Наша сеть партнеров Banwar
Шини і диски - саме з них потрібно було починати серію статей про автомобілі гоночної команди «ГАЗ Рейд Спорт». Колесо - той елемент, який в першу чергу впливає на швидкісні характеристики автомобіля, його керованість, а також дорожні і позашляхові властивості.
На гоночних автомобілях нашого R-класу дозволені колеса діаметром 810 мм. Цей розмір строго регламентований і повинен відповідати фактичному розміру, измеряемому еталоном, який є у технічного комісара. Робиться це виключно тому, що зазначена розмірність шини на боковині не завжди правильно перераховується в реальний розмір. Наприклад, багато автомобілістів, які не мають відношення до спорту, можуть реально помічати, що літні і зимові шини однієї зазначеної розмірності сильно відрізняються за фактом. Зимові шини більш квадратні по краю і мають, як правило, більш глибокий протектор, а літні - згладжені по протектору, яке переходить в боковину.
Викликано це тим, що розмір вказується по корду (внутрішнього підсилювача шини), на який виробники можуть наносити силик (гуму) як річний, так і зимовий. Так само як шосейний, так і позашляховий. Цими плаваючими параметрами і властивостями шин періодично користуються не зовсім чесні спортсмени. Наприклад, можуть взяти колесо трохи більшого діаметра і, штучно його зносивши, отримати шину з великим внутрішнім об'ємом, а значить, отримати перевагу при «стравлюванні» коліс. Але це рідкість, звичайно, але таке буває.
Шини
Наша команда «ГАЗ Рейд Спорт» використовує перевірені вже протягом п'яти років шини компанії BFGoodrich, в розмірності 235 / 85R16. На то є небезпідставні причини.
По-перше, це ідеально поєднується розмір між шириною і висотою колеса для наших потреб - ми маємо досить великий тиск на грунт при високих швидкостях, за рахунок зменшення площі опори, а також достатній кліренс (який безпосередньо залежить від діаметру колеса) регламентованого розміру шини для подолання бездоріжжя і інших перешкод.
По-друге, вартість шин оптимальна для нашого використання і їх ресурсу. В середньому, колеса вистачає на три-чотири гонки в літній період. Компанія BFGoodrich (головне підприємство - Michelin, якщо бути точним), хоч і є одним із спонсорів нашої команди, за що їм окрема подяка, але зрозумійте правильно, ми отримуємо шини за грошові кошти, які обмежені, і відносно невисока ціна серед однокласників дозволяє мати більший запас на сезон гонок.
Типи використовуваних шин - це Mud-Terrain, які за класифікацією вважаються грязьовими і призначені для 60% використання по бруду і бездоріжжю, а 40% - для використання по дорогах з непоганим покриттям. Також використовуємо шини All-terrain - більш універсальні з пропорціями бездоріжжі / дорога - 50/50, з менш агресивним протектором, але дозволяють їхати на високій швидкості на стабільних жорстких грунтах.
Хочу відзначити, що за 5 років використання цих шин у нас не було жодного «вибуху» колеса, крім причин порізів об каміння та інші гострі предмети. До речі, обидва типи шин мають маркування «Baja champion» (чемпіон по бахам). Мабуть, щось виграли на батьківщині, де вони виробляються.
Ще в нашій команді є зимові спортивні шини для участі в єдиній сніжної гонці етапу Чемпіонату Росії - Баха «Північний Ліс», який зовсім недавно завершився, а також зимових етапах Чемпіонату Ульяновської області «Пагорби Росії» і прилеглих регіонів, в яких ми намагаємося брати участь для підвищення рівня підготовки пілотів. Зимові шини - це ті ж BFGoodrich Mud-terrain, в які встановлені супершіпи висотою 4,5 мм, дають пекельний "зачіп" на снігу і льоду. Для звичайного люду уточню - такий шип заборонений для використання на асфальті, так як псує його, та й зносити такий шип можна за 20-30 км по сухому асфальту. Крім того, самі шини MT є більше літніми, ніж зимовими, за рахунок більш жорсткої гуми, через що громадянська експлуатація в холодну часом не рекомендована! Для щоденної експлуатації в зимовий час використовуйте спеціальні зимові шини!
Невеликий запас шин з одного технічки на SWR2106
Буквально під час написання матеріалу випадково згадав, що шини, як і колеса в цілому, ні разу не піддавалися експериментам по їх заміщення на щось інше. І якщо змащення вузлів автомобіля ми іноді в цілях проведення досвіду або, як найчастіше буває - необхідності (ну наприклад, виявилися в іншому місті на змаганнях, і всі запаси витрачені по форс-мажорних обставин, то, звичайно, використовуємо всі, аж до сирої нафти) міняємо на щось. Те про заміну шин навіть мови ніколи не було.
За шинам в рамках бойових «Газелей» і «Соболь» більш розповісти не можу, не дивлячись на те, що був на заводі Michelin, але в цех не потрапив, та й на самій території всякого роду зйомка заборонена. Смію припустити, що є секретний інгредієнт у виробництві, але немає на фото, так немає.
диски
Якщо на заводі з виробництва шин я був тільки на придворної території, то цех в цех з виробництва дисків, на які «взуті» наші «тапки», я наполегливо напросився, де дозволили все помацати руками і навіть зняти фільм на відеокамеру. Але безвідповідальність залучених операторів призвела до того, що публіка не отримала цікавий сюжет. Тому спробую донести інформацію по пам'яті і фотографій, представлених виробником.
На маточини наших автомобілів встановлені диски відомого російського виробника гоночних дисків - Slik . Підприємство веде свою історію з далекого 1992 року, відразу з моменту утворення спеціалізується на дисках для автоспорту, і на сьогодні це, напевно, єдино підприємство, яке залишилося в нашій країні, що випускає міцні алюмінієві диски для різних автомобільних змагань, та ще й масово. Верстатний парк, який я бачив на власні очі і складається як з перевірених радянських верстатів для грубої обробки і сучасними верстатами з ЧПУ, дозволяє виробляти автомобільні диски від 13 "до 19" з необхідними параметрами по вильоту і сверловке.
Використовуючи мости від повнопривідного Соболя 4х4, ми має маточину з розміром 5х139,7, маточинного отвором 108 мм, а також обмеження по ширині автомобіля, а відповідно і серійним вильотом диска - ЕТ22. Радіус також обмежений розміром гальмівного супорта - 16 ". Про мостах передньому і задньому обов'язково поговоримо в недалекому майбутньому.
До речі, на детальні вивчення і оповідання про серійних елементах в гоночних «Соболь» і «ГАЗель» змушують вигуки з боку неписьменною публіки, типу «так там тільки шильдик від ГАЗу, інше - не серійне». Запевняю вас - основна маса серійні, стандартні вузли, які, повторюся, розглянемо в перспективі!
Повернемося до дисків: прийшли ми до цього виробнику по необхідності. Повторюся: Slik - на сьогодні єдині в Росії, хто самостійно можуть виготовити диск по заданих параметрах, із завидною міцністю. Все інше було - або невивчені марки, або зарубіжні бренди, що відлякують ціною. Почали ми, не вивчивши асортимент продукції, з дисків для Ниви. До кінця першого року використання вироби перекололи майже все, і в мережу почали потрапляти фото від наших журналістів з відірваними центрами дисків та іншими дефектами. Від виробника надійшов важливий дзвінок з роз'ясненнями, що «нема чого на дзеркало нарікати, коли пика крива». Інакше кажучи, нас запитали, навіщо ми використовуємо диски від Ниви, яка важить 1,5 т максимум, на наших ГАЗель, які в два рази важче, та ще й в гонках, з постійними ударами і стрибками (при цьому зверну увагу, що диски почали колотися лише до кінця року експлуатації!). Розплющивши очі на те, що є спеціальна ралійна версія дисків Slik - L205S , Ми на них і перейшли.
Шалена сила моменту перетворювала неправильно підібрані диски в квіточки
Більше проблем за весь час експлуатації з дисками ми не бачили. Міцність на висоті. А товариш В'ячеслав Суботін, проколів останню запаску на SilkWayRally 2016, проїхав по асфальту близько 30 км без шини, і диск довіз, стерті маточини і не розвалившись. Але міст залишився цілим - а це головне на марафоні - максимально зберегти автомобіль!
Що ж дає таку міцність виробам Slik? Розповім про цех з виробництва. За 25 років виробник вибрав надійного постачальника заготовок - алюмінієвих болванок, відлитих в цехах кольорової металургії де то в Сибіру.
Болванки, що надходять з Сибіру
Далі ці болванки піддаються токарної і фрезерної обробки на верстатах з ЧПУ.
Після первночальной обробці на токарке
При цьому етапи виробництва, від грубої обробки до фінішної, проходять тільки під контролем операторів! Іншими словами можна сказати - ручна робота.
Груба обаботка з сверловкой ЦО. Жовтий лист - це маршрутна карта із зазначенням параметрів кінцевого виробу
За фото і підписам до них видно повний цикл виготовлення.
Після грубих обробок. Зелений лист - маршрут партії
Донесу також, що при необхідності можна замовити диск з індивідуальним малюнком і навіть іменний написом, а не тільки необхідним параметрам.
Партія дисків готується до порошкового фарбування
На завершальному етапі після фарбування в будь-який момент з будь-якої партії береться проба і в стінах заводу випробовується на ударному механізмі - типу молота. Якщо є внутрішні дефекти у вигляді пір і шлаків - бракується вся партія. Це ще один фактор, який звів сумніви в міцності до мінімуму. Хм ... А чи не попросити такі диски на свій особистий легковий автомобіль.
Ось, напевно, і все, що можу розповісти про колесах на наших спортивних автомобілях. Є ще одна цікава історія з колесами нашої технічки - вантажівки ГАЗон Next, що відбулася в Китаї. Але кому цікаво про це - питайте, і я обов'язково розповім.
Текст: технічний директор команди «ГАЗ Рейд Спорт» Іван Сєдов.
Фото: Михайло Рябінін, компанія Slik, Тетяна Єлісєєва, Олексій Ігнатковіч