- Як створюється тиск в системі охолодження автомобіля
- Навіщо потрібно високий тиск в системі охолодження
- Який тиск в системі охолодження автомобіля
- Яку роль відіграє кришка розширювального бачка в тиску системи охолодження
- Чому важливо підтримувати правильний тиск в системі охолодження
Наша сеть партнеров Banwar
Однією з головних завдань виробників двигунів є підвищення КДП, яке в ідеалі має доходити до 100%. Але в даний момент двигуни внутрішнього згоряння, що використовуються в автомобілях, далекі від ідеалів. Під час їх роботи значна частина енергії витрачається на тертя і нагрів. Через що виникає нагріву, в автомобіль доводиться встановлювати системи охолодження. В даний момент найбільш поширена система рідинного охолодження двигуна автомобіля. У неї заливається охолоджуюча рідина (тосол або антифриз), яка циркулює по системі під тиском, охолоджуючи відповідні агрегати. В рамках даної статті розглянемо, яке саме тиск в системі охолодження створюється, як це відбувається, а також інші питання, пов'язані з темою. Зміст: 1. Як створюється тиск в системі охолодження автомобіля 2. Навіщо потрібно високий тиск в системі охолодження 3. Який тиск в системі охолодження автомобіля 4. Яку роль відіграє кришка розширювального бачка в тиску системи охолодження 5. Чому важливо підтримувати правильний тиск в системі охолодження
Як створюється тиск в системі охолодження автомобіля
Перше, що потрібно зрозуміти, то що спеціально ніякий тиск в системі охолодження двигуна не створюється. Самих агрегатів мотора не важливо, під яким тиском циркулює охолоджуюча рідина. Головне, щоб елементи двигуна встигали досить охолоджуватися.
Як відомо, практично будь-яка рідина під нагріванням розширюється. Це стосується, в тому числі, охолоджуючої рідини - антифризу, тосола. В середньому, охолоджуюча рідина при нагріванні розширюється на 10-20%, тобто саме на стільки зростає її рівень в системі. Оскільки система охолодження являє собою замкнутий герметичний контур, при запуску двигуна і розігріві охолоджуючої рідини виникає тиск. Антифриз тисне на стінки радіаторів, патрубків та інших компонентів системи всередині.
Зверніть увагу: У системі охолодження автомобіля важливу роль відіграє кришка розширювального бачка . Вона являє собою клапан високого і низького тиску, який може, відповідно, стравлювати надлишки або, навпаки, підсмоктується повітря з атмосфери.
Навіщо потрібно високий тиск в системі охолодження
Якщо згадати курс шкільної фізики, з легкістю можна зрозуміти, навіщо використовується підвищений тиск в системі охолодження. Як відомо, чим вище тиск, тим вище температура закипання рідини. Відповідно, якщо, наприклад, тиск дорівнює 1 атмосфері, звичайна вода буде кипіти при 100 градусів Цельсія. Але, якщо підняти тиск до 2 атмосфер, то температура кипіння наблизиться до 120 градусів Цельсія.
Зверніть увагу: приклад з водою вище наведений неспроста. Ще кілька років тому в автомобільній системі охолодження використовувалася звичайна вода, щоб охолоджувати мотор. Оскільки її температура закипання знаходиться на рівні в 100 градусів за Цельсієм, а робоча температура мотора часто вище, було прийнято рішення підвищити тиск в системі охолодження. Крім того, старі системи охолодження не мали настільки хорошою герметичності, як їх сучасні аналоги.
Охолоджуючі рідини, які зараз використовуються в системі охолодження автомобіля, закипають при температурі в 130-140 градусів, а при знаходженні в герметичному конкурі з високим тиском температура може доходити і до 150 градусів. Саме тому проблема з «закипанням» двигуна зустрічається все рідше.
Який тиск в системі охолодження автомобіля
Відразу варто відзначити, що в залежності від автомобіля, тиск в системі охолодження автомобіля буде відрізнятися. Наведемо середнє значення - це приблизно від 1,2 до 2 атмосфер (в рідкісних ситуаціях тиск може доходити до 2 атмосфер).
Зверніть увагу: Коли мова йде про тиск стосовно рідини, прийнято його називати не в атмосферах, а в Барах. Відповідно, тиск в системі охолодження в такому випадку, в середньому, від 1,2 до 2 Бар.
Тиск в системі охолодження може залежати від безлічі різних факторів: використовуваної охолоджувальної рідини, будова самого двигуна, герметичності і так далі.
Яку роль відіграє кришка розширювального бачка в тиску системи охолодження
Важливе питання, яке обов'язково потрібно розглянути, це значення кришки розширювального бачка. Вона являє собою клапан, завданням якого є контроль тиску всередині шлангів і патрубків.
При підвищенні температури двигуна зростає температура рідини в системі охолодження. Відповідно, разом з цим підвищується тиск. Якщо в певний зараз не разгерметизировать систему, то може статися розрив шланга або радіатора.
Кришка розширювального бачка необхідна для того, щоб в потрібний момент дозволити вийти зайвому тиску. Подібним чином вдається всередині системи охолодження підтримувати певний тиск, наприклад, на рівні в 1,5 атмосфер.
Грає роль кришка розширювального бачка і в зворотному напрямку. Коли автомобіль ставиться на стоянку, його мотор поступово охолоджується. При зниженні температури мотора знижується температура охолоджуючої рідини, а разом з тим утворюється в системі охолодження розряджена атмосфера. У такій ситуації кришка розширювального бачка відкривається (тобто бере на себе роль клапана) і подає необхідну кількість повітря для нормалізації тиску.
Чому важливо підтримувати правильний тиск в системі охолодження
Вище ми вже частково торкнулися це питання, але зараз розглянемо його трохи більш докладно. Надмірний тиск в системі охолодження здатна зашкодити компоненти, які в цій системі задіяні. У цю систему входить велика кількість елементів, які можуть просто порватися або деформуватися через високого тиску. До таких елементів відносяться:
Якщо сталася деформація будь-якого з цих компонентів (або він порвався, зламався, на ньому утворилася тріщина), найімовірніше виною тому тиск в системі охолодження.