на всі чотири колеса ...
Цікаво, що одним з найперших автомобілів був триколісний паровий тягач для транспортування артилерійських знарядь з переднім керованим і ведучим колесом, створений в 1769 році французьким військовим інженером Ніколя-Жозефом Кюньо. Він, мабуть, теж вважав, що важкі гармати легше тягти, ніж штовхати.
Передньопривідна триколісна віз проіснувала недовго. Розвернувши під час випробувань кам'яну огорожу, предок всіх автомобілів, що не залишив після себе жодного потомства, знайшов притулок в автомобільному музеї ...
Перші машини з двигунами внутрішнього згоряння спочатку проектували як по передньопривідною, так і по задньопривідної схемою, але до 1934 року в серійному виробництві знаходилися виключно машини з заднім приводом: практика показала, що він і простіше, і надійніше. Справа в тому, що для переднього приводу були потрібні шарніри рівних кутових швидкостей - ШРУСи, але в ту пору технологічна база автомобільної промисловості не дозволяла організувати серійне виробництво цих прецизійних вузлів.
Після закінчення Другої світової війни інтерес до передньопривідним автомобілям знову зріс, і серед автомашин малого класу таких з'явилося чимало. Однак їх переможному ходу перешкоджала надзвичайно висока популярність автомобілів «Фольксваген-Жук» - недорогих легковиків із заднім приводом і заднім же розташуванням силового агрегату. Надійність і дешевизна «жуків» примушувала більшу частину автовиробників до випуску «штовхають» машин.
Правда, деякі фірми робили спроби виготовити ШРУСи інший, більш простої конструкції. Зокрема, в місті Айзенах (Тюрінгія, НДР) в 1956 році був запущений в серійне виробництво передньопривідною легковий автомобіль «Вартбург» з Шрусамі типу «подвійний кардан», проте надійність і довговічність таких механізмів, а також рівномірність передачі ними крутного моменту залишали бажати кращого .
П'ятидверний хетчбек ВАЗ-2109 «Самара»
Чотиридверний седан ВАЗ-21099
Справжній переворот в переході до передньопривідною компонуванні зробив Алек Іссігоніс - відомий автоконструктор і дизайнер фірми Брітіш Лейланд, творець всесвітньо відомого компактного передньопривідного автомобіля «Міні», запущеного в серійне виробництво в 1951 році. Саме до цього часу значно зросли успіхи в технології виробництва ШРУСов, що істотно знизило їх собівартість. Крім того, вдалий підбір еластичного матеріалу для захисних панчіх шарніра, термін служби яких, в общем-то, визначав як довговічність роботи самого ШРУСа, так і автомобіля в цілому, практично повністю вирішив проблему надійності передньопривідного автомобіля.
Першим вітчизняним автомобілем, в конструкції якого використовувалися компактні і довговічні ШРУСи типу «Біерфілд», став повнопривідної ВАЗ-2121 «Нива». Випуск цієї машини почався в квітні 1977 року.
Відпрацювання на ходових передньопривідних макетах і вітчизняних позашляховиках ВАЗ-2121 технології виробництва і експлуатації ШРУСов «Біерфілд» дозволила Волзькому автозаводу впритул підійти до випуску на ВАЗі автомобілів нового для вітчизняної автомобільної промисловості типу - передньопривідних. Першою такою машиною став трьохдверний хетчбек типу ВАЗ-2108.
Треба сказати, що випуск на Волзькому автозаводі передньопривідних автомобілів став свого роду технічною революцією в нашій країні. Справа в тому, що до початку 1980-х років вітчизняна автомобільна промисловість все більше відставала від закордонного автопрому, і усвідомлювати це стали навіть в партійно-урядових колах країни. На XXVI (1981 р) з'їзді КПРС міністр автомобільної промисловості В.Н. Поляков оголосив про створення на ВАЗі нового передньопривідного автомобіля з поперечно розташованим силовим агрегатом.
Компонування передньопривідного автомобіля ВАЗ-2108 «Спутник»
Конструкція автомобіля ВАЗ-2108 «Спутник»
Габаритні розміри автомобіля ВАЗ-2108 «Спутник»
Двигун автомобіля ВАЗ-2108 «Спутник»
Рульове управління автомобіля ВАЗ-2108 «Спутник»:
1 скоба кріплення рульового механізму; 2 опори рульового механізму; 3 - рульовий механізм; 4 - ущільнювач; 5 - нижній фланець еластичної муфти; 6 - стяжний болт; 7 - вал рульового управління; 8- верхня частина облицювального кожуха; 9- рульове колесо в зборі з демпфером; 10 підшипник; 11 - кронштейн кріплення вала рульового керування; 12 - нижня частина облицювального кожуха; 13 - тяга; 14 - зовнішній наконечник рульової тяги; 15 - пружинне кільце; 16 - захисний ковпачок; 17 - кільце ущільнювача
Дослідні зразки такої машини отримали найменування ВАЗ-1Е-1101, причому перший з них був випущений ще восени 1971 року. Робота активізувалася, коли у фірми «Харді-Спайсер» була придбана ліцензія на виробництво кульових синхронних шарнірів ШРУС «Біерфілд-Рцеппа».
В процесі проектування відпрацьовувалися всілякі компонування автомобіля. Так, прагнення до оптимальної компактності силового агрегату привело конструкторів до схеми з поперечним розташуванням двигуна, яка залишається на ВАЗі основний ось уже більше чотирьох десятиліть.
Настільки ж важливим завданням, яку доводилося вирішувати в процесі проектування автомобіля, був вибір форми кузова: машина повинна була не тільки виглядати стрімкої, але і володіти малим Сх - коефіцієнтом лобового опору, зменшення якого дозволяло поліпшити економічні показники автомобіля. Для цього на ВАЗі спеціально змонтували аеродинамічну трубу. Продувки моделі показали, що Сх нової машини становить 0,38, що було істотно менше, ніж у класичних «жигулів» - у них цей коефіцієнт становив близько 0,47.
31 грудня 1978 був зібраний перший дослідний ВАЗ-2108. А до початку 1983 року було виготовлено кілька сотень досвідчених передньопривідних автомобілів. Машина мала чимало прогресивних рішень: поперечне розташування двигуна, незалежну підвіску коліс, рейкове рульове управління, передні дискові гальма, кінематику коліс з негативним плечем Обкатился, високу насиченість електронікою, а також пластикові бампери і приладову панель.
Новий автомобіль по давно вже сформованою традицією був продемонстрований членам уряду і ЦК КПРС. Познайомили з цією машиною і запрошених для відпрацювання ВАЗ-2108 фахівців фірми «Порше», які запропонували чимало конструктивних змін механізму рульового управління і інших вузлів автомобіля.
Привід переднього колеса:
1 - корпус зовнішнього шарніра; 2 - стопорне кільце; 3 - обойма; 4 - кулька; 5 - зовнішній хомут; 6 - сепаратор; 7 - завзяте кільце; 8 - захисний чохол; 9 - внутрішній хомут; 10 - вал приводу колеса; 11 - фіксатор внутрішнього шарніра; 12 - корпус внутрішнього шарніра; 13 - стопорне кільце корпусу внутрішнього шарніра
Передня підвіска:
1 - стійка підвіски; 2 - гайка; 3 - ексцентриковий болт; 4 - гайка; 5 - поворотний кулак; 6 - вал приводу переднього колеса; 7 - захисний чохол шарніра; 8 - зовнішній шарнір валу; 9 - нижній важіль; 10 - кульова опора; 11 - декоративний ковпак колеса; 12 - маточина; 13 - гальмівний диск; 14 - захисний кожух; 15 - поворотний важіль; 16 - нижня опорна чашка; 17 - пружина підвіски; 18 - захисний чохол телескопічної стійки; 19 - буфер ходу стиснення; 20 - верхня опорна чашка; 21 - підшипник верхньої опори; 22 - верхня опора стійки
Прилади та органи управління:
1 - вимикач запалювання; 2 - вимикач аварійної сигналізації; 3 важіль-перемикач режимів склоочисників і омивача; 4 гніздо для радіоприймача; 5 - центральні сопла системи вентиляції та опалення салону; 6 - маршрутний комп'ютер; 7 - панель приладів; 8 - ящик для рукавичок; 9 - бічні сопла системи вентиляції та опалення; 10 - облицювання динаміка; 11 - журнальна полку; 12 - вимикачі електросклопідйомники; 13 - прикурювач; 14 - пульт управління системою вентиляції і опалення; 15 - важіль КПП; 16 - важіль стоянкового гальма; 17 - попільничка; 18 - рукоятка управління повітряної заслінкою карбюратора; 19 - педаль «газу»; 20 - педаль гальма; 21 - педаль зчеплення; 22 - кнопка звукового сигналу; 23 - вимикач освітлення приладів; 24 - гидрокорректор фар; 25 - вимикач обігріву передніх сидінь; 26 - вимикач заднього протитуманного ліхтаря; 27 - вимикач протитуманних фар; 28 - вимикач обігріву заднього скла; 29 - важіль замка капота; 30 - важіль перемикача покажчиків повороту і світла фар; 31 - перемикач зовнішнього освітлення; 32 - комбінація приладів
Комбінація приборів:
1 - сигналізатори; 2 - покажчик температури охолоджуючої рідини; 3 - вольтметр; 4 - покажчик рівня палива; 5 - економометр; 6 - спідометр
Автомобіль ВАЗ-2108
Після серії розрахунків і конструкторських прикидок було вирішено зупинитися на трьохдверному хетчбеку з похилою задньою дверима.
Одночасно обговорювалися пропозиції щодо нових комплектуючих - радіатора, карбюратора, склопідйомники, замкам дверей, вакуумного підсилювача гальм, стійок передньої підвіски типу McPherson і ін. Надалі всі ці елементи автомобіля стали випускати за ліцензією.
Конструктори ВАЗа намір зробити передньопривідною автомобіль універсальним за призначенням, для чого передбачили можливість складання заднього дивана для отримання об'ємистого багажника з доступом до нього через третю (задню) двері.
Дизайнери ВАЗа зуміли додати автомобілю стрімкий вигляд, що було досягнуто нахилом облицювання радіатора і лінії капота, а також невеликим підйомом нижньої кромки бічних стекол. Своєрідний вигляд надала машині панель облицювання радіатора з виступаючим елементом, в якому розташовувався механізм очищення фар, а також потужний пластиковий бампер зі спойлером. До речі, ВАЗ-2108 став першим вітчизняним автомобілем, у якого передня частина кузова, яка об'єднує блоки фар, була відштампованих з еластичного пластику.
У 1981 році були зібрані нові прототипи автомобіля серії 100 (так було прийнято називати дослідні зразки на фірмі «Порше»). А в 1983 році на нових прототипах серії 300 були проведені передсерійні випробування машини.
Габаритні розміри автомобіля ВАЗ-2109 (5-дверний хетчбек)
Автомобіль ВАЗ-2109
Габаритні розміри ВАЗ-21099 (4-дверний седан)
Моторний відсік автомобіля сімейства «Самара»
Автомобіль ВАЗ-21099
Перший серійний трьохдверний хетчбек ВАЗ-2108 зійшов з конвеєра Ваза в кінці 1984 року і вже в січні 1985 року вступив в продаж під назвою «Супутник» (експортна назва - «Самара»). Одноденний тур в Самарканд . А через чотири роки покупцям вже пропонувався п'ятидверний хетчбек ВАЗ-2109, створений на базі тридверної «вісімки», а за ним, на базі ВАЗ-2109, - чотиридверний седан ВАЗ-21099, який користувався у покупців підвищеним попитом. Машина ця проводиться з 1990 року і відрізняється від п'ятидверного хетчбека ВАЗ-21093 трёхоб'ёмним кузовом типу седан, має четверо дверей і нове облицьовування радіатора. ВАЗ-21099 має три модифікації.
До речі, серійний випуск автомобілів з різними варіантами кузовів на єдиній базі був освоєний ВАЗом вперше в практиці вітчизняного автомобілебудування. Покупець при цьому міг вибрати для себе машину з одним з трьох двигунів - їх робочі обсяги становили 1,099 л (55 к.с.), 1,288 л (65 к.с.) і 1,499 л. (75 к.с.). До всього, автомобіль міг комплектуватися також однією з двох механічних КПП - чотири-або п'ятиступінчастою.
Цікавою новинкою став також привід механізму зчеплення - на відміну від класичних «жигулів» з гідравлічним приводом, на передньопривідних автомобілях привод зробили торсовим - таким в даний час комплектується більшість іномарок, як більш надійним і довговічним.
Застосування в конструкції автомобіля сучасних матеріалів, в тому числі і пластиків, дозволило знизити його масу на 95 кг, що в сукупності зі зменшеним Сх дозволило знизити витрату палива в порівнянні з ВАЗ-2105 на 18-26 відсотків.
Цікавою новинкою для вітчизняного покупця стала система вбудованих датчиків, що попереджають водія про несправності в гальмівній системі, про падіння тиску масла в двигуні і зменшенні заряду акумулятора.
Крім цього, на приладовій панелі з'явився новий для вітчизняного водія прилад - економетр, який підказував шоферу найбільш економічний режим руху. А про стан генератора, регулятора напруги і світлотехнічних приладів автомобіля водія інформує система бортової діагностики - для цього при черговому технічному обслуговуванні автомобіля її підключають до діагностичного комп'ютера на сервісній станції.
Технічні характеристики автомобіля ВАЗ-2108
Число місць, чол ................................................................................................................................. 5
Максимальна потужність двигуна, к.с .................................................................................... ..65
Максимальна швидкість, км / год ................................................................................................... ..150
Робочий об'єм циліндрів двигуна, л ................................................................................. .1,289
Довжина, мм .................................................................................................................................... 4006
Ширина, мм .............................................................................................................................. ..1650
Висота, мм ................................................................................................................................. .1402
База, мм ....................................................................................................................................... 2460
Колія (передня / задня), мм .......................................................................................... .. 1390/1360
Дорожній просвіт, мм ............................................................................................................... .160
Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити нам.