- Розкажіть докладніше про «Місті Майбутнього»
- На якому етапі розвитку в Україні зараз віртуальна реальність? І які перспективи для її розвитку?
- А чи будуть в «Місті Майбутнього» ВР-продукти світового масштабу?
- Чого ви очікуєте від «Міста Майбутнього»?
Наша сеть партнеров Banwar
Мене звуть Дмитро Бірюков, я керівник і співзасновник організації aDDDitive. Наша маленька банда займається продюсуванням проектів, мета яких - розвивати і висвітлювати українську hi-tech екосистему. Ми організовуємо різні події, такі як хакатони, мітапи і конференції, на яких збираємо експертів і ентузіастів в галузі високих технологій, а також допомагаємо українським проектам отримати освітлення і підтримку. З 2015 року ми входимо в оргкомітет найбільшою в Україні IT-конференції iForum , В рамках якої організовуємо спеціальну виставку hi-tech проектів «Місто Майбутнього».
Розкажіть докладніше про «Місті Майбутнього»
Це виставка, на якій ми збираємо найцікавіші продукти і послуги в сфері високих технологій, створені в Україні. Особисто для мене «Місто» - це як ще один потік на iForum. Але з однією важливою відмінністю: в ньому відвідувачі можуть не тільки почути і побачити контент, а ще й протестувати його. Помацати руками, отримати досвід взаємодії з продуктами, які будуть оточувати нас в майбутньому.
Ми дуже старанно вибираємо проекти, і кожен з них проходить тест на інтерактивність. Тобто всі наші резиденти повинні продумати і розповісти нам, як саме вони будуть презентувати свої продукти і послуги. Це дозволяє нам створити по суті одну величезну інтерактивну інсталяцію, де всі проекти можна «приміряти» на себе і зрозуміти, в чому їх цінність.
А якщо додати до цього те, що ми не робимо фокус на конкретні технології, то вийде маленький світ, в якому можна побачити дронів, що доставляють посилки в різні кінці міста, посидіти в затишному «розумному» будинку, надрукувати собі необхідні речі на 3D-принтері , ну і, звичайно, подивитися, як працює «розумний» місто. І це далеко не всі продукти, які можна побачити у нас на виставці.
Ще одна важлива особливість «Міста» - це центральна площа, яка відображає основну тему цього року. Протягом року ми стежимо за світовими трендами і думаємо, які з них зможуть розвиватися і допомагати Україні. Або ж в яких галузях Україна може стати значущим гравцем на світовій арені. У 2015 році центральною темою виставки були оборонні технології. У минулому році це був електротранспорт у всіх його проявах. А в 2017 році ми вибрали віртуальну реальність.
На якому етапі розвитку в Україні зараз віртуальна реальність? І які перспективи для її розвитку?
Варто почати з поточного становища технологій віртуальної реальності в світі. З одного боку, це вкрай молода сфера, а з іншого - вона існувала споконвіку. Вся суть в слові «реальність». Люди ще з часів перших печер будують реальність навколо себе. Але інструменти, щоб побудувати інтерактивну цифрову реальність, у людей з'явилися не так давно.
Одним з перших таких інструментів стали комп'ютерні ігри, які зараз стали основою величезної індустрії. Але заковика полягає в тому, що з моменту їх появи і до теперішнього моменту єдиним засобом візуального відображення був плоский монітор, а стандартними засобами управління були або клавіатура плюс мишка, або ж ігровий джойстик.
І тут з'являються спочатку системи управління жестами, а слідом за ними шоломи, які дозволяють занурювати людини в цифровий світ буквально з головою. Думаю, що для багатьох творців цифрових світів це до сих пір несподіванка. Зараз весь технологічний світ намагається зрозуміти дві речі: як використовувати ці можливості і як побудувати взаємодію людини і оточення всередині віртуальної реальності. І саме тут лежить можливість для України та її розробників. Можна сказати, неоране поле роботи.
З одного боку, це сам контент. Контентом може бути сферичне відео (або відео 360), відскановані в реальності (тій, яка справжня) об'єкти або світ, змодельований з нуля. Як приклади з України можу навести кілька проектів, які будуть у нас на виставці.
проект Limelite | 360discoVR займається зйомкою і обробкою сферичного відео. Для зйомки вони використовують спеціальні кріплення для камер, які дозволяють зняти таку собі панораму, але по всіх осях. На виході виходить відео, в якому користувач сам вибирає, куди йому дивитися. 360discoVR за два роки зросли з пари хлопців з китайськими камерами, зібраними на основі надрукованій на 3D-принтері конструкції, в професійну команду з власної R & D-лабораторією, яка працює з іноземними клієнтами. Добре й те, що при цьому вони активно працюють в Україні. Нещодавно закінчили проект з Samsung по зйомці документального фільму про будівництво нового саркофага для 4-го енергоблоку ЧАЕС і представили просто шикарну інсталяцію в «Музеї Новин» на «Мистецькому Арсеналі», де в тому числі показували відео з трибуни Верховної Ради України або телевізійної студії.
ARCH 360 || Teaser by Limelite360discoVR from LIMELITE on Vimeo .
Скануванням реальності і створенням інтерактивних Телепорт в нашому «Місті» займається організація Pixelated Realities . Молода команда, якій всього 4 роки. Завдяки фотоапаратів і потужним алгоритмам обробки фотографій хлопці створюють дуже точні копії архітектурної спадщини.
Працюють в основному з українськими об'єктами. Але, з огляду на наші реалії, кожен відсканований об'єкт викликає великий суспільний резонанс. Наприклад, команда встигла відсканувати дачу Докса в Одесі до її знесення. Або показати всьому світу древні вулиці Києва під Поштовою площею. Але зараз хлопці беруть нові вершини і виходять за кордон, не так давно вони відсканували кілька статуй і бюстів Махатми Ганді в Індії в рамках партнерства з музеєм MOG - Museum of Goa.
Створенням світів з чистого аркуша займається команда Industrial VR . Вони поставили перед собою дуже благородну мету - розповісти про найцікавіші інженерних досягнення людства і показати їх принцип роботи. Зараз у них вже готовий «освітній тур» по дамбі Гувера, на підході АЕС Фукусіма і нафтова вишка.
Додаток скоро буде доступно на ігровій платформі Steam, а також в Oculus Store, і користувачі по всьому світу зможуть буквально по цеглинці розібрати і зібрати величезні інженерні споруди, щоб зрозуміти, як вони працюють.
Але створення контенту - це півсправи. На даний момент одним з найбільших викликів є його режисирування і проектування системи взаємодії (так званий User Interface). І тут я хотів би висловити своє бачення українського кіно. Того, якого майже немає. Я бачу його розвиток саме у віртуальній реальності і створення інтерактивних фільмів. Адже, якщо тверезо прорахувати, нам не наздогнати кіноіндустрію, наприклад, Польщі. Там їй вже чимало років і вкладених ресурсів. Вона створює дійсно якісні та самобутні фільми і серіали. Але що, якщо перескочити класичне кіно і відразу зробити крок в майбутнє? Тут якраз знадобилися б талановиті режисери, оператори та інші фахівці, в голові яких немає шаблонів 2D-кіно. Але, на жаль, поки я не знаю багато українських проектів в цій галузі.
Другим величезним викликом в сфері технологій є контролери і системи зворотного зв'язку. Або, по суті, залізяки, інструменти, які дозволяють не тільки побачити, а й відчувати, а головне керувати процесом. Тут «Місту» теж є що показати.
Спочатку рукавичка зі скромною назвою «Tornado» дозволяла управляти музикою. Тобто, наприклад, діджей замість використання класичних систем управління і мікшування музики міг робити це голими руками. Ну або майже голими. В рукавичках.
Усередині рукавички вбудовано безліч датчиків, які передають всі імпульси рук на обробку. Це дозволяє зв'язати жести і музичні елементи і ефекти. В результаті такої рукавичкою користувалися ONUKA і безліч інших виконавців у всьому світі. Але команда не зупинилася на досягнутому і знайшла нові можливості в галузі дронів і віртуальної реальності.
Адже ті ж жести можна з'єднати в систему управління польотом або просто безпосередньо відображати в віртуальних світах, дозволяючи не тільки бачити свої руки, але і чіпати предмети в цифровому світі і навіть отримувати зворотний зв'язок. Тобто торкнув, наприклад, віртуально-електричний оголений провід - і отримав удар струмом. Звичайно ж, не справжній, але точно відчутний. В результаті перед командою відкрився новий чудовий світ, в якому, наприклад, можна побудувати операційну в лікарні і вчитися робити операції. Саме такий досвід зможуть випробувати на собі відвідувачі стенду Tornado. А ще спробувати управляти дроном жестами рук.
Система зворотного зв'язку - це таке специфічне назва для всіх пристроїв, які передають рух і інші «тактильні» події зі світу віртуального в реальний. Найпростіший приклад - це ігровий джойстик, який вібрує в гоночному симуляторі, коли машина врізається в перешкоду.
команда Feel VR пішла далі і вирішила передати всі відчуття, які відчуває водій гоночного авто. Прискорення, удари, стрибки і багато іншого можна відчути, просто сівши в спеціальне гоночне крісло з кермом і системою зворотного зв'язку. Ну і, звичайно ж, надівши шолом віртуальної реальності.
А є і системи, які дозволяють поринути у віртуальний світ з друзями. Одна з кращих, на мою думку, - це махина від харківської компанії Deep Hi-Tech під назвою XRide360 . Її можна назвати марсоходом, телепортом і машиною часу одночасно, тому як на ній можна при бажанні відправитися буквально в будь-яку точку нашої галактики.
Наприклад, політати в вінгсьюте, або покататися на американських гірках по єгипетським пірамідам, або, врешті-решт, побувати на оглядовій екскурсії по Марсу. Але головне в цій системі те, що вона розрахована на трьох осіб. За рахунок двигунів і поршнів під сидіннями вони зможуть відчути кожен підйом або спуск. А на додаток до цього на XRide 360 є система імітації повітряних і водних потоків.
Сама компанія-розробник атракціонів вже активно освоює ринки по всьому світу. «Телепорти» українського виробництва коштують не тільки по всій Україні, а й в США. Зараз компанія займається розвитком мережі в Європейському Союзі. Тобто можна сказати, що Deep Hi-Tech вже заробляє гроші у віртуальній реальності.
Насправді українських «залізяк» для ВР набагато більше. Саме час влаштовувати окрему виставку. А в світі зараз їх дуже не вистачає. І тут можна з розумом застосувати весь інженерний потенціал українців. Не дарма ж у нас в країні будують найбільші літаки і проектують двигуни космічних ракет.
А чи будуть в «Місті Майбутнього» ВР-продукти світового масштабу?
Так. Уже другий рік поспіль учасником нашої виставки є компанія Samsung, яка у співпраці з компанією Oculus (по суті родоначальником галузі персональних ВР-шоломів) випускає один з кращих мобільних ВР-шоломів Gear VR. В цьому році компанія оновила свою лінійку продуктів для ВР.
Вони випустили новий шолом до свого флагмана Samsung Galaxy S8. У комплекті з шоломом йде контролер, який дозволяє взаємодіяти з віртуальним світом. А для того, щоб створювати контент, Samsung випустив камеру для зйомки 360-відео.
Насправді випуск цієї лінійки - об'єктивно важлива подія на ВР-ринку. Тому що, по-перше, це мобільний комплекс, тобто кинув в рюкзак і пішов, а по-друге, якщо ви тільки робите перші кроки в світ віртуальної реальності, то ви навряд чи захочете купувати собі повноцінний шолом і потужний комп'ютер до нього. А при використанні лінійки від Samsung в поточній версії ви отримуєте все, що необхідно для занурення і створення контенту, при цьому на основі вашого смартфона. І звичайно ж, в «Місті» відвідувачі зможуть протестувати всі ці новинки.
Чого ви очікуєте від «Міста Майбутнього»?
По-перше, я б дуже хотів, щоб у наступному році в «Місті» були присутні проекти з усіх великих міст України. Зараз у нас є проекти з багатьох, але далеко не всіх. А для того, щоб так сталося, потрібно створити вау-ефект у відвідувачів, який стане мотиватором для українських команд вийти на світло.
Тому як зараз українські проекти на жаль, не світяться в Україні. По-перше, тут ще немає ринку, а по-друге, українці насправді не цікавляться і не підтримують «своїх». Ця особливість, яку я спостерігаю вже дуже давно. І яку теж хотілося б змінити за допомогою «Міста Майбутнього». Здивувати українців українськими продуктами настільки, щоб вони при виїзді за кордон захлинаючись розповідали про своїх земляків. Тоді буде легше і українським продуктам, і, як не дивно, самим українцям. Адже їм є чим пишатися. Просто поки вони про це не знають!
І які перспективи для її розвитку?А чи будуть в «Місті Майбутнього» ВР-продукти світового масштабу?
Чого ви очікуєте від «Міста Майбутнього»?
На якому етапі розвитку в Україні зараз віртуальна реальність?
І які перспективи для її розвитку?
Але що, якщо перескочити класичне кіно і відразу зробити крок в майбутнє?
А чи будуть в «Місті Майбутнього» ВР-продукти світового масштабу?
Чого ви очікуєте від «Міста Майбутнього»?