Наша сеть партнеров Banwar
Більшість автовласників знає, що без масла двигун довго не пропрацює. Але, при цьому далеко не всі знають про те, що олія повинна не тільки просто бути присутнім в піддоні двигуна, але і циркулювати по системі під тиском, що лежить в певних рамках. Якщо в старих моторах масло служило, в першу чергу, однією, але дуже важливого завдання - захист деталей двигуна від зносу, то сьогодні список функцій моторного масла дуже сильно розширився: відвід тепла від гарячих деталей, робота в якості гідравліки в різних виконавчих механізмах, таких як гидрокомпенсатори клапанів, натяжители ланцюгів і ременів, муфти регулювання фаз газорозподілу і т.д.
Фото «муфти зміни фаз газорозподілу сучасного двигуна»
Відповідно, чим більше таких механізмів в моторі, тим жорсткіші вимоги до тиску масла. Недостатній тиск в системі мастила буде приводити як до масляного голодування і прискореного зносу двигуна, так і до збоїв в роботі перерахованих гідросистем, що часто буває загрожує серйозними несправностями двигуна і дорогим ремонтом. Наприклад, відмова гидронатяжителя ланцюга газорозподільного механізму може привести до того, що поршень зіткнеться з клапанами. Наслідки такої «зустрічі» можуть бути настільки серйозними, що ремонтувати в такому моторі буде просто нічого - потрібно купувати новий.
Але якщо про те, що низький тиск масла шкідливо знають майже всі, то про шкоду підвищеного тиску масла замислюються в тому випадку, коли стикаються з його наслідками. А вони можуть бути теж досить небезпечні для здоров'я мотора. Як мінімум надмірно високий тиск масла може пошкодити ущільнення і подальшу швидку витік масла з двигуна.
Зазвичай на приладовій панелі автомобіля присутня або лампа сигналізації про низький тиск масла, або покажчик тиску. У звичайних умовах експлуатації цього достатньо, а ось в разі потреби більш серйозної діагностики майстра СТО будуть використовувати спеціальні манометри.
Але, кажучи про недостатнє або надмірному тиску масла, потрібно не забувати, що для кожної моделі двигуна показники нормального тиску в системі свої.
Що нагнітає тиск масла в системі
За створення тиску масла в двигуні відповідає масляний насос, оснащений редукційним клапаном.
Малюнок: Схема роботи масляного насоса
Конструктивно масляні насоси можуть відрізнятися, але принцип дії у них загальний - блок з двох шестерень всмоктує масло через маслозаборнік з піддону і направляє під тиском в систему. На виході з насоса обов'язково встановлений клапан, який не допускає підвищення тиску в системі вище максимального заданого значення. Цей клапан називається редукційним.
Які проблеми з системою змащення можуть мати місце, в чому їх причини і як з цим боротися.
Загорілася лампочка низького тиску масла
Як вже говорилося вище, найбільш частою і небезпечною для двигуна є ситуація з недостатнім тиском масла. Саме тому більшість сучасних автомобілів оснащено лампою недостатнього тиску масла на панелі приладів. І ось в один момент, який прекрасним ніяк не назвеш, вона загорілася ... Що робити?
Для початку не панікувати і зупинившись на узбіччі заглушити двигун. Через 3-5 хвилин після цього потрібно перевірити рівень масла - якщо він нижче мінімального, то потрібно просто додати до норми. Є висока ймовірність того, що проблема зникне. Тривала експлуатація з недостатнім рівнем масла вкрай небажана, тому що, в першу чергу, постраждає масляний насос, а потім і інші деталі двигуна.
Фото «шестерні масляного насоса, пошкоджені експлуатацією з низьким рівнем масла».
Якщо ж рівень масла в нормі або після доливання і повторного запуску лампа не гасне - то розбиратися з проблемою буде складніше і можливо буде потрібно звернення в сервіс.
Як виміряти тиск масла в двигуні
У разі якщо коштів складальної діагностики недостатньо, або є необхідність отримання точних цифр (наприклад, при підозрі на підвищений тиск масла в автомобілі, оснащеному тільки контрольної лампою), то замість датчика тиску масла підключається спеціальний манометр.
Малюнок: Схема підключення манометра
Яким же має бути нормальний тиск в системі мастила? Візьмемо для прикладу 2 бензинові версії Land Cruiser Prado 150. Тиск в системі змащення двигуна цих автомобілів вимірюється при 3000 об / хв. А ось норми для різних двигунів розрізняються. Так для бензинового 2,7 воно повинно бути в діапазоні від 1,6 до 5 атмосфер, а для 4-літрового вже від 3 до 6 атмосфер. Як бачимо навіть у одного виробника цифри різняться досить сильно, що ж говорити, якщо мова піде про Volkswagen, Skoda, BMW, Mercedes?
Висновок - універсального рецепту не існує і норми тиску масла і методи його перевірки для кожної моделі двигуна, як вже говорилося вище, індивідуальні та беруться з сервісній документації.
Причини високого і низького тиску масла в двигуні і способи усунення проблем з низьким тиском масла в двигуні
Спробуємо розібратися, чому ж тиск масла може виявитися за межами норми, і подивимося, що можна зробити в тій чи іншій ситуації.
- Почнемо з підвищеного тиску, бо зустрічається воно сильно рідше і причин у нього сильно менше.
Отже, приводом для підозр на таку напасть буде поява витоків з-під різних прокладок на двигуні. При підключенні манометра побоювання підтверджуються. Питання, в чому причина і що робити? Основною причиною такої проблеми практично завжди є несправність редукційного клапана викликана його банальним забрудненням. Для початку (особливо, якщо добиратися до цього клапана не просто) має сенс промити систему змащення. Так як є вже досить серйозні збої в роботі системи, при виборі промивного складу краще не «соромитися» і віддавати перевагу посилені версії. наприклад:
Oilsystem Spulung High Performance Benzin
або
Oilsystem Spulung High Performance Diesel
Та й взагалі, якщо підтримувати систему мастила в чистоті, регулярно використовуючи промивання, ймовірність зіткнутися з проблемою підвищеного тиску стає майже нульовий.
2. А тепер подивимося можливі причини зниженого тиску масла.
- Першу ми вже назвали - недостатній рівень, але можуть бути й інші.
- Друга в точності збігається з причиною підвищеного тиску масла, тільки клапан примудрився «зависнути» на бруду в відкритому положенні або у нього пошкоджена пружинка. У другому випадку лікується заміною клапана. Деталь коштує не позамежних грошей, а на здоров'я мотора впливає дуже сильно. У першому - промиванням (зі зняттям або без - вирішувати Вам). До речі, промивка часто допомагає усунути ще одну причину масляного голодування - відкладення на сітці маслоприемника. Наприклад, ось такі:
На третє місце має сенс поставити недостатню в'язкість моторного масла при повністю прогрітому двигуні.
Найчастіше цю причину можна, з високою ймовірністю, виокремити з кола по характерному поведінки лампи тиску масла - вона помігівает у відповідь на найменше зниження оборотів щодо нормального на холостому ходу повністю прогрітого двигуна.
У такій ситуації бажано перевірити, чи не переплутали чого при останній заміні масла, і чи підходить двигуну залитий в нього сорт масла. Якщо сорт не підходящий - має сенс замінити масло. Друге що могло статися - підходяще масло втратило в'язкість через перегрів або попадання палива (зазвичай в цьому випадку можна відчути характерний паливний запах з маслозаливной горловини). Розбір вирішення проблем паливної апаратури залишимо за рамками цієї статті і припустимо, що ми її вирішили. Як же бути з маслом? Міняти? Кращий варіант - так поміняти, але не завжди є така можливість (тимчасова, фінансова, фізична). Чи можна відстрочити цю процедуру? Можна, можливо! І допоможе нам в цьому такий продукт як Стабілізатор в'язкості Visco-Stabil .
- Також причиною недостатнього тиску масла може бути підвищений знос деталей масляного насоса, корінних і шатунних вкладишів коленвала, підшипників распредвалов і турбіни, але всі ці причини, на жаль, вимагають для свого усунення досить складного ремонту.
підсумок
Як бачимо, тиск масла в автомобільному двигуні - параметр, що сильно впливає на довговічність і правильну роботу автомобільного «серця» і вимагає до себе дуже уважного ставлення. Але далеко не всі проблеми з ним є критичними, а деякі взагалі можна вирішити без розбирання двигуна - за допомогою очищення масляної системи, заміни масла або стабілізатора в'язкості.
Що робити?
Як бачимо навіть у одного виробника цифри різняться досить сильно, що ж говорити, якщо мова піде про Volkswagen, Skoda, BMW, Mercedes?
Питання, в чому причина і що робити?
Як же бути з маслом?
Міняти?
Чи можна відстрочити цю процедуру?